رسانه‌های روسیه از آمادگی دولت قزاقستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی خبر دادند.

قزاقستان و انتخابات پارلمانی؛ سناریوهای محتمل واقعیت‌های پیش‌رو

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، رسانه‌های روسیه از آمادگی دولت قزاقستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی خبر دادند.

این اخبار به مهم‌ترین موضوع‌ها در فضای اطلاعاتی قزاقستان تبدیل شده و مقامات رسمی قزاق نتوانستند به طور قانع کننده این پیام را رد کنند.

6 ماه پیش دولت قصد برگزاری انتخابات زودهنگام را داشت اما در پی عوامل مختلف این برنامه اجرا نشد.

با توجه به اینکه قدرت‌های سیاسی برای انتخابات آماده می‌شوند اما تلاش‌های آنان جدی نیست.

وضعیت سیاست داخلی نیز آماده این تحولات نیست و در حال حاضر حزب حاکم به ریاست پیشوای ملت شانسی برای پیروزی راحت در انتخابات را ندارد.

بدون شرایط مطلوب برای پیروزی راحت «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان اجازه برگزاری انتخابات زودهنگام را نخواهد داد.

با توجه به عوامل ذکر شده به نظر می‌رسد که انتخابات پارلمانی در قزاقستان در سال 2021 برگزار خواهد شد.

به نظر می‌رسد یک سال مدت زمان کافی برای تقویت حزب «نوراتن»، برقراری روابط لازم با دیگر احزاب و تشکیل ائتلاف‌ها در شورای جدید با حضور قدرت‌های دموکراتیک جدید است.

برگزاری انتخابات در زمان خود گزینه بهتری است که نهادهای دولتی باید آماده باشند و جنبش‌های اپوزیسیونی و معترضان آرامتر خواهند شد.

علاوه بر این حضور احزاب دموکراتیک در پارلمان جدید سودهای زیادی را در پی دارد.

تنها یک سناریو می‌تواند منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شود که آن بدتر شدن حال جسمانی نظربایف است.

اگر حال نظربایف بدتر شد انتخابات زودهنگام هدف نخست خواهد شد اما درگذشت نخستین رئیس جمهور در شرایط فعلی منجر به گسترش بی ثباتی در کشور می‌شود.

در حال حاضر کارشناسان و تحلیلگران منتظر اظهارات رسمی دولتمردان هستند و اگر دولت برگزاری انتخابات زودهنگام را تصویب کند این به معنای بدتر شدن حال نظربایف خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها