بندرعباس- حجم خسارت‌های وارده به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان به حدی است که در حال حاضر تمامی نگاه‌ها به سمت این استان خیره شده است تا جایی که شیب سفرهای وزرا و مسئولان در طی چند روز گذشته به سمت این استان جهت گرفته است این در حالی است که هنوز مردم هرمزگان با مشکلات سیل درگیر هستند و انشعابات آب و برق و بسیاری از روستائیان هرمزگان و در مناطق جاسک قطع است.

سیل‌زدگان جنوب را فراموش نکنیم

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگرچه سیلاب در شرق هرمزگان فروکش کرده است و شماری از سیل‌زدگان این استان بازگشت به خانه را آغاز کرده‌اند اما واقعیت این است که در برخی از روستاها خبری از خانه و یا ملزومات زندگی نیست و همه‌چیز را آب برده است.

در جریان جاری شدن سیل در هفته جاری به دلیل طغیان رودخانه‌های «گابریک»، «جگین» و «سدیچ» تعداد هشت روستا تخلیه شد اما حال پس از فروکش کردن آب مردم در حالی در حال بازگشت به خانه خود هستند که از خانه‌های گلی آن‌ها چیزی نمانده است.

روستای «کروچ» نخستین روستای دهستان گابریک در بخش مرکزی جاسک با جمعیتی بالغ‌بر ۸۰ خانوار است که قبل از سیل تخلیه اضطراری شد و زمان سیل کاملاً غرق شد.

بنا بر گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان از دو هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی که در جریان سیل اخیر آسیب دیدند حداقل ۴۵۰ واحد مسکونی آسیب جدی داشته و بیشتر خانه‌های منطقه قابلیت اسکان را ندارند.

دانش آموزان بدون کتاب و دفتر

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان  نیز بابیان اینکه بسیاری از مددجویان تحت پوشش این نهاد در بارندگی و سیل اخیر آسیب دیدند می‌افزاید: در پی حادثه سیل اخیر تعداد زیادی از خانه‌های مسکونی مددجویان به شکل صد درصد تخریب و بسیاری دیگر از منازل دچار آب‌گرفتگی شدید شده است.
علی الهیاری بیان می‌کند: در حال حاضر بیش از  هزار دانش‌آموز سیل‌زده در جاسک نیز کتاب‌ها و نوشت‌افزارهای خود را ازدست‌داده‌اند و نیازمند یاری خیران می‌باشند.

امدادرسانی ادامه دارد

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در این رابطه اظهار می‌کند: امدادرسانی به سیل‌زدگان هم چنان ادامه دارد  و هم‌اکنون کمپ‌های اسکان اضطراری در روستاهای حاجی‌آباد جاسک به تعداد ۱۱۰ دستگاه چادر و در روستای گرندو به تعداد ۱۰۰ دستگاه چادر امدادی برپا است و تا رفع مشکلات منطقه ای امداد رسانی ادامه دارد.

در حال حاضر بیش از  هزار دانش‌آموز سیل‌زده در جاسک نیز کتاب‌ها و نوشت‌افزارهای خود را ازدست‌داده‌اند و نیازمند یاری خیران می‌باشندغیبی بابیان اینکه در حال حاضر امدادرسانی توسط ۳ فروند بالگرد به منطقه جاسک و بشاگرد در حال انجام بوده و نیروهای امدادی هلال‌احمر، راهداری، عوامل شرکت آب و برق و سایر دستگاه‌ها در منطقه حضور فعال داشته و مشغول عملیات امدادرسانی هستند می‌گوید: در شهرستان بشاگرد به دلیل قطع بودن محورهای مواصلاتی بخش «گافر» و «پارامون» شهرستان بشاگرد امدادرسانی توسط بالگرد و نیروهای جمعیت هلال‌احمر در حال انجام است.

وی با اشاره به تخریب شبکه آب‌رسانی  و خطوط انتقال برق در برخی مناطق اظهار می‌کند: امکانات و تجهیزات مورد نیاز توسط بالگردها به مناطق منتقل‌شده  و لذا برای اتصال مجدد انشعاب‌ها باید تا فروکش کردن آب و خارج کردن تأسیسات از زیرآب صبر کرد.

حضور نیرو های جهادی در منطقه

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان هرمزگان نیز صبح روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: مجموعه بسیج و سپاه با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی در سریع‌ترین زمان ممکن درزمینهٔ خدمت‌رسانی شروع به فعالیت کرده‌اند و با حضور این بسیجیان فعالیت‌های جهادی شتاب بیشتری به خود گرفته است.

سرهنگ محمدرضا آران با بیان اینکه بسیج سازندگی جهت ارائه خدمات‌رسانی و امدادرسانی به مردم حادثه‌دیده و سیل‌زده در آماده‌باش کامل قرار دارد اظهار کرد: پس از وقوع سیلاب در شهرستان جاسک, گروه جهادی به مناطق سیل‌زده اعزام شده‌اند و این گروه‌ها با حضور در مناطق سیل‌زده درزمینهٔ خدمت‌رسانی به هم‌وطنان به فعالیت پرداختند.

وی با اشاره به این موضوع که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی از تمام ظرفیت‌های خود برای کمک به هم‌وطنان در مناطق سیل‌زده استفاده می‌کنند افزود: تاکنون مواد غذایی، آب‌معدنی، کنسرو، پوشاک، لوازم بهداشتی جهت کمک برای سیل‌زدگان ارسال شده است.

برچسب‌ها