امروز خیال ترامپ از نتیجه استیضاح تقریباً مطمئن است چراکه دموکرات ها که باید وقتی فرصت داشتند این کار را انجام می‌دادند، این کار را نکردند؛ آنهم به یک دلیل: بیشتر کارهایی که ترامپ انجام داده است، جریان اصلی دموکرات‌ها پیش از این و در زمان در اختیار داشتن کاخ سفید انجام داده بودند.

دادگاه استیضاح به نمایشی برای انتخاب مجدد ترامپ تبدیل می‌شود؟

به گزارش خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین؛  روند دادرسی لوایح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا از امروز سه شنبه (۲۱ ژانویه) برابر با اول بهمن ماه آغاز می‌شود.

در تاریخ آمریکا این سومین باری است که پای یک رییس جمهور برای استیضاح به سنا باز می‌شود.

در ۱۹ دسامبر(۲۸ آذرماه) بود که دونالد ترامپ توسط مجلس نمایندگان استیضاح شد و اکنون برای انجام وظیفه دادرسی عادلانه توپ در زمین سنا است.

مجلس نمیاندگان ترامپ را با دو اتهام عمده مواجه کرده است؛ سوء استفاده از قدرت و مانع تراشی بر سر ایفای وظایف کنگره.این دو اتهام در پرونده موسوم به "اوکراین گیت" به ترامپ وارد شده است.

طبق برنامه دادگاه استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا در سنا قرار است شش روز در هفته جریان داشته باشد و حالا سنا موظف است درمورد اتهامات وارده به رییس جمهوری آمریکا تصمیم گیری کند.

اواخر هفته گذشته بود که ۱۰۰ سناتور به همراه جان رابرتز(John Roberts)، رییس جلسات استیضاح سوگند یاد کردند که به قانون اساسی برای رسیدگی به استیضاح رییس جمهوری آمریکا پای بند بمانند.

با این حال، حتی پیش از آغاز جلسات دادگاه، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان یکدیگر را به نادیده گرفتن عدالت متهم می‌کنند. در این راستا میچ مک کانل، سناتور جمهوری خواه و رهبر اکثریت مجلس سنا، پیش از این اعلام کرده است که او در رابطه با استیضاح ترامپ بی‌طرفانه عمل نخواهد کرد. در واقع، او با این شیوه تلاش کرد تا مجلس نمایندگان آمریکا به واسطه رای به استیضاح ترامپ، متهم به بی عدالتی و تصمیمات حزبی و جانبداری کند. این رویکرد مک کانل و حضور اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده است که به نظر می‌رسد ترامپ از استیضاح به سلامت عبور خواهد کرد.

دموکرات ها معتقدند جمهوریخواهان به اتکای برتری عددی خود در سنا در تلاش هستند مانع حضور شهود در جلسات دادگاه شوند و زمینه تبرئه متهم را فراهم کنند.

در عین‌حال جمهوریخواهان، دموکرات‌ها را متهم می‌کنند که به فرآیند عادلانه در زمان رسیدگی به لوایح استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان عمل نکردند و اکنون قصد دارند در روند دادگاه در سنا اخلال کنند.

دادگاه استیضاح یا تریبون انتخاباتی؟

در حالی که به نظر نمی‌رسد دو طرف تا پایان رسیدگی به اتهامات ترامپ در سنا، به توافقی در این زمینه دست یابند حتی نحوه برگزاری جلسه استیضاح و زمان رسیدگی به آن نیز به محل نزاع سیاسی این دو حزب بدل شده است.  

در این رابطه سی ان ان گزارش کرده است که مقامات ارشد حزب جمهوریخواه حاضر در سنا تصمیم دارند به جای اختصاص ۲۰ ساعت برای جلسه آغازین استیضاح و طرح کردن استدلال‌ها طی ۱۰ روز، دادگاه را در دو جلسه ۱۲ ساعته به هر دو طرف دموکرات و جمهوریخواه اختصاص دهند.

این در حالی است که به گفته کارشناسان، کوتاه‌تر شدن زمان جلسات دادگاه، فرصت را برای رسیدگی به یکی از مهم‌ترین جدال‌های سیاسی- حقوقی آمریکا طی دو دهه اخیر کاهش می‌دهد و جمهوریخواهان تلاش می‌کنند تا با این شیوه روند رسیدگی و صدور حکم و تبرئه ترامپ را در کوتاه ترین زمان ممکن برگزار کنند تا این مسئله بر انتخابات پیش روی ریاست جمهوری تأثیر نگذارد.

لیندسی گراهام (Lindsey Graham) یکی از سناتورهای سرشناس جمهوریخواه در این رابطه گفته است که تصمیمش را درباره استیضاح ترامپ گرفته و قصد ندارد در روند محاکمه ترامپ در سنا، بی طرف باشد و اظهار امیدواری کرد که روند محاکمه استیضاح به سرعت پایان یابد.

در مقابل دموکرات‌ها، با در پیش گرفتن رویکرد طولانی‌تر کردن فرآیند استیضاح ترامپ در نظر دارند تا جایی که امکان دارد رسیدگی به اتهامات ترامپ در سنا را به زمان برگزاری انتخابات نزدیک تر کنند و با این شیوه به هدفشان یعنی تحت تأثیر قرار دادن رأی دهندگان دست یابند.

این در حالی است که نتایج آخرین نظرسنجی‌های انتخاباتی هم از مؤثر بودن این حربه دموکرات‌ها حکایت دارد؛ نتیجه نظرسنجی جدید مؤسسه «اِس‌اِس‌آراِس.» به سفارش شبکه «سی.ان.ان» انجام شده، نشان می‌دهد ۵۱ درصد از مردم آمریکا می‌گویند مجلس سنا باید ترامپ را استیضاح و از قدرت برکنار کند. ۴۵ درصد نیز مخالف استیضاح ترامپ هستند.

چه بسا اگر این رویکرد تا زمان برگزاری انتخابات ادامه یابد، انتخابات و صندوق رای بتواند حامیان عزل رئیس جمهور را به مقصودشان برساند و رئیس‌ جمهوری را که به دلیل جانبداری سنا از استیضاح گریخته است متوقف کند.

دادگاه استیضاح؛ فرصتی برای محاکمه دو حزب

دادگاه استیضاح در مجلس سنا اما می‌تواند فرصت مهمی برای پاسخگوکردن هر دو طرف چه دموکرات و چه جمهوری خواه ایجاد کند. حتی اگر این دادگاه به محاکمه‌ای بدون حضور شاهدان در مجلس سنا تبدیل شود، رسانه‌ها، گروه‌های شهروندان و اندیشمندان مترقی می‌توانند جلساتی را برگزار کنند و از تمام ابزارشان برای ایجاد آگاهی عمومی درباره موضوعاتی که برای شهروندان عادی ایالات متحده مهم است - استفاده کنند؛ موضوعاتی شامل حقوق شهروندی در همه زمینه ها از جمله مراقبت‌های بهداشتی و آموزش .

دموکرات‌ها که امروز برای متوقف کردن سیاست‌های ترسناک ترامپ فقط به ذکر دو مورد برای استیضاح بسنده کرده‌اند، بسیار پیشتر و به دلایلی بسیار مهم‌تر از جمله اقدام به انجام جنگ‌های اعلام نشده، تضعیف روندهای دموکراتیک در سایر کشورها، سرکوب مخالفان، خصوصی سازی خدمات اساسی مانند مراقبت‌های بهداشتی و آموزش، نگرفتن مالیات از ثروتمندان و نقض تعهدات در پیمان نامه‌های مختلف از جمله پیمان محیط زیست ،برجام و مهاجرت اقدام به استیضاح ترامپ می‌کردند.

درواقع موارد ذکر شده همان تصویر یک ریاست جمهوری فاجعه بار است که با یا بدون دادگاه استیضاح مردم آمریکا توقع دارند ببینند.

اما دموکرات‌ها نتوانستند این مهم را محقق کنند و از موقعیتی که دادگاه استیضاح در اختیارشان گذاشته به عنوان پرتو اشعه ایکس بر تخلفات ترامپ استفاده کنند.

امروز خیال ترامپ از نتیجه استیضاح تقریباً مطمئن است چراکه دموکرات‌ها باید وقتی فرصت داشتند این کار را انجام می‌دادند اما این کار را نکردند؛ آنهم به یک دلیل: بیشتر کارهایی که ترامپ انجام داده است، جریان اصلی دموکرات‌ها پیش از این و در زمان در اختیار داشتن کاخ سفید انجام داده بودند.

اکنون جمهوریخواهان فرصت آن را دارند تا روند سنا را به محاکمه جو بایدن، هیلاری کلینتون و حزب دموکرات تبدیل کنند. به عبارت دیگر ، آنها از دادگاهی نمایشی به عنوان خوراک برای انتخاب مجدد ترامپ استفاده خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها