معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌ها در این دانشگاه گفت: در رشته‌های فنی انتظار داریم ۳۰ درصد پایان‌نامه‌ها در ارتباط با موضوعاتی که در جامعه وجود دارد تدوین شوند؛ این در حالی است که دشواری تأمین تجهیزات و مواد اولیه در شرایط کنونی بعضاً پروژه‌های عملی را به سمت پروژه‌های نظری سوق می‌دهد که این موضوع به تحقیقات ضربه وارد کرده است.

پررنگ شدن پروژه‌های "نظری" به جای "عملی" در شرایط تحریم

به گزارش قدس آنلاین، احمدرضا بهرامی در پاسخ به اینکه امسال چند درصد از بودجه پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد تخصیص داده شده است، گفت: به صورت عام بین ۲۰ تا ۲۲ درصد از بودجه دانشگاه را به پژوهش اختصاص می‌دهیم که امسال هم طبق روال سال‌های گذشته این بودجه تخصیص داده شده است.

وی در حاشیه نشست "دانشگاه کارآفرین از نظر تا عمل: ارائه الگوی مفهومی و اجرایی دانشگاه کارآفرین" با تأکید بر آنکه در تأمین مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی به دلیل وجود تحریم‌ها علیه کشور به مشکلات بسیاری برخوردیم، توضیح داد: این موردی است که متأسفانه پروژه‌های تجربی و عملی را به سمت پروژه‌های نظری هدایت می‌کند. البته پروژه‌های نظری بسیار خوب هستند، اما شاخه‌هایی که باید در آن‌ها پروژه‌های عملی وجود داشته باشد هم به ناچار به پروژه‌های نظری روی آورده‌اند که موضوع به تحقیقات ضربه وارد کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به اینکه برای کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌ و رساله‌ها چه مکانیزمی در این دانشگاه دنبال می‌شود، تشریح کرد: در رشته‌های فنی انتظار داریم ۳۰ درصد پایان‌نامه‌ها در ارتباط با موضوعاتی که در جامعه وجود دارد تدوین شوند؛ این در حالی است که در سایر رشته‌ها پایان‌نامه‌هایی که از بیرون دانشگاه حمایت شوند را مورد تشویق و حمایت قرار می‌دهیم. همچنین زیرساخت‌های ویژه‌ای برای "طرح‌های نوآورانه" در نظر گرفته‌ایم و آن دسته از طرح‌هایی که در "مسابقات ایده" دانشگاه برگزیده شوند را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

بهرامی افزود: این مسابقات به صورت داخلی برگزار می‌شود و در آن دانشجویان پایان‌نامه‌های خود را در  عرض سه دقیقه ارائه داده و اگر از سوی هیأت داوران برگزیده شوند، گرنت‌های ویژه به آن‌ها تعلق پیدا می‌کند و نیز محققان آن‌ها از  امکانات کارگاهی و آزمایشگاه‌های ویژه بهره‌مند می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با راهکار مقابله با تقلب‌های علمی گفت: کمیته اخلاق پژوهش دانشگاه ذیل کارگروه اخلاق پژوهش در وزارت علوم فعالیت می‌کند. ما به صورت منظم جلسه برگزار کرده و در صورتی که پرونده‌ای به ما ارجاع داده شود، آن را با قاطعیت بررسی می‌کنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد آموزش ندیدن محققان در رابطه با مصادیق تقلب علمی را به عنوان یکی از دلایل بروز تقلب علمی تأیید و اظهار کرد: بخشی از این ادعا درست است و در برنامه‌ "ترویج اخلاق" دانشگاه این موضوع را هم مدنظر قرار دادیم.

منبع:ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها