معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی وجود سم افلاتوکسین در شیرخام مصرفی صنایع لبنی کشور را رد کرد و گفت: تولیدات این صنایع در چهارچوب ضوابط بهداشتی این سازمان است.

وجود سم افلاتوکسین در شیرخام کذب است

قدس آنلاین: «علی‌صفر ماکنعلی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهارات مطرح شده در خصوص وجود سم افلاتوکسین در شیرخام مصرفی صنعت لبنیات را کذب محض، غیر علمی، غیر مستند و مصداق واقعی تشویش اذهان عمومی عنوان کرد.
وی افزود: بر اساس برنامه های توسعه ای انجام گرفته، در حال حاضر ۴۰۰ کارخانه شیر پاستوریزه در کشور فعال هستند و در حوزه‌ تولید شیرخام رتبه ۱۱ دنیا متعلق به ایران است.
معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان اظهار داشت: در حوزه‌ تامین ماده اولیه کارخانجات لبنی تعداد ۱۶۰۰ مرکز جمع‌آوری شیر خام و صنایع وابسته در حال فعالیت هستند که این مراکز در چهارچوب ضوابط بهداشتی دامپزشکی، کنترل های تخصصی بهداشتی اعم از نمونه برداری و  آزمایشات لازم را انجام می دهند.
وی تصریح کرد: همچنین حمل و نقل شیر و فراورده های آن با مدرن‌ترین روش های بهداشتی صورت می پذیرد و حتی تردد وسایل  نقلیه شیر و فرآورده های لبنی رصد و پایش می شود که مواد اولیه ۴۰۰ کارخانه تولید لبنیات کشور را فراهم می کنند.
ماکنعلی اظهارداشت: برنامه های بهداشتی سلامت شیر و فرآورده لبنی در تمامی سطوح از جمله مدیریت بهداشت گاوداری‌ها، مدیریت بهداشت در مراکز جمع آوری شیر و مدیریت بهداشت در کارخانجات شیر و لبنیات مطابق با  استانداردهای ملی و  کدکس آلیمانتاریوس (استاندارد بین المللی) انجام می شود.
معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: تمامی این مراحل تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت به صورت دایم و مستمر صورت می پذیرد.
ماکنعلی اضافه کرد: یکی از مدیریت های بسیار مهم در هر گاوداری مدیریت بهداشت و تغذیه است که در این بخش،  سخت‌گیرانه ترین استانداردها برای کنترل میران آفلاتوکسین انجام می شود.

وی ادامه داد: استاندارد میزان افلاتوکسین در ذرت دامی در کشور ما برابر با ٥ در میلیارد است، در حالی که استاندارد اتحادیه اروپا برای آفلاتوکسین چهار برابر (۲۰ ppb ) استاندارد ملی ایران است.
انتهای پیام/

برچسب‌ها