ژنرال امرالله امان کارشناس مسائل نظامی افغانستان می‌گوید اگر ادعای طالبان در مورد هدف قرار دادن هواپیمای نظامیان آمریکایی اثبات شود معادلات امنیتی و سیاسی دچار تغیر خواهد شد.

حمله به هواپیمای آمریکایی معادلات نظامی و سیاسی در افغانستان را تغییر می‌دهد/ طالبان تاکنون امکان حمله در چنین ارتفاعی را نداشته‌اند

قدس آنلاین: ژنرال امرالله امان مسئول سابق مبارزه با تروریسم وزارت داخله افغانستان در گفتگو با خبرنگار ما درباره سقوط هواپیمایی که گفته شده متعلق به نیروی هوایی آمریکا و حامل نظامیان و ماموران سازمان اطلاعات آمریکا(سیا) بوده است و ابهامات این ماجرا با بیان اینکه تاکنون تایید و مشخص شده که هیچ یک از هواپیماهای شرکت هواپیمایی آریانا و دیگر خطوط هوایی افغانستان دچار حادثه نشده‌اند و محل تمامی هواپیماهای آنها مشخص است، اظهار داشت: منطقه سقوط هواپیما در ولایت غزنی منطقه‌ای هموار و بدور از ارتفاعات کوهستانی است و پرواز های مسافری معمولا در این منطقه در ارتفاع بالا و کریدورهای مسافری پرواز می‌کنند.

این کارشناس مسائل نظامی خاطرنشان کرد:  گزارشهای دستگاه‌های اطلاعاتی و استخباراتی تا کنون حاکی از ان بوده که نیروهای طالبان تجهیزات و امکان حمله به چنین پروازهایی را نداشته‌اند بنابراین مسئله هنوز مبهم است.

وی با اشاره به کشته شدن یکی از فرماندهان طالبان در چند هفته گذشته به دست آمریکایی‌ها افزود: ممکن است طالبان بخواهند از این اتفاق و سقوط هواپیما بهره برداری کرده و آن‌را بنام خودشان ثبت کنند  و به نوعی قدرت نمایی داشته باشند ولی تا کنون اطلاعات دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی حاکی از این نیست که آنها به تسلیحاتی دست یافته باشند که بتوانند هواپیماهایی در ارتفاع بالا را هدف قرار دهند. بنابراین سوال اساسی دیگر اینست که در صورت تایید این مسئله هواپیمای مذکور در ارتفاع پایین که در تیررس تجهیزات طالبان است مشغول چه ماموریتی بوده است.

ژنرال امان گفت: البته نمی‌توان این‌را رد کرد که ممکن است طالبان به تجهیزات پیشرفته تری  دست پیدا کرده باشند. باید به این نکته هم توجه کرد که جنگ افغانستان یک جنگ داخلی صرف نیست بلکه یک جنگ بین‌المللی است و مداخله بیگانگان در آن وجود دارد. کشورها و گروه های زیادی هستند که برای بدست آوردن منافع و اهداف خود یا به کرسی نشاندن حرف شان در معادلات سیاسی و امنیتی افغانستان و منطقه مداخله می‌کنند. می‌بینیم در مسئله صلح افغانستان طرفهای متعددی مداخله دارند. مذاکرات طولانی و پیچیده‌ای از سالها پیش در دوحه قطر در جریان  بوده و کشورهای غربی به صورت مستمر با طالبان افغانستان در تماس و رایزنی و بده بستان بوده‌اند، طالبان رسما در دوحه دارای دفتر و تشکیلات سیاسی هستند و به صورت رسمی فعالیت و حضور دارد. از سوی دیگر می بینیم یک بار با آمریکایی‌ها پشت میز مذاکره می‌نشینند، روز دیگر  هیئت بلندپایه طالبان در مسکو در حال رایزنی و امتیازگیری است و روز دیگر با دولت انگلستان و پاکستان و عربستان.

وی افزود: اختلافات و رقابت  بین روسیه و آمریکا، برخی حامیان عرب طالبان و آمریکا و حتی نگرانی پاکستان از مذاکرات طالبان با آمریکایی‌ها روشن است بنابراین نامحتمل نیست که آنها در تحریک طالبان یا دادن تجهیزات نظامی به آنها نقش داشته باشند.

وی درباره تاثیر اینکه طالبان هواپیمای آمریکایی را هدف قرار داده باشند، گفت: این مسئله تاثیرات زیاد و مهمی دارد. این موضوع به شدت موجب تضعیف نیروهای آمریکایی به ویژه روحیه نظامیان آنها خواهد شد ضمن اینکه معادلات امنیتی و نظامی را هم دستخوش تغییر می‌کند و ابهت نیروهای آمریکایی را در هم خواهد شکست.

وی تصریح کرد ما  ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید در جنگ حلوا پخش نمی‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که جنگ در افغانستان هنوز ادامه دارد و بر خلاف ادعای آمریکایی ها طالبان هنوز شکست نخورده‌اند. معنای مقابلش اینست که آمریکایی ها در این جنگ موفق نبوده‌اند. چنین حادثه‌ای نشان می‌دهد که طالبان هنوز امکان ضربه زدن به نیروهای آمریکایی را در صورت لزوم دارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها