۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 690361

آمریکا به شدت به حضور نیروهایش در ژاپن و کره جنوبی نیازمند است اما می‌خواهد هزینه این اقدام را از جیب مردم این دو کشور بپردازد

فشار آمریکا برای باج خواهی از کره جنوبی و ژاپن

با این که ترامپ سعی می کند خود را یک رئیس جمهور غیرقابل پیش‌بینی یا دیوانه نشان دهد اما واقعیت آن است که او تا الان تواسنته با همین رفتار، سودهای کلانی را برای آمریکا به ارمغان آورد که مهمترین آنها قراردادهای نظامی‌اش با کشورهای مختلف ازجمله کشورهای عربی و همچنین خروجش از چند معاهده بین المللی مثل معاهده پاریس است.

او با خارج کردن آمریکا از معاهده پاریس، هزینه های این کشور برای بازسازی صنایع مختلف در جهت کاهش تولید گازهای مضر برای زمین را کاهش داد و این درحالی است که آمریکا بزرگترین تولید کننده این گازها در جهان است و بیشترین ضرر را به کره زمین وارد خواهد کرد.

ترامپ همچنین به کشورهای مختلفی که سربازان آمریکایی در آن مستقر هستند فشار وارد کرده تا هزینه حضور نظامیان این کشور را پرداخت کنند که از آن جمله عربستان، کره جنوبی و ژاپن است و جالب آنکه واشنگتن با وجود مخالفت مردم این کشورها در این سرزمین ها مستقر شده است.

یکی از پرحاشیه ترین اقدامات آمریکا در کره جنوبی اتفاق افتاده است که مردم این کشور را هم به شدت به واکنش واداشته و باعث تظاهرات متعدد علیه زورگویی ترامپ شده است. از زمان پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳، کره جنوبی میزبان حدود ۳۰ هزار تفنگدار دریایی آمریکا است. مردم کره جنوبی بارها در اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی که باعث ایجاد مشکلات زیادی در این کشور شده‌اند، تظاهرات کرده و خواستار خروج ارتش آمریکا از این کشور شده اند.

باید 5برابر بیشتر باج بدهید

اما مقامات کره جنوبی سال گذشته توافق کردن برای جبران هزینه نظامیان آمریکایی یک میلیارد دلار در سال به این کشور پرداخت کنند اما اکنون آمریکایی‌ها 5 برابر این پول را درخواست کرده اند.

واشنگتن می‌گوید اگر کره جنوبی امسال 5 میلیارد دلار به ما ندهد، ما هم 7 هزار نیروی کره‌ای را که در پادگان‌ها و مراکز نظامی آمریکا در این کشور مشغول فعالیت هستند را اخراج خواهیم کرد.

دو کشور تاکنون شش دور مذاکره در خصوص تقسیم هزینه‌ همکاری دفاعی برگزار کرده‌اند، اما به واسطه اختلافات در خصوص درخواست واشنگتن برای افزایش ناگهانی سهم کره جنوبی برای ادامه حضور نظامیان آمریکا در شبه‌جزیره کره برای سال جاری میلادی، موفق به توافق نشده‌اند. اگرچه ترامپ اعلام کرده است که این توافق انجام شده و کره جنوبی حاضر به پرداخت این پول شده است.

نیروهای آمریکا در کره (USFK)هم اعلام کردند که طبق قوانین آمریکا مبنی بر اطلاع‌رسانی از ۶۰ روز قبل، از روز گذشته (سه‌شنبه)، ارسال «نامه‌های ترخیص» به کارکنان کره‌ای را آغاز کرده‌اند.

گال لوفت مدیر موسسه تحلیل امنیت جهانی مستقر در آمریکا می‌گوید این درخواست ترامپ می‌تواند تاحدودی به خاطر مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ باشد که وی سعی دارد بار دیگر پیروز انتخابات ریاست جمهوری باشد، زیرا برای اینکه نشان دهد به وعده‌های انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ عمل کرده است به سند و مدرک نیاز دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه کسری بودجه آمریکا در حال نزدیک شدن به مرز یک تریلیون دلار است، ترامپ پیوسته بر ضرورت کاهش هزینه‌های غیرضرور تاکید دارد و از کشورهای متحد خواسته است تا سهم خود را برای محفاظت از آن‌ها افزایش دهند. ترامپ می‌خواهد به مردم آمریکا بگوید که برخلاف روسای جمهور قبلی که به دیگر کشورها خدمات رایگان می‌دادند وی حامی مالیات دهندگان آمریکایی است.

ترامپ به حضور نظامیانش در کره نیازمند است

در همین حال، کوین گری تحلیلگر روابط بین الملل و کارشناس امور شرق آسیا می‌گوید ترامپ می‌خواهد این برداشت وجود داشته باشد که کره جنوبی خود نیاز به حضور نظامیان آمریکایی در این کشور دارد و موضوع دیگری مطرح نیست. این در حالی است که در حقیقت آمریکا به حضور نیروهایش در شبه جزیره کره به عنوان بخشی از راهبرد منطقه‌ای واشنگتن در قبال پکن نیاز دارد.

وی افزود: کره جنوبی در واقع به حمایت آمریکا برای دفاع از خود در برابر حمله کره شمالی نیاز ندارد و بودجه نظامی کره جنوبی ده برابر بیشتر از کره شمالی است به همین سبب سئول از توانایی کافی برای دفاع از خود در برابر پیونگ یانگ برخوردار است.

گری می‌گوید آمریکا با مطرح کردن این درخواست‌های غیرمنطقی با آتش بازی می‌کند چرا که این امکان وجود دارد کره جنوبی از پرداخت پول به آمریکا خودداری کند. احساسات ضد آمریکایی در کره جنوبی از اوایل دهه دو هزار رو به کاهش گذاشته، اما درخواست‌های غافلگیر کننده ترامپ ممکن است خشم مردم کره جنوبی از آمریکا را بار دیگر شعله ور کند.

ژاپن چاره‌ای ندارد

شرایط در ژاپن هم تقریبا به همین شکل است. آمریکایی‌ها ناگهان خواستار افزایش 5برابری بودجه ژاپنی‌ها برای جبران حضور نظامی آمریکایی ها در این کشور شده و اعلام کرده‌اند: اگر توکیو از تامین هزینه‌های استقرار نظامیان این کشور در ژاپن سرباز  زند، تمام نیروهای نظامی ایالات متحده را از ژاپن خارج خواهد کرد.

ژاپن سالانه حدود 8میلیارد دلار به آمریکا پرداخت می‌کند اما ترامپ خواستار حدود 40 میلیارد دلار شده است و البته ژاپنی ها خوب می دانند که چاره ای جز پرداخت این مبلغ ندارند و اگر آمریکا دست حمایتش را از اقتصاد ژاپن بردارد حتما خیلی زود فرو خواهد ریخت، ضمن این که هیات حاکمه ژاپن نیز به شدت به سیاست همراهی با آمریکا پایبند است.

برچسب‌ها