۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۵
کد خبر: 690411

سرانجام پس از سه سال تبلیغات اغواگرانه، ترامپ و نتانیاهو بدون حضور حتی یک گروه فلسطینی از پروژه «معامله قرن» رونمایی کردند.

قدس آنلاین: سرانجام پس از سه سال تبلیغات اغواگرانه، ترامپ و نتانیاهو بدون حضور حتی یک گروه فلسطینی از پروژه «معامله قرن» رونمایی کردند. در طی ۷۰ سال پس از اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، در همه پیمان‌های سازش حداقل یک سازمان یا تشکیلات فلسطینی در آن حضورداشته است، اما باز هم با شکست مواجه شد، این نخستین بار است که یک طرح سازش توسط یک معامله‌گر سیاسی تحت عنوان «معامله» مطرح می‌شود؛ درحالی‌که هیچ‌یک از گروه‌ها و سازمان‌های فلسطینی به‌عنوان طرف دوم معامله آن را نپذیرفته‌اند و حتی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین -پای ثابت پیمان‌های سازش- نیز آن را خائنانه خوانده است و کشورهای مؤثر عربی از جمله عربستان و مصر-اگرچه ممکن است پشت پرده چراغ سبز نشان داده باشند- اما حاضر نشدند نمایندگان خود را برای تماشای این نمایش به کاخ سفید بفرستند.

 نگاه اقتصادی تاجر کاخ سفید به مسائل سیاسی موجب شده است، ترامپ تصور کند با نشان دادن در باغ سبز ۵۰ میلیارد دلاری می‌تواند به فلسطینی‌ها طرحی را تحمیل کند که به تعبیر نتانیاهو یادآور لحظه تاریخی ۱۴ می ۱۹۴۸ بود که ترومن رئیس‌جمهور وقت آمریکا، اسرائیل را به رسمیت شناخت!

اگرچه متن کامل معامله قرن هنوز افشا نشده است، اما چند محور مهم آن قطعی است:

۱- به رسمیت شناختن کامل بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

۲- تعیین «وطن جایگزین» برای ۶ میلیون آواره فلسطینی و لغو دائمی بازگشت آن‌ها به سرزمین مادری

۳- تشکیل یک دولت فلسطینی تا چهار سال دیگر- زمانی که ترامپ قطعاً در قدرت نیست- مشروط به اینکه آمریکا و اسرائیل صلاحیت فلسطینی‌ها را برای تشکیل یک دولت مستقل تأیید کنند!

۳- سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری آمریکا از جیب کشورهای عربی منطقه در کشور جدید فلسطین

در این میان اعتراف ترامپ به اینکه در سه سال گذشته، قهرمان مقاومت و سردار ضد تروریسم منطقه شهید حاج قاسم سلیمانی یکی از موانع اصلی رونمایی از طرح معامله قرن بوده، بیانگر این واقعیت است که این سیاستمدار استراتژیست ضد تروریسم با شناخت دقیق از نقشه‌های کاخ سفید برای منطقه، هوشمندانه آن‌ها را خنثی کرده و بنابراین - همچنان که پیش از این نوشتم - تحولات معاصر منطقه جنوب غرب آسیا را باید به دو دوره «پیش از حاج قاسم» و «پس از حاج قاسم» تقسیم کرد.

اما دلیل شتاب‌زدگی ترامپ برای رونمایی ناشیانه از «جنین» معامله قرن -که منجر به سقط آن شد- را باید در بحرانی دانست که او در جریان استیضاح خود و نتانیاهو در انتخابات رژیم اشغالگر قدس در ماه آینده و پس از بن‌بست تشکیل دولت در دو انتخابات قبلی با آن مواجه هستند.

درحالی‌که حزب فیل‌ها تلاش کرد پرونده استیضاح ترامپ در سنای آمریکا را با سرعت جمع‌وجور کند و با یک رأی‌گیری نمایشی آن را مختومه اعلام کند، انتشار کتاب جان بولتون مشاور اخراجی امنیت ملی ترامپ و افشای زوایای پنهان «اوکراین گیت» این پرونده را وارد مراحل تازه‌ای کرد و فشارها را برای حضور بولتون به عنوان شاهد در دادگاه سنا افزایش داد. از سوی دیگر در آستانه انتخابات رژیم اشغالگر قدس در دوم مارس -۱۲ اسفند- دادستان کل رژیم صهیونیستی نتانیاهو را در سه پرونده به فساد مالی و گرفتن رشوه متهم کرده که موجب چالش جدیدی برای او در انتخابات آتی شده است.

رونمایی شتاب‌زده از «معامله قرن» درواقع «رشوه» ترامپ به سناتورهای صهیونیست -جمهوری‌خواه و دموکرات- برای جمع‌کردن سریع پرونده استیضاح و «دوپینگ» نتانیاهو برای انتخابات ماه آینده است؛ اما مخالفت گروه‌های فلسطینی و واکنش منفی جامعه جهانی نسبت به «معامله قرن» نشان داد که فیل بزرگ حزب فیل‌ها «موش‌مرده» زاییده است!

برچسب‌ها