مدیر دفتر توسعه محله مهرآباد مشهد گفت: نبودن امنیت اجتماعی معضل اول محله است و اعتیاد این امنیت را پایین آورده است.

اعتیاد از معضلات اصلی محله مهرآباد است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا زاهدی، امروز ۲ بهمن‌ماه، در بازدید از دفاتر توسعه محله سازمان بازآفرینی و حاشیه شهر مشهد، اظهار کرد: در طرح توسعه محله مهرآباد چهار هدف را به صورت کلیدی انتخاب کرده‌ایم که این موارد شامل مشارکت‌های مردمی در نوسازی و خدمات شهری، توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی است.  زمینه‌ساز نوسازی و خدمات‌رسانی، مشارکت مردم در هر کاری است و این اتفاقات منجر به توسعه پایدار محله خواهد شد.

وی افزود: محله مهرآباد جزو منطقه ۵ شهرداری است و در مجاورت محله گلشهر، در شمال شرق مشهد، قرار دارد. جمعیت محله حدود ۲۳ هزار نفر است، و ۱۷۲ هکتار جزو سکونت‌گاه‌های غیر رسمی  این محله است و بافت این منطقه صنعتی است.

زاهدی  با اشاره به اینکه «کاربری اراضی شناسایی شده و بیشترین کاربری، مسکونی است»، اظهار کرد: نسبت محله مهرآباد در بافت‌های فرسوده کمتر است اما بافت‌های ناهمگون زیاد دارد و مساحت قطعات مسکونی حدود ۱۳۰ متر است. مراکز خدماتی را در سطح  محله شناسایی کرده‌ایم. طبق موضوعات شهرسازی، شعاع خدماتی را شناسایی کرده‌ایم تا بتوانیم مناطق محروم از این خدمات را بشناسیم.

مدیر دفتر توسعه محله مهرآباد مشهد با بیان اینکه «مرکزیت مراکز درمانی باعث شده سایر محله‌ها، پوشش درمانی نداشته باشند»، عنوان کرد: ناچاریم با مراکز سلامت، بهزیستی و وزارت علوم این خدمات را به تمام محله ارائه دهیم.  طبق مصاحبه‌ها و پرسش‌نامه‌هایی که با محله داشته‌ایم، معضلات اصلی محله شناسایی شده است تا بتوانیم فضای بهتری را ایجاد کنیم. نبودن امنیت اجتماعی معضل اول محله است و  اعتیاد این امنیت را پایین آورده است.

وی تصریح کرد: کمبود خدمات اجتماعی از مشکلات این محله است.  وجود زمین‌های بایر یکی از معضلات دیگری است که باعث شده این مکان‌ها تبدیل به مکانی برای مصرف موادمخدر شوند و محل زندگی حیوانات موزی،  کمبود فضای سبز، نوسازی و تحهیزات ترافیکی، آسفالت‌ها و پیاده‌روها، تجهیزات ورزشی و روشنایی که جزو خدمات شهری است از ملزومات این محله است.

زاهدی  با بیان اینکه «فعالیت‌های اجتماعی در راستای حساس‌سازی و اعتمادسازی محله یکی از اهداف اصلی است»، خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه فعال‌شدن این دفتر، کارگاه‌های فرهنگ شهروندی برگزار کرده‌ایم، همچنین افراد بازمانده از تحصیل را به کمک سازمان شناسایی کرده‌ایم تا درسشان را ادامه دهند، کارگاه‌های مشاوره خانواده و زیورآلات را برگزار کردیم تا توانمندسازی اقتصادی در بین مردم محله شکل گیرد.

وی تصریح کرد: کارگاه‌های شهروند الکترونیک و کارآفرینی را برگزار کردیم تا کارآفرینان را شناسایی کنیم و طرحی اقتصادی داده‌ایم تا کارآفرین آموزش‌هایی را به کارپذیرها بدهد. حدود ۶۰ نفر تا امروز در کارگاه چرم آموزش دیده‌اند و ۲۲ نفر مستقیماً با کارآفرینان فعالیت می‌کنند. افراد متقاضی کسب‌وکار خانگی را شناسایی کرده‌ایم و با کمیته امداد برای دریافت وام هماهنگ کردیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها