مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری گفت: شروع هنر انقلاب با هنرهای تجسمی گره خورده که این موضوع از آثار انقلابی در گنجینه هنرهای تجسمی حوزه هنری مشخص است.

هنر انقلاب با هنرهای تجسمی گره خورده است/ برپایی رویدادهای متنوع هنری تا پیش از سال جدید

به گزارش قدس آنلاین، نشست‌ خبری نمایشگاه نگارگری «آسمان نگاره‌ها» با مضامین انقلاب اسلامی صبح امروز سه شنبه ۱بهمن‌ماه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، محمدعلی رجبی دبیرکل نمایشگاه نگارگری و دکتر خشایار قاضی‌زاده دبیر نشست‌های تخصصی برگزار شد.

شجاعی‌طباطبایی در این نشست خبری گفت: مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری از ابتدای سال برای برپایی رویدادهای گوناگون برنامه‌ریزی کرده بود. یکی از این نمایشگاه‌ها ترامپیسم بود که بازخوردهای گسترده‌ای در جهان داشت.

وی افزود: «آسمان نگاره‌ها» چند ماه پیش در شورای تخصصی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری از سوی دکتر محمد علی رجبی پیشنهاد و با استقبال اعضا روبرو شد. در نتیجه کار را با هم افزایی شروع کردیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با اشاره به اینکه نمایشگاه از ۱۴بهمن تا ۴ اسفند ماه در گالری ابولفضل عالی و نگاه‌خانه تازه تاسیس خانه عکاسان حوزه هنری میزبان علاقه‌مندان خواهد بود گفت: شروع هنر انقلاب با هنرهای تجسمی گره خورده است. این موضوع از آثار انقلابی در گنجینه هنرهای تجسمی حوزه هنری مشخص است.

شجاعی‌طباطبایی افزود: به جز این نمایشگاه رویدادهای دیگری را تا پیش از سال ۹۹ خواهیم داشت. یکی از این رویدادها با موضوع «نفوذ» است که با برپایی نمایشگاهی از آثار همراه و اطلاعات دقیق‌تری از آن در آینده اعلام می‌کنیم.

دنیای نگارگری امروز از جنبه روایی خارج شده است

محمدعلی رجبی دبیرکل نمایشگاه نگارگری«آسمان نگاره‌ها» نیز در این نشست خبری گفت: نگارگری تا کنون به صورت مستقل در حوزه هنری؛ ضمن برپایی رویدادهای گوناگون خود، نمایشگاهی نداشته است. از طرفی هم رهبری بر فعالیت هرچه بیشتر هنرهای تجسمی در رشته نگارگری تاکید داشتند.

وی افزود: نگارگری امروز از حالت کتابی خارج شده و با ابزارهای گوناگون و کاربردهای غیر از کتاب جایگاهی ویژه یافته است. نگار به معنای تجلی زیبایی‌های خداوند است. به این ترتیب هنگامی که این هنر در کنار انقلاب قرار گیرد بی‌شک آثاری قابل توجه ارائه می‌کند.

دبیرکل نمایشگاه نگارگری«آسمان نگاره‌ها» افزود: اسناد گوناگونی برای شناسایی دوره‌های تاریخی جمع‌آوری می‌شود. اما حال هر دوره را هنرمندان با آثاری خود معرفی می‌کنند. در نتیجه این آثار نکارگری اسناد احوال انقلاب در این دوران است.

رجبی با تاکید بر اهمیت محتوای آثار نسبت به کیفیت و تکنیک‌های نمایشگاه گفت: جنبه مطالعاتی آثار این نمایشگاه برای شناسایی و آگاهی از انقلاب مهمتر از کیفیت آثار است. در نتیجه این آثار برای ما بسیار با اهمیت است. چرا که به هر حال هنرمند نسبت به انقلاب واکنش نشان داده و به آن پرداخته است. پس شایسته است که بعنوان سندی از روند حرکت انقلاب مورد مطالعه قرار گیرد.

وی افزود: صحبت‌های مهمتری در نشست‌های تخصصی این رویداد گفته می‌شود و به ماحصل آن در کتابی منتشر خواهد شد.

رجبی در مورد کمیت آثار نمایشگاه گفت: ۸۱ اثر در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود. برخی از آثار متعلق به اساتید برجسته است و برخی هم در سال‌های گذشته خلق شده است.

رجبی ادامه داد: نگارگری امروز از جنبه روایی خارج شده و محتوا و فکر هنرمند را بیان می‌کند. به این ترتیب هنرمندان با بهره‌گیری از نگارگری انقلاب معرفی می‌شود.

دبیرکل نمایشگاه نگارگری«آسمان نگاره‌ها» افزود: آثار این نمایشگاه به خوبی و با دقت در نشست‌های این رویداد بررسی می‌شود و با دیدگاه‌های گوناگون از جهات مختلف مورد بحث قرار می‌گیرند. پیشنهاد می‌کنم در این نشست‌ها شرکت و پیش از آن آثار را ببینید.

وی تاریخ تولید و دوره آثار نمایشگاه را معاصر اعلام کرد و گفت: آثار این نمایشگاه آثاری هستند که در طول چهل سال انقلاب تولید شده است.

رجبی در پایان گفت: به حوزه هنری بخاطر برپایی هماهنگ این مجموعه‌های نگارگری تبریک می‌گویم. انشاءالله حوزه هنری در این امور بتواند رسالت‌های انقلابی خود را با موققیت انجام و به راه خود ادامه دهد.

محتوای ارائه شده در نشست‌ها به چاپ می‌رسد

خشایار قاضی‌زاده دبیر نشست‌های تخصصی این نمایشگاه گفت: نشست‌ها در ۴ پنل طی ۲ روز با ۱۵ سخنران در فرهنگستان برپا می‌شود.

قاضی‌زاده در خصوص جزئیات برنامه‌های این نشست‌ها ادامه داد: نشست‌های تخصصی این رویداد فرهنگ و هنری با محورهای «مبانی حکمی و معنوی نگارگری» در نشست اول، «زن و نگارگری» در نشست دوم، «نگارگری در بوته نقد و نظر» در نشست سوم و «نگارگری در نسبت با سایر هنرها» در نشست چهارم بررسی می‌شود.

وی در معرفی اساتید سخنران این نشست‌های تخصصی افزود: «مبانی حکمی و معنوی نگارگری» در نشست اول با سخنرانی دکتر نواب، رجبی، بلخاری و نامور برپا می‌شود. همچنین «زن و نگارگری» در نشست دوم با خانم دکتر صدری، خانم دکتر شاد قزوینی و خانم دکتر یاسینی برپا می‌شود. نشست سوم نیز با محور «نگارگری در بوته نقد و نظر» با حضور دکتر شریف‌زاده، دکتر حاصلی و بنده میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. نشست چهارم هم با محور «نگارگری در نسبت با سایر هنرها» با حضور و سخنرانی دکتر صادقی، دکتر خزایی، دکتر اقبالی و دکتر بابایی برپا می‌شود.

قاضی‌زاده در پایان گفت: محتوای ارائه شده در نشست‌ها در کتابی منتشر می‌شود.

گفتنی است، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری همزمان با برگزاری این نمایشگاه، روزهای ۲۸ و ۲۹ بهمن‌ماه، ۴ پنل تخصصی ۳ نفره با حضور استادان نگارگری در فرهنگستان هنر برگزار می‌کند. اطلاعات تکمیلی این نشست‌های تخصصی متعاقبا اعلام می‌شود.

یادآور می‌شود، نمایشگاه نگارگری «آسمان نگاره‌ها» از ۱۴ بهمن تا ۴ اسفندماه در گالری ابوالفضل عالی و گالری شماره ۲ خانه عکاسان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها