رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از طرح ضد صلح و عدالت موسوم به «معامله قرن» از حمایت برخی کشورهای عربی از این طرح ابراز تعجب کرد.

به گزارش قدس آنلاین، دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه در واکنش به رونمایی از طرح تحمیلی سازش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره فلسطین موسوم به «معامله قرن»، از حمایت برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از این طرح انتقاد کرد.

به نوشته پایگاه خبری «الجزیره»، در بخشی از این بیانیه آمده است: «طرح صلح ترامپ، کشورهای منطقه را ملزم می‌کند که تلاش کنند، مشکلات خود را بدون دخالت خارجی حل و فصل کنند. به نظر می‌رسد برخی کشورهای حاشیه خلیج [فارس]، از طرحِ دور از برابری و عدالت و صلح ترامپ حمایت می‌کنند. این کشورها باید به سوالات جهان عرب و اسلام پاسخ دهند.»

این بیانیه می‌افزاید: «[بنیامین] نتانیاهو [نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی]، برای تضمین آینده سیاسی‌اش، این بازی سیاسی را راه انداخته است زیرا تحت فشارهای داخلی در اسرائیل است.»

وزارت امور خارجه ترکیه نیز پیش از اردوغان، طی بیانیه‌ای عنوان کرده است که آنکارا هرگز اجازه نمی‌دهد ظلم و اشغالگری رژیم صهیونیستی مشروع جلوه داده شود.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه آمده است: «طرح به‌اصطلاح «صلح خاورمیانه» با هدف نابودی راه‌حل تشکیل دو دولت مستقل و غصب سرزمین‌های فلسطین تهیه شده، ولی مُرده به دنیا آمده است. مردم و سرزمین فلسطین را نمی‌توان با پول خرید.»

این وزارتخانه در بیانیه خود با تاکید بر اینکه قدس خط قرمز ترکیه است، تصریح کرد: «همواره در کنار برادران فلسطینی‌مان خواهیم ماند. به تلاش برای تشکیل دولت مستقل فلسطین در  فلسطین ادامه خواهیم داد. از هیچ طرحی که مورد پذیرش فلسطین قرار نگیرد، حمایت نخواهیم کرد. برقراری صلح در خاورمیانه بدون پایان دادن به سیاست‌های اشغالگرانه امکان‌پذیر نخواهد بود.»

رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در یک نشست خبری همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از طرح موسوم به معامله قرن، رونمایی کرد.

این طرح فلسطینی‌ها را از پایتختی قدس محروم کرده، فلسطین را به مجمع‌الجزایری از تکه‌های پاره پاره زمین بدل کرده، بخش بزرگی از کرانه باختری را به رژیم صهیونیستی بخشیده و حق بازگشت را از آوارگان فلسطینی سلب کرده است. این طرح همچنین حماس را سازمانی تروریستی خوانده و تشکیل دولت فلسطینی را به خلع سلاح گروه‌های مقاومت مشروط کرده است.

از میان کشورهای عربی، تاکنون عربستان سعودی، امارات و مصر از این طرح حمایت کرده‌اند. با این حال، طرح آمریکا با محکومیت گسترده میان جناح‌های مختلف فلسطینی و مخالفت اغلب کشورهای عربی و اسلامی و مردم آنها مواجه است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها