مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر توسعه باغات در برخی مناطق وضعیت کشت پنبه را تحت‌الشعاع قرار داده و به جای پنبه، انار و پسته کشت شده اما این کار اشتباه بوده و باید برای آن فکری کنیم.

توسعه باغات، کشت پنبه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضا نیک‌پور در نشست کمیته تخصصی ارتقاء کشت پنبه در منطقه ترشیز اظهار کرد: در دنیا بخش خصوصی برای ارائه الگوی کشت، توسعه مکانیزاسیون و افزایش بهره‌وری وارد عمل می‌شوند ولی ما اتحادیه‌های بخش کشاورزی در زراعت نداریم حال آن که در دنیا مسئولان اتحادیه‌ها اقدام می‌کنند و دولت‌ها به این امور وارد نمی‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به خواسته‌های بخش کشاورزی و صنعت در کشت محصول پنبه گفت: باید در راستای توجه به مکانیزاسیون چند وجهی عمل کنیم از یک سو توجه به بذری داشته باشیم که ریزش نداشته باشد و همچنین از نظر صنعت به لحاظ کیفی تایید شود.

وی عنوان کرد: به رغم اینکه در حال حاضر حدود دو هزار هکتار در بردسکن و کاشمر مزرعه زیر سطح کشت پنبه داریم اما میزان نیاز سالانه کارخانه نساجی مدرس ۹ هزار تن پنبه محلوج و ۲۷ هزار تن وش است.

نیک‌پور همچنین افزود: براساس میانگین سطح زیر کشت منطقه ۴۵۰۰ تن وش تولید می‌شود که در بهترین حالت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن فاصله داریم و این خلا بزرگی است.

وی مطرح کرد: در گذشته این منطقه قطب تولید پنبه بوده اما کشاورزان به سمت توسعه باغات رفته‌اند و کارشناسان این رویه را تایید کردند حالا باید بگوییم در برخی مواقع  اشتباه کرده‌ایم و حال که باغات انار و پسته جوابگو نیست باید به گذشته برگردیم و پنبه بکاریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر توسعه باغات در برخی مناطق وضعیت کشت پنبه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و به جای پنبه، انار و پسته کشت شده اما کار اشتباهی بوده و باید برای آن فکری کنیم.

نیک‌پور تاکید کرد: باید کمیسیون بهره‌وری در این خصوص تشکیل شود و کمیته فنی کارشناسی آب، باغبانی و زراعت و خاک بررسی های لازم را انجام دهند و اقتصاد کشاورزی مدنظر قرار گیرد، همچنین باید برای تشکیل کمیته امکان سنجی و توسعه کشت، کمیته بهره‌وری در خصوص وضعیت آب و مواد تغذیه‌ای، کود و زمین و سرمایه‌گذاری و... تشکیل شود و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به کمبود کارگر و هزینه‌های کارگری کشت مکانیزه می‌تواند پنبه را نجات دهد در غیر این صورت یک محصول رقیب برای آن پیدا می‌شود.

وی بیان کرد: پنبه برای اینکه بماند باید در حوزه مکانیزاسیون حمایت شود، خواسته‌های بخش کشاورزی و صنعت را باید در زمینه مکانیزاسیون پنبه در نظر گرفت تا مکانیزاسیون چند وجهی باشد؛ همچنین پنبه ریزش نداشته باشد و از نظر صنعت به لحاط کیفی مورد تایید قرار گیرد.

نیک‌پور گفت: همه فریادها را نباید بر سرکشاورز زد زیرا قسمتی از مشکلات نیز مربوط به تکنولوژی تصفیه است که نمی‌تواند به‌روز نیاز کارخانجات نساجی را تامین کند.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم تولید پنبه در منطقه ترشیز به وضعیت قبل خود برگردد و رونق بگیرد توسعه مکانیزاسیون عامل نجات این محصول است.

نماینده کارخانه نساجی کاشمر نیز در این جلسه گفت:  اگرچه ارتقاء سطح کمی و کیفی پنبه مورد توجه صنعت نساجی است اما باید چالش‌ها شناسایی شود.

علی فنایی اظهار کرد: اگر دو هزار تا سه هزار هکتار باغات منطقه به زراعت تبدیل و زیر کشت پنبه قرار بگیرند؛ این میزان جوابگوی ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز کارخانه نساجی خواهد بود.

همچنین رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر در این جلسه مطرح کرد: امیدواریم با هم‌افزایی با نهادهای مرتبط به راهکار و برنامه‌ای برای توسعه و ارتقاء پنبه در ترشیز کهن برسیم.

هادی معماریان با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی ارتقاء کشت پنبه، شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی را ضروری ذکر کرد و گفت: در این حوزه دانشگاه آماده هرگونه همکاری است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها