معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: امسال حوزه زیارت در حوزه های مختلف از لحاظ کمی و کیفی اقدامات و برنامه های مطلوبی داشته است که البته تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله زیادی دارد.

 تا نقطه ایده آل خدمت رسانی به زائران فاصله زیادی وجود دارد/انتخاب خراسان رضوی به عنوان عضو ثابت ستاد خدمات سفر کشور

محمد صادق براتی در نشست خبری که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، پیرامون گزارش فعالیت های معاونت زیارت گفت: دهه فجر امسال از ابعاد مختلف نظیر حوادث آبان ماه، شهادت سپهبد سلیمانی و شهدای مقاومت، وضعیت حساس منطقه و انتخابات اسفند ماه و لزوم حضور و مشارکت حداکثری و حفظ انسجام ملی با سال های گذشته متمایز خواهد بود.

وی با بیان اینکه حضور مردم در مراسم تشییع شهید سلیمانی نشان داد که نحوه عملکرد مسئولان و مدیران نقش به سزایی در حفظ اعتماد عمومی خواهد داشت، تصریح کرد: با حضور استاندار فعلی خراسان رضوی تعامل و همدلی بین مسئولان در سطوح مختلف استان به طور قابل محسوسی افزایش داشته است که این موضوع فرصت طلایی رابرای پیشرفت فراهم کرده است. همچنین طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی که با حضور آقای رزم حسینی در استان اجرایی شده است در مدت ۱۰ماه که از اجرای آن می گذرد کارنامه خوب و پرباری در زمینه های مختلف بر جای گذاشته است.

براتی ادامه داد: امسال حوزه زیارت در حوزه های مختلف از لحاظ کمی و کیفی اقدامات و برنامه های مطلوبی داشته است که البته تا رسیدن  به نقطه ایده آل فاصله زیادی دارد.

وی افزود: علی رغم اقداماتی که در مناسبت های خاص نظیر دهه کرامت، دهه پایانی صفرو  دهه امامت از سوی معاونت زیارت استانداری برگزار شد یکی از موارد شاخصی که امسال انجام شد  آغاز فعالیت مجددکارگروه ملی زیارت با پیگیری های خوب و مستمر استاندار خراسان رضوی  بود که پس از ۲سال و نیم وقفه به دلیل  تغییر ساختار دفتر ریاست جمهوری برگزار نشده بود ، به ریاست رئیس رفتر رئیس جمهور و دبیری استاندار خراسان رضوی هشتمین جلسه آن در آذر ماه با حضور اعضای این کارگروه  از جمله وزارتخانه های گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی در مشهد برگزار شد و ۱۸مصوبه در آن از جمله تعیین اعضا مدعو در کارگروه، کمک به تامین منابع برای ساخت زائرسراهای ارزان قیمت و تامین زیرساخت های آنها، کمک به تقویت و رشد گردشگری سلامت، ارتقاء سرانه بهداشت و درمان خراسان رضوی با توجه به حضور بیش از ۳۵میلیون زائر داخلی و ۵میلیون زائر خارجی در این استان، پوشش سراسری رادیو زیارت و همچنین تاسیس شبکه تلویزیونی زیارت، استان هدف شدن خراسان رضوی برای ستاد برگزاری اربعین، تخصیص ۸هزار میلیارد  اوراق مشارکت به شهرداری مشهد اشاره کرد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه جلسه آینده این کارگروه همزمان با تولد امام نهم(ع) در قم برگزار خواهد شد، تصریح کرد: از آن جا که بیش از ۹۰درصد زائران خارجی  که از طریق مرزهای ایران در مراسم پیاده روی اربعین شرکت می کنند ابتدا وارد خراسان رضوی می شوند با پیگیری های معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، خراسان رضوی به عنوان عضو ثابت ستاد خدمات سفر کشور تعیین شد.  

براتی با بیان اینکه پروازهای هوایی خارجی به خراسان رضوی یک درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته اند، افزود: در ۹ماه ابتدایی سال جاری حدود ۳میلیون و ۸۹۷هزارزائر از کشورهای مختلف به استان سفر کرده اند. این در حالی است که کل زائران خارجی که در سال گذشته به استان سفر کرده بودند در حدود ۳میلیون و ۷۰۰هزار نفر بوده است. از طرفی با توجه مسائل رخ داده در ماه گذشته برخی تورهای مسافرتی در خراسان رضوی تعطیل شدند که با پیگیری های انجام شده از نیمه دوم هفته گذشته این  تورها مجددا برقرار شدند.

وی با اشاره به انجام دو پژوهش در حوزه زیارت در خراسان رضوی گفت: بر اساس پژوهشی که در نوروز ۹۸از زائران انجام شد، پنج استان تهران ، اصفهان، آذربایجان شرقی، مازندران و کرمان بیشترین سهم حضور زائران در مشهد را داشتند. همچنین ۴۱درصد از زائران سالی یکبار،۱۹درصد هرچند سال یکبار ، ۱۴درصد ۲مرتبه در سال، ۹درصد هر دو سال یکبار و ۶ درصد برای بار اول به مشهد سفر کرده بودند. از طرفی ۸۹درصد زائران همراه با خانواده و ۴۶درصد  با خودروی شخصی به مشهد سفر کرده اند.

براتی افزود: بر اساس نتایج این پژوهش ۵۵درصد زائران در صبح گاه به زیارت امام رضا(ع) تشرف پیدا می کنند و مدت حضور زائران در حرم مطهر به طور میانگین ۱۰۷دقیقه بوده است.  

وی ادامه داد: همچنین نتایج این پژوهش در بین مجاوران امام هشتم که به حرم مطهر تشرف پیدا می کنند نیز بیانگر این بود که ۶۲درصد آنها متاهل و ۵۸درصد از آنها دارای مشاغل آزاد بودند، ۳۴درصد از آنها هفته ای یک مرتبه و  ۲۸درصد ماهی یک بار به زیارت می روند. همچنین ۴۲درصد از آنها با اتوبوس ، ۵۷درصد از آنها به تنهایی و ۴۳درصد با دیگران به حرم مطهر امام رضا(ع) تشرف پیدا می کنند.

معاون زیارت خراسان رضوی ادامه داد: بر مبنای این پژوهش ۶۲درصد از زائران فقط کالای ایرانی را به عنوان سوغات خریداری می کنند و هزینه تمام شده در نوروز ۹۸ برمبنای این پژوهش برای یک خانواده ۴نفره برای ۵.۲روز اقامت ۲۲۰۰۰۰۰تومان بوده است.

براتی تصریح کرد: این پژوهش دارای ۵نتیجه مهم و هدفمند از جمله لزوم نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، رسیدگی به اماکن اسکان و اقامت، کنترل ترافیک در خیابان های اطراف حرم مطهر، افزایش خدمات رفاهی و تفریحی و افزایش تعداد پارکینگ ها در سطح شهر است.

برچسب‌ها