پژوهشگر ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر گفت: افت آبهای زیر زمینی موجب نشستهای بسیاری در این منطقه شده است به طوری که چندین سال برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در دشت کاشمر موجب شده زمین بین ۳۰ تا ۵۰ سانتی‌متر نشست کند.

برداشت بی رویه آب موجب نشست دشت کاشمر شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد سیرجانی افزود: هر اندازه میزان سفره های زیرزمینی کاهش پیدا کند شاهد نشست بیشتر زمین خواهیم بود.

وی ادامه داد: نشست های زمین به دلیل برداشت های بی رویه آب از سفره های زیرزمینی موجب مشکلات بسیاری از جمله مهاجرت شده است و اکنون در استان خراسان رضوی ۳۷ دشت وجود دارد که بسیاری از آنها از جمله دشت کاشمر جز دشت های ممنوعه بحرانی و دشت ریوش و بردسکن جز دشت های ممنوعه هستند.

پژوهشگر ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر گفت: به جای اینکه از سالها قبل تاکنون برای کشاورزان  فقط روضه کم آبی بخوانیم بهتر بود در عرصه عمل کاری جدی انجام می‌شد.

سیرجانی افزود: بحران آب موجود تنها در بخش آب شرب نیست بلکه در حوزه  آب غیر شرب هم با چالش های بسیار جدی مواجهیم و یکی از مشکلات این است که اگرچه برای هفت درصد آبی که در بخش شرب مصرف می شود قانون داریم ولی برای ۹۳ درصدی که در بخش کشاورزی مصرف می شود هیچ قانونی نداریم حال آن که بدون شک جلوی برداشت بی رویه آب در بخش کشاورزی باید گرفته شود.

وی ادامه داد: قانون موجود فقط به فکر درآمدزایی است و منتظرند مشترکان، آب بیشتری مصرف کنند تا بلافاصله قبض های جریمه صادر شود از این رو  برای مدیریت مصرف آب باید قانون جدیدی تصویب شود.

پژوهشگر ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر گفت: ۱۳ درصد منابع آبی در زمان انتقال هدر می رود که برای هدر رفت آن هیچ اهمیتی قائل نیستیم و بسیاری از مردم هنوز با بحران موجود آشنا نیستند و فکر می کنند زیر زمین، دریایی است.

سیرجانی افزود: در همین شرایط متاسفانه طی سالهای گذشته در برخی استانهای بحران زده صنایعی احداث شده که نیاز به آب بسیاری دارد.

وی با انتقاد از بی توجهی  نسبت به فعالیتهای پژوهشی در حوزه کاشت گیاهان متناسب با اقلیم خشک منطقه گفت: استفاده از گونه هایی گیاهی کم آب طلب در فضای سبز ضروی است اما  متاسفانه مدیران شهری در شهرهای مختلف تنها از یکدیگر الگو برداری کرده و برایشان مهم نیست گیاهی که کاشته می شود متناسب با شرایط اقلیمی منطقه هست یا نیست.

پژوهشگر ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر گفت: نداشتن هیچ گونه اطلاع دقیق از نیاز گونه های مختلف گیاهی یکی از چالش های اصلی در موضوع فضای سبز شهری است و  با شرایط موجود باید برای آب‌دهی گیاهان فضای سبز برنامه ریزی دقیق داشت.

سیرجانی با اعلام اینکه هر گیاه، نیاز آبی متفاوتی دارد که باید به طور دقیق بررسی شود از وجود ۴۰ روش برای بررسی و برآورد نیاز آبی در بخش های مختلف خبر و ادامه داد: نباید با بارش هایی که رخ داده  فکر کنیم دیگر خشکسالی نخواهیم داشت بلکه لازم است مصرف آب را به بهترین نحو مدیریت کنیم.

دشت کاشمر شامل شهرستان‌های کاشمر و خلیل‌آباد  هم‌اکنون حدود ۴۹۹ حلقه چاه کشاورزی فعال دارد که تمامی آنها به کنتور هوشمند مجهز شده اند و شارژ کارت هوشمند بر اساس پروانه هر چاه موتور تنظیم می شود و کشاورزان حق برداشت آب به مقدار مجاز تعیین شده را دارند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها