قزوین- شهر «آبیک» در شرق استان قزوین این روزها حال و هوای خوبی ندارد به‌گونه‌ای که طی سه هفته گذشته در فهرست آلوده‌ترین شهرهای ایران جا گرفته و در آخرین روز هفته جاری نیز شاخص کیفی هوای آن به ۱۹۴یعنی سطح خیلی ناسالم رسید.

نیروگاه شهید رجایی قزوین دود می‌کند/فعالیت مراکز صنعتی نیازمند تجدیدنظر است

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر گفته کارشناسان فعالیت نیروگاه شهید رجایی و استفاده از سوخت مازوت و همچنین فعالیت کارخانه سیمان آبیک و عرضه سوخت غیراستاندارد از دلایل اصلی آلودگی هوای این شهر هستند.

اگرچه مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قزوین چندی پیش از شکایت قضایی علیه نیروگاه شهید رجایی به علت استفاده از سوخت مازوت خبر داد و اذعان کرد لیستی از مراکز آلوده برای کاهش آلودگی ها تهیه‌شده است اما ظاهراً اقدام جدی برای تعطیلی صنایع آلاینده نشده است.

نیروگاه شهیدرجایی دود می‌کند

هنوز دو رو ز از نشست خبری استاندار قزوین با رسانه‌ها در این هفته نمی‌گذرد استاندار در آن اعلام کرد: به مسئولان محیط‌زیست استان دستور داده‌ام که اگر شاخص آلودگی هوای شهر آبیک از رقم ۱۴۰ بالاتر برود برای تعطیلی نیروگاه شهید رجایی اقدام کنند و این در حالی است که روز پنجشنبه باوجود رسیدن شاخص آلودگی به ۱۹۴ اما وعده مسئولان اجرایی نشد.

هدایت الله جمالی پور روز سه‌شنبه در جمع رسانه‌های استان قزوین، افزود: این نیروگاه امروز به دلیل کمبود نیروی گاز، مجبور به مصرف سوخت مازوت است که همین موضوع موجب افزایش آلاینده‌ها در سطح شهرستان و رسیدن شاخص آلودگی به رقمی بالاتر از ۱۴۰ شده است.

وی ادامه داد: به اداره کل محیط‌زیست استان اعلام کرده‌ام که اگر شاخص آلودگی استان از رقم ۱۴۰ بگذرد باید نیروگاه بسته شود و اگر در این زمینه اقدام نکنند با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

جمالی پور بابیان اینکه واحدهای آلاینده باید به سمت استفاده از انرژی‌های پاک گام بردارند و از شرکت گاز نیز می‌خواهیم که در این خصوص همکاری لازم را داشته باشد افزود: نمی‌توان به بهانه تولید و اشتغال، محیط‌زیست را آلوده کرد و سلامت مردم را به خطر انداخت.

وی در ادامه از کارخانه سیمان آبیک و نیروگاه برق شهید رجایی به‌عنوان ۲ واحدی که باید به بهسازی وضعیت خود بپردازند نام برد و گفت: بخش زیادی از مسائل مرتبط با آلودگی هوا در استان قزوین به این ۲ واحد بازمی‌گردد.

استاندار قزوین بابیان اینکه با مدیران کارخانه سیمان آبیک تعارف نداریم، ادامه داد: یکی از تصمیمات غلط درگذشته این بود که کارخانه سیمان آبیک در تقسیمات کشوری در داخل استان البرز قرارگرفته درحالی‌که در دل آبیک قرارگرفته و آلودگی آن هوای این شهر را تحت تأثیر قرار داده است.

سوخت‌های غیراستاندارد عامل آلودگی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین بابیان اینکه سوخت‌های معمولی ۴۰ برابر بیشتر از سوخت یورو هوا را آلوده می‌کنند اظهار می‌کند: متأسفانه تنها بخشی از سوخت گازوییل مصرف‌شده در سطح استان دارای استاندارد یورو بوده و هیچ بنزین یورو نیز در جایگاه‌های سوخت عرضه نمی‌شود.

حسن عباس نژاد خودروهای فرسوده و سوخت‌های غیراستاندارد را عامل ۷۰ درصدی آلودگی هوا در این شهر دانسته و می‌گوید: ۲۵ درصد علت دیگر آلودگی هوای استان قزوین عوامل طبیعی و صنایع  ازجمله فعالیت معادن، واحدهای صنعتی مانند کارخانه سیمان،  نیروگاه برق شهید رجایی تشکیل می‌دهد.

وی بابیان اینکه در همین رابطه ۴۰۰ نقطه و واحد آلاینده صنعتی در سطح منطقه مورد شناسایی قرارگرفته اذعان می‌کند:

برای کاهش آلایندگی‌های استان قزوین و با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده و برای رفع خطر آن‌ها نیز برنامه پایش و مدیریتی نیز تعریف‌شده است.
 

برچسب‌ها