یکی از تفاوت‌های این دوره انتخابات مجلس، قطعاً افزایش شعار جوان‌گرایی است و به نظر می‌رسد اقبال جوانان متخصص برای ورود به بهارستان افزایش قابل‌توجهی داشته، اما با توجه به مدل‌های مرسوم لیست‌بندی، آیا شانسی برای این نامزدهای جوان و متخصص وجود دارد؟ در گفت‌وگو با ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

سمت و سوی مجلس یازدهم جوانگرایی است

قدس آنلاین: یکی از تفاوت‌های این دوره انتخابات مجلس، قطعاً افزایش شعار جوان‌گرایی است و به نظر می‌رسد اقبال جوانان متخصص برای ورود به بهارستان افزایش قابل‌توجهی داشته، اما با توجه به مدل‌های مرسوم لیست‌بندی، آیا شانسی برای این نامزدهای جوان و متخصص وجود دارد؟ در گفت‌وگو با ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی این موضوع را بررسی کرده‌ایم.

*با توجه به اینکه نوعی دلسردی و عدم اقبال از سوی مردم نسبت به جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در جامعه وجود دارد، شانس نامزدهای گمنام، جوان اما متخصص برای راه‌یابی به مجلس چقدر است؟ آیا برای مجلس یازدهم می‌توان بر روی ورود افراد غیر حزبی و لیستی تکیه کرد؟

شانس افراد گمنام و نه‌چندان مشهور در حوزه‌های انتخابیه کوچک بسیار بالاست، بدین ترتیب این نامزدها می‌توانند امیدوار باشند که به مجلس راه می‌یابند؛ زیرا در حوزه‌های بزرگ‌تر معمولاً افرادی امکان رأی آوری دارند که نامشان در یک لیست یا لیست‌هایی قرار دارد.

البته دقت مردم هم باید روی این نامزدهای گمنام بیشتر باشد؛ یعنی مردم در قبال افراد که در یک لیست قرار ندارند، باید حساسیت زیادی به خرج دهند. قرار گرفتن نام یک نامزد در یک لیست مشخص بیانگر این است که تعدادی افراد نسبت به کاندیدای موردنظر که می‌خواهند نام وی را در لیست قرار دهند، شناخت کافی پیداکرده‌اند، اما از سوی دیگر، اگر نامزدی به‌صورت کاملاً گمنام باشد و در انتخابات حضور یابد، این خطر وجود دارد که همین کاندیدا توانسته باشد با یک سری تبلیغات و شعارهایی که پیش از انتخابات مطرح کرده، مردم را متوجه خود کند تا به آن نامزد رأی بدهند، درحالی‌که ممکن است افراد شایسته‌ای نباشند.

درواقع باید گفت نامزدهایی که نام آن‌ها در لیست‌ها قرار ندارد، اشکالی برای عدم قرار داشتن آن‌ها در لیست نیست، اما این موضوع از سوی دیگر، خطر این مسئله که این افراد گمنام توانسته باشند از طریق برخی روابط یا تبلیغات خاصی خودشان را در آستانه انتخابات مطرح کرده باشند و در روز انتخابات رأی بیاورند و به مجلس راه یابند و بدین ترتیب موجب بروز مشکلاتی در مجلس شوند را تشدید می‌کنند.

به نظرتان مجلس یازدهم نسبت به مجلس دهم در موضوع جوان‌گرایی چه تغییراتی خواهد داشت؟

سمت‌وسوی مجلس یازدهم را از همین حالا می‌توان از به سمت مجلسی جوان شدن و جوان‌گرایی دانست و با توجه به نمایندگان جدیدی که روز دوم اسفند به صحنه انتخابات می‌آیند، به نظر می‌رسد که جوان‌گرایی بیشتری را در دوره یازدهم مجلس نسبت به مجلس فعلی شاهد باشیم.

فضای مجلس پس از انتخابات مجلس دست کدام جناح می‌افتد و کدام چهره‌های شاخص شانس بیشتری را برای ریاست مجلس خواهند داشت؟

این موضوع کاملاً نامعلوم است. برخلاف برخی‌ها که معتقدند یک جناح مشخص شانس بیشتری برای تصاحب اکثریت کرسی‌های مجلس دارد، اما من فکر می‌کنم که این‌ها نوعی تبلیغات روانی برای جناح خودشان است تا این‌گونه بگویند که حتماً آن‌ها به مجلس راه می‌یابند. هیچ تضمینی برای پیروزی گروه‌های مطرح وجود ندارد، بدین‌صورت که ممکن است مردم به آن جناحی که در حال حاضر مطرح است و امکان رأی آوری بیشتری دارد، اقبال چندانی نشان ندهند.

عنوان می‌شود با توجه به اینکه اصول‌گراها تعداد کاندیدای بیشتری دارند، مجلس بعدی در اختیار اصول‌گراها و گروه‌های مربوط به آن است، این موضوع را تا چه میزان محتمل می‌دانید؟

من این حرف را قبول ندارم و آن را بیشتر یک تبلیغات رسانه‌ای می‌دانم. اینکه تعداد اصول‌گرایان بیشتر است را چندان مستند به آمار نمی‌دانم و فکر می‌کنم که جناح‌های دیگر نیز نامزد زیادی دارند و ممکن است مردم به خاطر عملکرد بد یک جناح به آن رأی ندهند؛ اما نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که چون تعداد افراد یک گروه و حزب بیشتر است مردم به آن‌ها رأی می‌دهند. مردم اگر ببینند یک جناحی عملکرد مناسبی در این سال‌ها نداشته، بدون شک به آن جناح رأی نخواهند داد، حال تعداد نامزدهای آن جناح زیاد باشد یا کم. ملاک مردم برای تصمیم‌گیری، میزان نامزد این جناح یا آن جناح نیست. ملاک مردم عملکرد گروه‌ها و احزاب سیاسی است

برچسب‌ها