کارگاه آموزشی اصول تغذیه و مبارزه زمستانه باغات پسته در سبزوار برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی اصول تغذیه و مبارزه زمستانه باغات پسته در سبزوار

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار گفت: کارگاه آموزشی اصول تغذیه و مبارزه زمستانه ی باغات پسته با حضور حسین حکم آبادی پژوهشگر ارشد مروج پسته و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات پسته، در این شهرستان برگزار شد.     

حمید کیانی مهر افزود: ۱۸۰نفر از پسته کاران، کارشناسان باغبانی و مروجان پهنه ی این شهرستان در این جلسه شرکت داشتند.      

 حسین حکم آبادی نیز درباره وضعیت فعلی تولید پسته ایران در این جلسه گفت: خشکسالی و از دست رفتن منابع آب، بزرگ ترین چالش باغ های پسته است و طغیان آفات، از دیگر مواردی است که تولیدات پسته را تهدید می کند.

وی درباره آبیاری باغات پسته ادامه داد: مدیریت مناسب آبیاری با هدف نگهداشتن رطوبت خاک منطقه ریشه درختان پسته موجب افزایش قابل ملاحظه ی محصول درختان پسته می شود، هم اکنون در باغ های پسته، مقادیر کاملا متفاوتی آب در هکتار مصرف می شود بنابراین با اجرای تحقیقات مناسب و کاربرد نتایج بدست آمده از آن، می توان امیدوار بود به میزان قابل توجهی از تخلیه بی مورد منابع آب زیرزمینی مناطق پسته کاری که هم اکنون به نقطه بحرانی رسیده اند جلوگیری شود و حیات باغهای پسته که در آینده ای نه چندان دور در معرض خشکیدن قرار دارند، طولانی تر شوند.

حکم آبادی یکی از موارد مورد نیاز گیاه پسته را تامین نیاز سرمایی درختان پسته در فصل زمستان عنوان کرد و گفت: تامین نشدن نیاز سرمایی اثراتی منفی مانند، تاخیر در برگدهی، تاخیر در گلدهی، گلدهی و برگدهی نامنظم، کاهش کیفیت محصول پسته و... را به همراه خواهد داشت.    

شهرستان سبزوار دارای ۵هزار هکتار باغات پسته است که ۳هزار هکتار آن بارور و با میانگین تولید یک و نیم تُن در هکتار سالانه ۴هزار و ۵۰۰تُن تولید پسته خشک دارد.  

منبع: صداوسیما  

برچسب‌ها