ششم بهمن ۹۷ بود که نخستین تفاهم‌نامه طرح اقتصادی موسوم به مثلث اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در مشهد به امضا رسید. تفاهم‌نامه‌ای که برای نخستین بار امضای همه مسئولان عالی رتبه استان و بخش خصوصی به عنوان معین اقتصادی پای آن بود.

همه مسئولان برای اجرای مثلث اقتصادی هم قسم شده اند

هاشم رسائی‌فر/

ششم بهمن ۹۷ بود که نخستین تفاهم‌نامه طرح اقتصادی موسوم به مثلث اقتصادی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در مشهد به امضا رسید. تفاهم‌نامه‌ای که برای نخستین بار امضای همه مسئولان عالی رتبه استان و بخش خصوصی به عنوان معین اقتصادی پای آن بود. از نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه مشهد گرفته تا استاندار، رئیس دادگستری خراسان رضوی و نمایندگان مجلس همه این تفاهم‌نامه را امضا کردند تا زمینه‌ رونق اقتصادی و تولید استان خراسان رضوی فراهم شود. تعداد این تفاهم‌نامه‌ها تاکنون به یک هزار و ۳۸ عدد در استان رسیده و توانسته رقم ۱۲۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در این مدت ثبت کند. معین‌های اقتصادی ۳۰ هزار میلیارد تومان در این سرمایه‌گذاری سهم دارند و تاکنون طرح‌های مورد نظر ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

دیروز درست یک سال از امضای نخستین تفاهم‌نامه گذشت و همه آن‌هایی که در شکل‌گیری ایده اقتصادی استاندار خراسان رضوی سهیم بودند دور هم جمع شدند تا از مثلث اقتصادی و آورده‌های یکساله‌اش برای اقتصاد استان بگویند. معین‌های اقتصادی، فرمانداران، ائمه جمعه و مسئولان استانی در این دورهمی اقتصادی شرکت کردند و از مثلث اقتصادی و اتفاقاتی که در یک سال گذشته افتاد، گفتند.

مثلث اقتصادی از برکت شهید سلیمانی

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه مشهد در این همایش گفت: طرح ارزشمندی که آقای استاندار برنامه‌ریزی کردند از برکات شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی است.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی افزود: پیش از معرفی استاندار خراسان رضوی، سردار سلیمانی با حضور در مشهد، آقای رزم حسینی را عنصر پرورش یافته در فرهنگ دفاع مقدس و نمونه‌ای از عرصه ایثارگری نظام معرفی کردند. به گفته بسیاری از افراد، علیرضا رزم‌حسینی مجموعه دانش‌ها و تجربیات خود را در طول ۳۰ سال خدمت در نجات اقتصاد کشور وقف کرده و می‌خواهد بیاید این تجربیات را پای ضریح مطهر امام هشتم (ع) بریزد. به نظر من استاندار محبوب ما هدیه شهید حاج قاسم سلیمانی به استان است که این طرح پربرکت را شروع کردند.

وی گفت: حرکت شما تنها یک امر اقتصادی در راستای توسعه جریان اقتصادی جامعه نیست، این حرکت وابستگی و ارتباط ویژه‌ای با انقلاب داشته که تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری به عنوان نقطه حساس مقاومت در مقابله با دشمن در استان آغاز شده و به مسیر پرمنفعتی سوق داده می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: می‌توان با این طرح به نقطه‌ای از اوج برسیم که هیچ کشوری در جهان نتواند با ما مقابله کند. دشمنان ما از هر نوع برخورد فیزیکی به ایران ناامید شده‌اند، امید است در بخش اقتصاد نیز بتوانیم خوب عمل کنیم و نقطه آغاز حرکت این اقتدار همین طرح ارزشمند مثلث توسعه اقتصادی است.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: دستگاه قضایی کشور در هر برخوردی طرف مردم و معین‌های اقتصادی بوده و این افراد با تکیه بر این قدرت می‌توانند برنامه‌های خود را پیش ببرند، امام جمعه مشهد به عنوان جریان و حامی معین‌های اقتصادی پای کار بوده و مسئولان سیاسی با تمام قدرت با این افراد همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: ما با همکاری با یکدیگر می‌توانیم مقابل دشمنان بایستیم، فعالیت معین‌های اقتصادی مطلوب بوده و طرح با وجود اینکه هنوز کاملاً تمام بخش‌ها آغاز به کار نکردند سبب ایجاد تحولات بزرگی در استان شده است، به گفته مقام معظم رهبری اگر حتی یک سوم ۹۰ هزار میلیارد تومان برای خراسان رضوی به دست آید به وضعیت خوبی می‌رسیم که تاکنون ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه نقدی به کار گرفته شده است. امید داریم افراد فعال در بخش اقتصادی به موفقیت‌های بزرگی دست یابند تا این امر سبب رشد بخش اقتصاد در استان شود.

یکی از نادرترین نشست‌های اقتصادی

استاندار خراسان رضوی نیز در سخنانی ضمن اشاره‌ای کوتاه به آنچه در یک سال گذشته برای طرح مثلث اقتصادی رخ داده است، گفت: همایش الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با رویکرد دستاوردهای معین‌های اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی که امروز با حضور معین‌های اقتصادی برگزار شده یکی از نادرترین نشست‌های اقتصادی است زیرا در این چارچوب ارکان حاکمیت اعم از قوه قضائیه، مجریه و مقننه و امامان جمعه با یک هدف مشترک به دنبال قوی شدن اقتصاد در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی هستند.

علیرضا رزم‌حسینی افزود: هیچ فعال اقتصادی در اجرای این طرح مجبور به کار نشده زیرا همه آن‌ها به طور داوطلبانه در اجرا و پیشبرد طرح الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: این طرح همدلی و همزبانی را برای رسیدن به یک هدف مقدس شامل جذب سرمایه، اشتغال‌زایی، جلوگیری از مهاجرت، کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش امنیت پایدار ایجاد کرده است.

وی با گلایه از برخی از اقداماتی که در مسیر اجرایی شدن طرح مثلث اقتصادی به وجود آمده است، اظهار کرد: برخی می‌خواهند مجریان طرح‌های اقتصادی و ما را در این استان خسته کنند تا روحیه خود را از دست دهیم لذا چوب لای چرخ می‌گذارند و نسبت به طرح‌های اقتصادی بدبینی و مخالفت کرده و به مجریان آن‌ها حسادت می‌کنند.

رزم‌حسینی افزود: در طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی به هیچ معین اقتصادی وام ارزان‌قیمت، درجه یا امتیازی داده نشده و معین‌های اقتصادی نیکوکارانی هستند که ما از آن‌ها خواستیم جامعه را بسازند. زمانی که اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را در این استان آغاز کردیم بسیاری گفتند نمی‌توانید اما همان طور که در دفاع مقدس خواستیم و توانستیم، در این طرح نیز همین کار را به خوبی انجام دادیم.

یکی از بهترین و موفق‌ترین مدل‌های اقتصادی

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی هم در این همایش با توصیه به فعالان اقتصادی استان گفت: هر جا به مشکلی برخوردید که حل نشد پیش از اینکه خود وارد عمل شوید به ما اعلام کنید تا در اولین فرصت مشکل را حل کنیم.

غلامعلی صادقی بیان کرد: براساس آخرین بررسی‌های انجام گرفته، الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی یکی از بهترین و موفق‌ترین مدل‌های اقتصادی در استان است و همه ما باید به میزان سهم خود برای اجرایی شدن این الگو فعالیت کنیم.

وی افزود: هر هفته مشکلات اقتصادی در ستاد تدبیر با حضور استاندار خراسان رضوی طرح و برای آن چاره‌اندیشی می‌شود و در هر موردی که حل مسئله خارج از توان اجرایی خراسان رضوی بوده است از آنجا که استاندار ارتباط خوبی با سران قوا داشته، تقاضای استان بدون نوبت به دبیرخانه نشست سران سه قوه منتقل و راه‌حلی برای آن در نظر گرفته شده و سپس در ستاد تدبیر استان به تصویب می‌رسیده است.

طرح «حساب روستا» در خراسان رضوی اجرا شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این مراسم در سخنانی گفت: در صورتی که طرح کشوری حساب روستا به صورت آزمایشی در خراسان رضوی اجرا شود می‌توان رشد روستا را براساس شاخص‌های مشخص ارزیابی کرد و سپس شبکه روستاها را با هم گره زد.

علی آقامحمدی افزود: اگر برای روستاهایی که محور توسعه در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استان خراسان رضوی قرار گرفته‌اند «حساب روستا» ایجاد شود میزان تولید ناخالص داخلی در روستا قابل اندازه‌گیری شده و شاخص ماندگاری جمعیت در روستاها ارتقا می‌یابد.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به ظرفیت‌های زیاد الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی در خراسان رضوی و همراهی و همدلی مسئولان و نمایندگان در این استان با فعالان اقتصادی افزود: در این شرایط ۱۲۸ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری که در این الگو به امضا رسیده کاملاً قابل تحقق است.

فرودگاه مشهد به فرودگاه جهان اسلام تبدیل شود

آقامحمدی افزود: پیشنهاد من برای مشهد تبدیل فرودگاه آن به فرودگاه جهان اسلام است، در صورتی که زمینه فراهم و انجام پروازها از فرودگاه مشهد ارزان شود می‌توان این شهر را به مبدأ اصلی برای سفر مسلمانان قرار داد چون مشهد پایتخت دوم ایران است و تبدیل فرودگاه آن به فرودگاه جهان اسلام می‌تواند یک توسعه بزرگ را رقم بزند.

گفتنی است، در ادامه این مراسم معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان و سه تن از معین‌های اقتصادی فعال به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص مثلث اقتصادی پرداختند.

برچسب‌ها