معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: احیاء عرصه‌های معدنی تخریب‌شده یک ضرورت است و باید در اولویت قرار گیرد.

احیاء عرصه‌های معدنی تخریب‌شده یک ضرورت است

به گزارش قدس آنلاین، احمد یزدان پناه، در ششمین جلسه کارگروه مقابله با گرد و غبار استان، اظهار کرد: هر کسی آسیبی به محیط زیست وارد کند باید مطابق اصل ۵۰ قانون اساسی، هزینه‌های زیست محیطی و اجتماعی آن را بپردازد.

وی افزود: ضرورت تشکیل کمیته فنی متشکل از نمایندگان آستان قدس رضوی، امور دام جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آب‌خیز داری پیرامون ساماندهی چرای دام بسیار مهم است. کشت دیم در عرصه های فرسایش‌پذیر و مناطقی که فاقد پتانسیل اکولوژیک هستند لازم است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در خصوص لزوم مهار کانون های گرد و غبار، توجه به روش های نوین کشاورزی و دامداری و تبیین معضل گرد و غبار ناشی از معادن استان خصوصاً معادن پلاسری شهرستان خواف، بر لزوم برگزاری جلسات کارشناسی با حضور صاحبان صنایع به منظور احیاء عرصه‌های معدنی تخریب شده گفت: اعتبارات ریز گرد سال جاری باید با اولویت بندی در شهرستان های سرخس، خواف و گناباد تخصیص داده شود.

یزدان پناه با بیان اینکه «سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مکلف است در زمان صدور و تمدید پروانه بهره‌برداری، شروطی را برای احیاء عرصه های تخریب شده برای متقاضیان درنظر بگیرد»، اظهار کرد: درنتیجه آن بهره برداران ملزم به اجرای اقدامات اصلاحی و احیایی عرصه مورد استفاده شوند.

همچنین مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درخصوص  شرایط متفاوت استان درخصوص آسیب پذیری از معضل گرد و غبار و  لزوم احداث ایستگاه های پایش گرد و غبار در مناطق مرزی و مستعد بروز این پدیده همچون شهرستان سرخس گفت: مکانیابی و تعیین مناطقی که به لحاظ میزان تأثیر گرد و غبار فرامرزی بر حوزه شمال شرق کشور اثر گذار هستند باید از سوی کارشناسان و متخصصان مرتبط هر چه سریعتر صورت پذیرد.

 همتی ضمن اشاره به مصوبه پنجمین کارگروه مقابله با گرد و غبار استان درخصوص انتخاب روستای چاله زرد به عنوان روستای پایلوت مهار پدیده گرد و غبار استان، خواستار افزایش اعتبار تخصیص یافته از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان به منظور احیاء پوشش گیاهی در کانون های گرد و غبار این منطقه شد.

دبیر کارگروه مقابله با گرد و غبار استان ادامه داد: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و تبادل مطالعات دانشگاهی و بین بخشی پیرامون شناسایی کانون های گرد و غبار دراستان و اولویت بندی منشأهای گرد و غبار که به مطالعات جامع تری نیاز دارد، بسیار کلیدی و البته مغفول است.

وی  همچنین ضمن اشاره به اینکه به نظر می رسد اظهار نظر در خصوص منشأ گرد و غبار فرامرزی نیاز به مطالعات دقیق تر و گسترده تری دارد گفت: مقرر شده است در نشست آتی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برنامه میان مدت خود را در خصوص کنترل کانون های گرد و غبار استان ارائه کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در ادامه ضمن اشاره به سابقه ۶۰ ساله کنترل کانون های گرد و غبار درخراسان رضوی اظهار داشت : بر اساس مطالعات صورت گرفته، تعداد ۱۵ کانون گرد و غبار در ۱۴ شهرستان درگذشته به ۳۰ کانون در ۲۰ شهرستان افزایش یافته است.  

علیرضا صحرایی ضمن اشاره به چالش های اجتماعی در موضوعاتی همچون دیم کاری و چرای مازاد بر ظرفیت مراتع گفت: ورود دام‌های اهلی به مراتع شهرستان سرخس حدود ۲۴  هزار رأس است درحالیکه ظرفیت این مراتع چهار هزار رأس دام تعیین شده است واز طرفی سالانه بخش قابل توجهی از اراضی آستان قدس، دراختیار مردم به منظور دیم کاری قرار می‌گیرد.

وی همچنین گفت: تاکنون ۵۷۰ هزار هکتار عرصه جنگلی در مناطق کویری همچون بجستان، گناباد، خلیل آباد، سبزوار، بردسکن، سرخس و مه ولات و... احداث شده است و به نظر میرسد برای مقابله با گرد و غبار دراستان نیازمند همراهی بیشتر سازمان‌های  متولی هستیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها