محمدجواد جمالی با اشاره به نقش انگلیس در تکمیل و اجرای اهداف آمریکایی‌ها، اظهار داشت: انگلیس گرچه به عنوان استعمارگر کهن، دیگر چنین جایگاهی را در معادلات بین المللی ندارد اما مسلماً آنها در راستای تکمیل پازل ضد ایرانی بصورت کاملاً هماهنگ شده با آمریکا و اسرائیل رفتار می‌کنند و در دنیا هماهنگ‌تر از این سه کشور نداریم. البته با توجه به شرایط حاضر، سایر کشورهای اروپایی نیز کم کم از لایه‌های پنهان بیرون می‌آیند و اقدامات تقابلی با ایران را افزایش می‌دهند.

اجرای پروژه «پنج چشم» توسط انگلیس و دیگر اروپاییان/ اروپا در برجام سیاست برخورد نرم را پیش گرفت

قدس آنلاین: حضور سفیر انگلیس در بین تجمعات اعتراضی مردم کشورمان و در پی آن اظهارات تند مقامات انگلیس و تهدید به تحریم های بعدی ایران، از جمله تحرکاتی بود که در رخدادهای چند روز اخیر کشور توسط انگلیسی ها صورت گرفت و البته این رفتار غیر دیپلماتیک و دخالت آشکار سفیر انگلیس در امور داخلی کشورمان سبب شد تا نمایندگان مجلس نیز طرح کاهش روابط با انگلیس را به هیئت رئیسه ارائه کنند.

فضای ضد انگلیسی و موج انتقادات نسبت به دخالت های راب مک ایر سفیر انگلیس در ایران، موجب شد سفیر به بهانه ماموریت کاری بصورت ناگهانی از کشور خارج شود. برخی از منابع انگلیسی مدعی شدند که مک ایر بابت ماموریت کاری که از مدت‌ها پیش تدارک دیده شده است به انگلیس بازگشت. البته گویا به نظر می رسد با برملا شدن حضورش در تجمعات و تلاش برای تهیه فیلم و کلیپ و همچنین حکم شدن فضای ضد انگلیسی در کشور، سفیر انگلیس ترجیح داده است برای کاستن از واکنش های انتقادی و آرام تر شدن فضا از کشور خارج شود.

گرچه به اذعان انگلیسی ها، اقدام سفیر انگلیس امری عادی است اما باید گفت که طبق مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین، حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف است.

همین موضوع سبب شد تا نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، از اجرای پروژه ضد ایرانی «پنج چشم» توسط برخی کشورهای اروپایی سخن بگوید.

لزوم هماهنگی بین نهادهای مسئول برای اقدام واحد با انگلیس

محمد جواد جمالی در تشریح اهداف پشت پرده و برنامه های ضد ایرانی انگلیسی ها، اظهار داشت: ما خبرهایی داریم مبنی بر اینکه پروژه «پنج چشم» توسط انگلیس و چهار کشور اروپایی دیگر برای مقابله با ایران کلید زده شده است. این پنج کشور اروپایی درصددند با استفاده از شرایط کشور و برخی نارضایتی‌های موجود به افزایش اعتراضات در داخل ایران دامن بزنند و همچنین برای تنش آفرینی بیشتر، اقدامات مستقیم و غیر مستقیمی را در حمایت از دامن زدن به ناآرامی ها و اعتراضات انجام دهند. همچنین بر اساس این طرح، قرار است روابط ایران با کشورهای اروپایی نیز به سمت تنش و التهاب روز افزون پیش برود.

نماینده مردم فسا در مجلس تصریح کرد: البته اقدامات سفیر انگلیس نیز در راستای اجرای این پروژه است. سفیر انگلیس حتی قبل از اینکه به تجمعات ورود کند مجموعه توئیت هایی را به زبان فارسی و انگلیسی علیه نظام منتشر کرده بود. توئیت آقای عراقچی هم که اظهار کرد «من تعجب می‌کنم سفیر در تجمعات حضور یافته»، از همین منظر بود زیرا چنین اقدامی در عرصه دیپلماتیک و وظایف سفارتخانه ها مرسوم نیست.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار ما گفت: انگلیسی ها کاملاً هماهنگ با آمریکایی ها رفتار می کنند، همان طور که در موضوع برجام شاهد بودید اروپایی ها برنامه ریزی کرده بودند ترامپ در رابطه با برجام برخورد سخت با ایران داشته باشد اما این کشورها راه برخورد نرم و میانجیگری را در پیش گرفتند. درنهایت باید گفت همه این کشورها برای تقابل با ایران همدست هستند و اروپایی ها عملاً ما را در برجام معطل نگه داشتند.

وی ادامه داد: انگلیسی ها همان کسانی هستند که ایران را به سه منطقه نفوذ تقسیم کردند و بعدها رضا شاه را روی کار آوردند و پس از آن نیز خودشان او را تبعید کردند و پسرش را بجای او گماردند. هنوز یادمان نرفته که انگلیسی ها با زور و حیله، بحرین را از ایران جدا کردند و در انتزاع قطعات دیگری از شرق کشورمان نقش برجسته ای داشتند. از سوی دیگر انگلیس همواره در اختلافات مرزی ما با عراق در تنش آفرینی نقش داشته است، اما آنها باید بدانند که دیگر آن دوران گذشته است و اگر بخواهند بیش از این توطئه چینی کنند، باید بدانند از ارباب شان یعنی آمریکا قوی تر نیستند. ایران همانطوری که برای اولین بار اولین پس از ۷۰ سال به آمریکایی ها پاسخ نظامی داد دیگر انگلیسی ها که جای خود را دارند.

محمد جواد جمالی افزود: در پاسخ به توطئه انگلیسی‌ها، ما قطعاً هوشیارانه عمل می‌کنیم تا در دام آنان نیفتیم و تصمیمی بر اساس مصلحت و عزت کشورمان اتخاذ کنیم. باید هماهنگی مناسب و سازنده ای بین کمیسیون امنیت ملی، وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی ایجاد شود تا همگی به یک هدف واحد در رابطه با انگلیسی ها برسیم.

این نماینده مجلس با اشاره به نقش انگلیس در تکمیل و اجرای اهداف آمریکایی ها، اظهار داشت: انگلیس گرچه به عنوان استعمارگر کهن، دیگر چنین نقش و جایگاهی را در معادلات بین المللی ندارد اما مسلماً آنها در راستای تکمیل پازل ضد ایرانی بصورت کاملاً هماهنگ شده با آمریکا و اسرائیل رفتار می کنند و در دنیا هماهنگ تر از این سه کشور نداریم. البته با توجه به شرایط حاضر، من معتقدم که سایر کشورهای اروپایی نیز کم کم از آن لایه های پنهان بیرون بیایند و اقدامات تقابلی با ایران را افزایش دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها