قدس آنلاین - وحید اکرمی: بهمن ماه ۱۳۵۷ یکی از ایام مهم و تاثیرگذار در ایران به شمار می آید. در این ماه مقابله جبهه حق علیه جبهه استبداد به اوج رسید و بازگشت حضرت امام خمینی(ره) به میهن، نفس های حکومت ستمشاهی را به شماره انداخت.

خانم طاهایی پای ثابت جلسات درس مقام معظم رهبری بود/ یکی از شاخص ترین بانوان انقلابی مشهد استاد طاهایی است

درآن روزها در مشهد نیز همانند دیگر نقاط کشور قیامتی به پا شده بود و هر انسان حق جو و حق طلبی برای نابودی کامل رژیم پهلوی و استقرار حکومت مورد تایید معمار انقلاب هر کاری که از دستش برمی آمد انجام می داد.

فاطمه خاموشی ملقب به خانم طاهایی، یکی از همین افراد بود. او که مدتها پیش از انقلاب و در سال ۱۳۴۵ با حمایت آیت الله العظمی میلانی(ره) حوزه علمیه بانوان در مشهد با نام مکتب نرجس را پایه گذاری و تاسیس نموده بود، در ایام انقلاب علم مبارزه زنان با ظالمان را برداشت و پیشاپیش بانوان انقلابی مشهد، مردانه بر پیکره نیمه جان حکومت پهلوی قدم زد.

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از پای ننشست و فعالیت در حوزه فرهنگ و دین را ادامه داد. به برکت روحیه خستگی ناپذیر و مجاهدت های همیشگی استاد طاهایی امروز حوزه علمیه نرجس(س) دارای شعبه های زیادی در مشهد و شهرستانهای دیگر است و ده ها طلبه خانم ایرانی و غیرایرانی در این مراکز مشغول به تعلیم آموزه های دینی هستند.

بانو طاهایی ۱۳ بهمن سال ۱۳۸۸ به دلیل عارضه قلبی درگذشت و در مکتب نرجس به خاک سپرده شد. به همین مناسبت با چند نفر از شاگردان او در مکتب نرجس به گفت و گو پرداختیم که از منظرتان می گذرد.

پای ثابت جلسات درس مقام معظم رهبری   

خانم رثایی یکی از مبلغین و مدرسین حوزه علمیه نرجس(س) که سابقه آشنایی با خانم طاهایی از سالها پیش از انقلاب را دارد، به خبرنگار قدس آنلاین گفت: خانم طاهایی از سالها قبل از انقلاب، همسایه مقام معظم رهبری بود. به همین دلیل به صورت مداوم در مباحث و درسهای حضرت آقا شرکت می کرد. حتی با آیت الله خامنه ای مباحثاتی نیز انجام می داد.

وی ادامه داد: همین جلسات و مباحث بود که به لطف خدا باعث شد قبل از انقلاب، نسبت به گروههایی مانند مجاهدین خلق و فرقه های دیگر که افراط و تفریط داشتند شناخت کافی پیدا کند. به همین دلیل در بزنگاه های تاریخی به خوبی موضعگیری کرده و دچار انحراف عقیده و سقوط نشد.

وی اظهار داشت: مرحوم خانم طاهایی همیشه به شاگردان خود هشدار می داد که مراقب حاشیه های افراد سیاسی و عقیدتی باشید و راه را گم نکنید. قبل از انقلاب در بیت یکی از علما، برخی از گروه های تندرو حضور داشته و اعتقاد داشتند که علیه حکومت باید برخی رفتارهای افراطی داشته باشیم، اما خانم طاهایی عنوان کرد که ما رهرو و گوش به فرمان حضرت امام خمینی(ره) هستیم.

وی تصریح کرد: سه سال پیش از انقلاب، مزدوران ساواک اقدام به تعطیلی حوزه علمیه نرجس(س) کرده و مرحوم حاج آقای طاهایی، همسر خانم خاموشی را به زندان بردند. اما بنیان گذار حوزه علمیه نرجس(س)، مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی را تعطیل نکرده و با حضور در منازل شاگردان، مباحث دینی و سیاسی را ادامه داد. حتی سعی کرد دروس تاریخی و عبرت انگیز مانند ماجرای حضرت موسی و فرعون را برای شاگردان عنوان کند که آنها بیش از پیش متوجه حکومت ظالم شده و از آن فاصله بگیرند.

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: بعد از انقلاب نیز از مسیر مستقیم و خط ولایت فقیه هیچ انحرافی پیدا نکرد. تا زمان رحلت، دائم به شاگردانش می گفت؛ همانطور که امام زمان(عج) گفته اند درزمان غیبت به راویان احدایث و ولات رجوع کنید، باید این رهنمود را آویزه گوش قرار داده و بسیار جدی به آن عمل کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه علمیه نرجس(س)، اخلاق مداری حرف اول را می زد. بسیاری از جوانان به دلیل اخلاق خوش خانم طاهایی جذب معارف دینی می شدند. در حوزه علمیه موضوع مرید و مراد وجود نداشت. این از خصوصیات ویژه مرحومه طاهایی است.

ثبات شخیصت و عدم انحراف

خانم پورحسینی مدرس سطح دو و سطح سه حوزه علمیه نرجس(س) یکی دیگر از شاگردان استاد طاهایی است. او نیز از پیش از انقلاب با آن عالمه فرهیخته آشنا شده و در جلسات و سخنرانی های انقلابی شرکت می کرده است. خانم پور حسینی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: استاد طاهایی در زمانه خود شخصیتی جامع داشت. او بر بسیاری از زمینه ها از جمله آموزشی و پرورشی، اجتماعی، سیاسی و ... احاطه داشت.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های بارز او ثبات شخصیت است. در مسایل سیاسی و اجتماعی و تربیتی به خوبی می توان این ثبات را مشاهده کرد. وقتی که افکار و صحبت های ایشان که اکنون در کتابهایی جمع آوری شده است را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که چه در دهه شصت و چه در اواخر عمر، هیچ تغییر و انحرافی در عقایدش مشاهده نمی شود.

این استاد حوزه علمیه بانوان ابراز داشت: در سوره مبارکه فصلت خداوند می فرماید:" إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ" بدین معنی که: به یقین کسانی که گفتند «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است. این آیه بسیار مورد توجه خانم طاهایی بود و آن را تکرار می کرد.

وی افزود: تصور من این است که، استاد قصد داشت که دلیل ثبات شخصیت خود را به ما شناسانده  و به شاگردان گوشزد کند که برای رسیدن به درجات عالی، باید به خداوند متعال ایمان داشته و سپس بر این ایمان پایبند بوده و استقامت کرد.

جذب طلاب غیر مسلمان با رعایت آداب اسلامی

خانم اکرمی یکی دیگر از مدرسان حوزه علمیه نرجس(س) و شاگرد مرحوم استاد طاهایی است. او از اوایل انقلاب با استاد طاهایی آشنا بوده است. این مدرس حوزه به خبرنگار قدس آنلاین گفت:  یکی از مکان هایی که آن عالمه فرهیخته بسیار در آن حضور داشت، کتابخانه حوزه علمیه بود. او معمولا صحبت هایش را با سند و مدرک علمی ارائه می‌داد. از این نظر در جایگاه رفیع علمی قرار داشت.

وی عنوان کرد: اما بیش از موضوعات علمی، ویژگی های اخلاقی استاد طاهایی به چشم می‌آمد و در این زمینه فوق العاده دقیق و ظریف برخورد می‌کرد. اگر لازم بود محبتی صورت بگیرد محبت می کرد و اگر قرار بود  که با طلاب جوان رفتاری عاطفی داشته باشد بسیار کارشناسی و روانشناسانه اقدام می‌کرد.

وی با ذکر این نکته که استاد طاهایی، درسهای فراوانی را با اخلاق و رفتار خود به طلاب می آموخت ادامه داد: یکی از درسها این است که باید نسبت به دیگران مهربان و خدمتگزار بود. در آن سالها اگر مشکلی در کارها پیش می آمد، از همه دعوت می کرد که برای رفع مشکل حضور داشته باشند و به یکدیگر مهربانی کنند.

وی ابراز داشت: استاد طاهایی بسیار دغدغه نشر احکام و آداب دینی داشت. به تعداد زیادی از شهرستانهای دور و نزدیک کشور که دارای محرومیت بوده اند مراجعه کرده و باب سخن با مردمان آن ها را می گشود تا بدین وسیله احکام دین نشر پیدا کند.

این مدرس حوزه علمیه نرجس عنوان کرد: خانم طاهایی به شدت به دنبال جذب طلبه‌های غیر ایرانی بود. سالها پیش، هنوز جامعه المصطفی بنیان گذاری نشده و طلبه های خانم غیر ایرانی در حوزه علمیه نرجس سکونت داشتند. برخی از آن ها تنها در پی کسب و آشنایی علوم دینی بودند و هنوز هیچ دینی قبول نکرده و حتی به خداوند نیز اعتقاد نداشتند.

وی افزود: این موضوع ایجاد رابطه طلاب مسلمان و ایرانی را با آنها بسیار سخت می کرد به ویژه آنکه در احکام آمده است که نسبت به افرادی که بدون دین هستند باید یک سری مسائل مراعات شود. اما استاد طاهایی به سبب توجه ویژه‌ای که به اخلاق داشت، به طلاب ایرانی امر کرده بود مطابق احکام دینی رفتار کنید اما نباید این مراعات ها سبب رنجش و دلخوری افراد مذکور شود. سختی ها را به جان بخرید اما زمینه ناراحتی آنها را فراهم نیاورید تا با رضایت قلبی اسلام را بپذیرند.

وی بیان داشت: این ویژگی برای طلبه ها بسیار جالب بود. در واقع می‌توان گفت که در نظراستاد طاهایی رعایت احکام و مسائل دینی هیچ منافاتی با امور اخلاقی و اجتماعی ندارد بلکه با یکدیگر آمیخته است و نباید به بهانه انجام یک کدام به دیگری بی توجه بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها