زاهدان- سیل سیستان و بلوچستان همان‌طور که سیل مهربانی را با همراهی گرم هم‌وطنان به همراه داشت سیلی از شایعات را هم به دنبال داشته که حمله تمساح‌ها به مناطق مختلف یکی از همین شایعات است!

حمله تمساح‌ها به سیل زدگان سیستان بلوچستان از شایعه تا واقعیت

قدس آنلاین-گروه استان ها: طی روزهای گذشته خبری به همراه عکس‌های کروکدیل‌های عظیم‌الجثه در شبکه‌های مجازی بسیاری از مردم را به وحشت واداشته که این کروکدیل‌ها به مناطق روستایی در مناطق سیل زده حمله کردند.

واقعیت این است که  عکس‌های منتشره در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی با واقعیت منطبق نبوده زیرا در بسیاری از این عکس‌ها کروکدیل‌هایی دیده می‌شود که به‌هیچ‌وجه شبیه تمساح پوزه‌کوتاه بلوچستان یا همان «گاندو» نیستند.

به‌رغم اینکه گفته می‌شود تمساح‌ها به روستاهای جنوبی بلوچستان حمله کردند اما واقعیت این است که هنوز گزارشی مبنی بر مشاهده تمساح‌ها در روستاها و یا خبری مبنی بر حمله به انسان‌ها یا امدادگران گزارش نشده است.   

در سیل اخیر به‌جز جابه‌جایی گونه‌های جانوری متأسفانه بسیاری از گونه‌های گیاهی منطقه ریشه‌کن شده و از بین رفته‌اند و این موضوع سبب خسارت زیادی به محیط‌زیست منطقه شده ست.

سرریز سد پیشین به‌جز خسارت زیادی که به پوشش گیاهی و جانوری وارد کرده، سبب شده تمساح‌های پوزه‌کوتاه معروف به «گاندو» از محل اصلی زندگی خود که در حاشیه رودخانه باهوکلات قرار دارد، جابه‌جا شوند اما تاکنون حمله‌ای به سبک اطلاع‌رسانی فضای مجازی گزارش و یا مخابره نشده است.

مردم محلی مشکلی ندارند

مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به خطرات احتمالی حضور گاندو می‌افزاید: در محدوده ۵۰ کیلومتری رودخانه باهوکلات، روستاهای زیادی قرار دارند که احتمال حضور گاندو در مناطق نزدیک به آن‌ها وجود دارد لذا خواهشمند است افراد نسبت به تردد در مناطق سیلابی، حاشیه رودخانه باهوکلات، هوتک‌ها، مرداب‌ها و مناطق حاشیه‌ای که محل تجمع آب‌های راکد شده بااحتیاط بیشتری برخورد و حتی‌الامکان از تردد در این مناطق خودداری کنند.

وحید پور مردان اظهار می‌کند: مردم منطقه با این‌گونه جانوری آشنایی کامل دارند  لذا نگرانی ما فقط در خصوص افراد ناآشنا به منطقه است که برای امدادرسانی آمده‌اند.

وی بابیان اینکه محدوده پراکنش و زیستگاه این‌گونه جانوری در حاشیه رودخانه باهوکلات، سرچشمه «سد پیشین» قرار دارد  می‌افزاید:  در چند روز گذشته بارش‌های کم‌سابقه سبب طغیان این رودخانه و درنهایت سرریز شدن این سد شد.

مدیرکل محیط‌زیست سیستان و بلوچستان عنوان می‌کند: در چنین شرایطی احتمال دارد تمساح پوزه‌کوتاه از محل زندگی خود جابه‌جاشده و به مناطقی دیگری منتقل‌شده باشد هرچند که تاکنون موردی مشاهده نشده اما کارشناسان بر این باورند این اتفاق رخ‌داده است.

وی خاطرنشان می‌کند: مردم باید بدانند در چنین شرایطی حتی گونه منزوی گاندو نیز به علت تنش و شوک وارده ناشی از جابه‌جایی در حالت تهاجمی قرار دارد.

پورمردان اذعان می‌کند: البته این موضوع در خصوص دیگرگونه‌های جانوری نیز صدق می‌کند چون حیوانات با جابه‌جایی زیستگاه و همچنین سرد شدن یک‌باره هوا در منطقه دچار استرس شده و در حالت تهاجمی قرارگرفته‌اند لذا افراد باید در این زمینه به هشدارها توجه کنند.

وی تأکید می‌کند: خواهشمند است مردم به جهت پیشگیری از وقوع حوادث تلخ و حملات احتمالی حیات‌وحش در زمان مشاهده هرگونه جانوران وحشی گرفتار در مناطق انسانی، مراتب را به اداره حفاظت محیط‌زیست اعلام کنند و از هرگونه اقدام خودسرانه بپرهیزند.

برچسب‌ها