در حالی که برخی معترضان عراقی حضور «جوکر» در اعتراضات این کشور را نماد خواسته‌های خود می‌دانند اما برخی دیگر که خواهان تظاهرات مسالمت‌آمیزند، این شخصیت را نماد خرابکاری، خشونت و اقدامات اغتشاش آمیز دانسته، خواستار طرد این شخصیت از صحنه اعتراضات هستند.

«جوکر» آمریکایی در بین «معترضان» عراقی

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، از همان روزهای آغازین تظاهرات و اعتراضات در عراق کاربران در فضای مجازی و صفحات ارتباط جمعی خود تصاویری را منتشر کردند که در آن حضور شخصیت سینمایی «جوکر» در بین معترضان وبه ویژه آن گروه‌هایی را که اعمال خرابکارانه انجام می‌دهند، نمایش می‌دهد.

برخی معترضان حضور این شخصیت را نماد خواسته‌های خود به حساب آوردند اما برخی دیگر که خواهان تظاهرات مسالمت آمیز و حصول خواسته‌هایشان از این طریق بودند، این شخصیت را نماد خرابکاری، خشونت و اقدامات اغتشاش آمیز دانستند و خواستار طرد این شخصیت از صحنه اعتراضات شدند.

جمعیت انبوهی از معترضان با تجمع در میدان التحریر بغداد خواستار ممانعت از به انحراف کشیدن اعتراضات از مسیر درست و قانونی شدند و با شعاری تحت عنوان «جوکر آمریکایی باید اخراج شود» تأکید کردند که گروه کوچکی در بین تظاهرات کنندگان نفوذ کرده‌اند که نقاب مشکوک شخصیت جوکر آمریکایی را بر چهره دارند.

فیلم «جوکر» فیلمی هالیوودی است که در آن شخصیت جوکر برای اظهار خشم خود از شرایط موجود به خشونت متوسل می‌شود. بسیاری از کاربران عراق در صفحات خود با راه‌اندازی هشتگ‌هایی تحت عنوان «#اعتراض مسالمت آمیز- جوکر نماینده ما نیست» و «#عراق آتش نخواهد گرفت» با حضور شخصیت جوکر در اعتراضات مخالفت کردند و خواستار تظاهرات مسالمت آمیز شدند.

«مؤید المالکی» یکی از فعالان سیاسی عراق در گفتگو با الجزیره می گوید: اعتراضات در آغاز خواستار اصلاح زیرساخت‌ها، ایجاد فرصت‌های شغلی و برخی مطالبات به حق دیگر بود اما در ادامه ظهور گروهی که می‌خواهند خشک و تر را باهم بسوزانند، اعتراضات را از مسیر اصلی خود منحرف کرد. اصطلاح «جوکریسم»معترضان صلح جو را شامل نمی‌شود، بلکه بیانگر اعمال خرابکارانه مانند آتش زدن اماکن مختلف، سرقت و تخریب اموال عمومی و تعرض به نیروهای امنیتی است.

«جهاد العیدان» نویسنده روزنامه رأی الیوم هم در تحلیل اعتراضات عراق و برخی اقدامات خرابکارانه که با سوءاستفاده از آن صورت گرفته، می‌گوید: تظاهرات و اعتراضات عراق و اتفاقاتی که طی آن صورت گرفته، در واقع سخن حقی است که با مطرح شدن آن به دنبال تحقق یک هدف باطل است. درست است که بخش عمده اعتراضات در عراق مردمی بوده و خواسته‌های به حقی مطرح می‌شود اما در این بین افرادی وجود دارند که خواسته‌های مردمی را به انحراف کشیده، عراق را وارد تونل خطرناک خشونت و آشوب کردند.

وی می افزاید: فراموش نمی‌شود که تغییرات ساختاری مهمی در جامعه رخ داده که بیشتر جوانان در فیسبوک، یوتیوب و سایت های ارتباط جمعی با محرکات صهیونیستی-آمریکایی حضور دارند و از طرف آنها شستشوی مغزی می‌شوند. فقط به بعضی از شعارها و حتی تصاویری که در فضای مجازی منتشر می شود توجه کنید؛ برخی از کاربران تصویر شخصیت آمریکایی جوکر برگرفته از فلیم تروریستی جوکر را منتشر می کنند. ترور برخی افراد به شکل بی شرمانه میزان خطر این افراد را نشان می‌دهد.

نجاح محمدعلی تحلیلگر مشهور عرب نیز طرفداران شخصیت جوکر در اعتراضات عراق را افرادی مرتبط با سفارت آمریکا و نفوذی می‌داند و می‌گوید: روشن است که انتخاب شخصیت جوکر به عنوان نماد خرابکاران پیش از هر چیز اهانت به معترضانی است که برای تحقق حقوق مشروع خود به خیابان ها آمده اند. شخصیت جوکر شخصیتی مورد حمایت آمریکا و کشورهای عربی است که نقش شرورانه آن در تخریب سوریه، لیبی و دیگر کشورهای عربی شناخته شده است. این شخصیت بازیگر پنهان بیشتر تظاهرات‌هاست و انتخاب آن در عراق هم برنامه ریزی شده و هدفمند بوده است.

نجاح محمد علی تاکید می کند که این شخصیت تمایل شدید به قتل دارد و هدف او انتقام کور از جامعه است و حتی از انفجار یک بیمارستان و یا کشتن اعضای خانواده خود هم ابایی ندارد. استفاده از شعار جوکر نشانگر اهدافی است که هیچ سنخیتی با صلح و تسامح و میهن دوستی ندارد و شخصیتی عاریتی برای به بازی گرفتن جوانان و تحریک آنها به تبعیت از سینمائی است که به طور کامل از جوامع ما فاصله دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها