۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 690084

انتشار نسخه اولیه کتاب «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که در آن وی بر ادعای مطرح شده علیه ترامپ مبنی بر تحت فشار قرار دادن مقام‌های اوکراین از سوی رئیس جمهور آمریکا صحه گذاشته است، درصورت حضور وی به عنوان شاهد، می‌تواند روند دادگاه دونالد ترامپ را تغییر دهد و به مثابه تیر خلاصی به قلب دونالد ترامپ و جمهوریخواهان تلقی شود.

آیا «یادداشت‌های بولتون» نسخه ترامپ را می‌پیچد؟

به گزارش خبرنگار بین‌الملل قدس آنلاین، «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ، فاش کرد که رئیس جمهور ایالات متحده سال گذشته در گفت‌وگو با یکدیگر مستقیماً به کسب یک پیروزی از طریق اوکراین اشاره کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار بخشی از کتاب جدید بولتون که به ماجرای «اوکراین گیت» اختصاص دارد، به این مسئله اشاره کرده است دونالد ترامپ در تابستان سال گذشته خواستار متوقف کردن کمک‌های نظامی به اوکراین در ازای کمک کردن مقامات کی‌یف به تحقیقات در مورد «جو بایدن» رقیب انتخاباتی دموکرات وی شده بود.

در این گزارش اما به طور مستقیم به اسناد اشاره نشده است و صرفاً به شرحی از دست نوشته‌های بولتون پرداخته شده است.

نیویورک تایمز با استناد به دست نوشته‌ای منتشر نشده از کتاب جدید بولتون می‌نویسد: دونالد ترامپ رئیس جمهور شخصاً به او گفته است که او کمک‌های نظامی به اوکراین را تا زمانی که اوکراینی‌ها با خواسته‌هایش برای تحقیقاتی که با انگیزه سیاسی علیه بایدن‌ها صورت می‌گیرد موافقت نکنند، متوقف خواهد کرد. مطابق دست نوشته‌های بولتون، ترامپ تصمیم خود را در ماه آگوست سال گذشته به بولتون انتقال داده است.

انتشار دست نوشته‌های مشاور امنیت ملی سابق رئیس جمهور و اشاره مستقیم وی به آنچه امروز دلیل اصلی کشاندن پای ترامپ به دادگاه استیضاح در سنا از سوی دموکرات‌ها است، درواقع می‌تواند به مثابه شلیک نهایی به قلب ترامپ تلقی شود و روند رسیدگی به اتهامات رئیس جمهور وقت آمریکا را به کلی تغییر دهد.

هم اکنون دادگاه استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام استیضاح در مجلس نمایندگان طی ماه گذشته به دلیل سوءاستفاده از قدرت و ممانعت از انجام وظیفه قانونی کنگره، در رابطه با تلاش‌های وی برای درخواست مداخله اوکراین در انتخابات ۲۰۲۰ ، در مجلس سنا در حال برگزاری است.

اما روند آغازین دادگاه به دلیل حضور اکثریت جمهوری‌خواه و تلاش‌های آنها برای بی اعتبار جلوه دادن تحقیقات و دادخواست  دموکرات‌ها به رهبری آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به نفع ترامپ و جمهوری خواهان پیش رفت و  در حالی که تیم دادرسی خواستار ارائه شواهدی شده‌اند که در طول تحقیقات کنگره، کاخ سفید از ارائه آن‌ها خودداری کرده بود، مشاور حقوقی رئیس جمهوری در سنا، با اتکا به تصمیم «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنا مبنی بر نپذیرفتن شهادت شاهدان به خاطر مقررات محاکمه، با ارائه اسناد و احضار شاهدان مخالفت کرده است.

روندی که خیال ترامپ را تا به حدی راحت کرد که در اظهار نظری عنوان کرد که "کار رسیدگی به استیضاح و دادگاه را به سنا سپرده است."

 انتشار دست نوشته‌های اولیه کتاب بولتون در نیویورک تامیز در حالی صورت می‌گیرد که بولتون در اوایل ماه جاری اعلام کرد که بر خلاف قبل حاضر است در صورت محاکمه ترامپ در دادگاه سنا حاضر است شهادت دهد.

گزارش نیویورک تامیز نشان میدهد که نقش جان بولتون به عنوان فردی که دسترسی به اطلاعات قبال توجهی در رابطه با ماجرای «اوکراین گیت» بسیار مهم است و می‌تواند بر روند دادگاه سنا تأثیر قبال توجهی داشته باشد.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از کتاب بولتون آمده است که ترامپ از دفتر مدیریت و بودجه خواسته است تا تقریباً به مدت یک ماه ادامه کمک‌های نظامی به ارزش ۳۹۱ میلیون دلار به اوکراین را متوقف کند.

براساس این گزارش، چندین صفحه از این کتاب به توضیحات بولتون درباره این اختصاص یافته است که چگونه مسأله اوکراین فاش شد تا اینکه در ماه سپتامبر وی از کاخ سفید اخراج شد. وی نه تنها بر بی اعتباری رئیس‌جمهور در مسأله اوکراین اشاره کرده بلکه جزئیاتی درباره این مسأله نیز ارائه کرده است که مقامات کاخ سفید که تلاش کرده‌اند خود را از این مخمصه کنار بکشند.

گزارش تایمز تأکید می کند که اگر بولتون در دادگاه علیه ترامپ شهادت دهد، این اقدام وی تا چه میزان می‌تواند خطرناک باشد وجمهوریخواهان سنا را که تاکنون در برابر  درخواست‌های دموکرات‌ها را برای شهادت شهود جدید مقاومت کرده‌اند، تحت فشار قرار دهد.

همچنین براساس گزارش رسانه‌های داخلی ایالت متحده، جمهوریخواهان سنا در حال بررسی و ترسیم نقشه‌های احتمالی در صورت احضار بولتون از سوی دادگاه برای ارائه شهادت هستند که در این صورت شهادت بولتون پشت درهای بسته صورت گیرد.

لازم به ذکر است که برای احضار و شهادت بولتون، اکثریت سنا -۵۱ سناتور - باید برای احضار سهود جدید رأی دهند؛ این در حالی است که ترکیب سنا در حال حاضر ۴۵ دموکرات، ۲ مستقل که با دموکرات‌ها مشارکت می‌کنند و ۵۳ جمهوری خواه را به خود می‌بیند یعنی ۴ سناتور جمهوری خواه باید از خواسته حزبی خود فاصله بگیرند.

احتمال احضار بولتون به دادگاه استیضاح ترامپ در سنا در حالی صورت می‌گیرد که رئیس جمهور آمریکا در اظهارنظری در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفته بود که "شهادت بولتون می‌تواند یک «مشکل امنیت ملی» باشد."

ترامپ در ۲۳ ژانویه گفت: "او بعضی از افکار من را می‌داند. او می‌داند که من درباره رهبران چه فکر می‌کنم. تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد اگر او اعلام کند که من نسبت به یک مقام ارشد کشور دیگر چه احساسی دارم و مثبت نیست ... این کار را بسیار سخت می‌کند."

بر اساس گزارش تایمز، بولتون پیش‌نویس کتاب خود را به برخی از دوستانش و به کاخ سفید به عنوان بخشی از یک روند بررسی استاندارد برای مقامات سابق ارائه کرده است.

پس از انتشار بخش‌هایی از دست نوشته بولتون در روزنامه تایمز، وکیل بولتون بیانیه‌ای را منتشر کرد و گفت که " آنها اعتقاد ندارند که هیچ بخشی از نسخه اولیه طبقه بندی شده باشد و مدعی شدند که نشت این اطلاعات به تایمز به این معنی است که "در روند بررسی مجدد انتشارات کتاب اختلالی ایجاد شده است."

وکیل بولتون افزود: پیش نویس کتاب مذکور در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۰ دی) به شورای امنیت ارسال شده و بخش‌هایی از کتاب توسط افرادی غیر از افراد مسئول در بررسی پیش نویس کتاب در نیویورک تایمز منتشر شده است.

سخنگوی بولتون نیز مدعی شده است که "پیش نویس این کتاب برای انجام بررسی‌های پیش از چاپ از سوی شورای امنیت ملی به کاخ سفید ارسال شده است و ادعای نیویروک تامیز مبنی بر ارسال آن برای دستیاران نزدیک بولتون را رد کرد.

کتاب بولتون، تحت عنوان "اتاقی که آن اتفاق در آنجا رخ داد؛ یک خاطره از کاخ سفید "(The Room Where It Happened:A White House Memoir) قرار است در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۰ توسط انتشارات «سایمون و شوستر»(Simon & Schuster) منتشر شود.

در حالی که هنوز هیچ تضمینی برای رأی آوردن مسئله حضور شهود در دادگاه استیضاح ترامپ وجود ندارد، به نظر می رسد افشاگری‌های انفجاری در کتاب بولتون در حال تغییر این روند است.

در پی انتشار گزارش تایمز، یک مقام ارشد جمهوری خواه به واشنگتن پست گفت "مطمئناً با اتفاق رخ داده احتمال درخواست برای حضور شاهد جدید به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد."

یکشنبه شب، بود که ۷ نفر از مدیران استیضاح با انتشار بیانیه‌ای گفتند: "اکنون شکی نیست که [اظهارت] آقای بولتون مستقیماً با اصل دفاعیات رئیس جمهور مغایر است و بنابراین او(بولتون) باید در دادگاه استیضاح رئیس جمهور ترامپ به عنوان شاهد خوانده شود."

در صورت تحقق شهادت، بولتون می‌تواند بدترین کابوس رئیس جمهور آمریکا باشد؛ وی به عنوان مشاور سابق امنیت ملی ترامپ، مهمترین شاهد عینی خواهد بود که علیه ترامپ و تمام کسانی که جلسات مکرر با وی داشته اند، شهادت خواهد داد.

بولتون از حاضرین و مشارکت کنندگان در جلسه سیاسی ۱۰ ژوئیه  کاخ سفید بین مقامات ارشد ایالات متحده و اوکراین بود و با قاطعیت مخالف مکالمه تلفنی بدنام ۲۵ ژوئیه ترامپ با زلنسکی بود.

«فیونا هیل»، مدیر سابق شورای امنیت ملی در اروپا و روسیه و شاهدان دیگر شهادت دادند که بولتون مخالف این تماس تلفنی بود چراکه او می ترسید رئیس جمهور از آن استفاده کند تا مشکلات شخصی خود را به زلینسکی منتقل کند که دقیقاً همان چیزی بود که در این تماس تلفنی اتفاق افتاد.

نیویورک تامیز پیشتر در گزارشی به این نکته اشاره کرده بود که بولتون مشاور سابق امنیت ملی سابق کاخ سفید در گفتگو با «فیونا هیل» مدیر سابق شورای امنیت ملی در اروپا و روسیه، «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ را «نارنجک دستی» توصیف کرده بود که "قرار است همه جا را منفجر کند."

هیل در پاسخ به این سوال که چرا بولتون، جولیانی را «نارنجک دستی» توصیف کرده است به کنگره گفت:"شهردار پیشین نیویورک ما را در مورد موضوعاتی خاص آشکارا تحت فشار قرار می داد که احتمالاً تبعات آن در نهایت به ما برمیگشت و ما امروز اینجا هستیم."

«چاک کوپر» وکیل بولتون، در نامه ای به کنگره تذکرات تکان دهنده‌ای داد که نشان می‌دهد بولتون حتی بیشتر از آنچه که قبلاً آشکار شده، در این باره می‌داند.

کوپر در این باره گفته است که "بولتون شخصاً درگیر بسیاری از رویدادها ، جلسات و گفتگوهایی بود که شما پیش از این در مورد آنها شهادت شاهدان را دریافت کرده‌اید و همچنین بسیاری از جلسات و گفت‌وگوهای مرتبط با این مسئله که تاکنون در هیچ یک از جلسات شهادت‌ها مورد بحث قرار نگرفته است.

در این رابطه همچنین مقامات ارشد فعلی و پیشین دولت ترامپ در ماه نوامبر به وب سایت خبری  اکسیوس گفته بودند اطرافیان ترامپ از آنچه بولتون ممکن است مستند کرده باشد و ممکن است فاش کند وحشت کرده بودند.

به گفته منابع  اکسیوس، بولتون یک یادداشت بردار پرکار است و احتمالاً او بیشتر از هر شاهدی که تاکنون در جریان تحقیقات استیضاح شهادت داده است درباره فعالیت کمپین در سایه ترامپ در اوکراین به جزئیات دسترسی داشته است.

طبق اظهار نظر یکی از منابع اکسیوس که با بولتون در جلسات مختلفی حضور داشته "بولتون یک یادداشت بردار حریص بوده است و در حالی که دیگران در جلسات با رئیس جمهور نشسته و گوش می‌دادند ، بولتون خودش را با یادداشت برداری از آنچه در جلسه می‌شنید، از بقیه متمایز می‌کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها