۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 690800

شمارش معکوس نهایی برای فروپاشی کامل رژیم شاهنشاهی از ۱۲ بهمن ۵۷ و با ورود امام(ره) به ایران آغاز شد. ۴۱ سال پیش، مثل امروز، ۱۳ بهمن ۵۷، خبرنگاران داخلی و خارجی در «مدرسه علوی» به دیدار امام(ره) رفتند.

فؤاد آگاه /

شمارش معکوس نهایی برای فروپاشی کامل رژیم شاهنشاهی از ۱۲ بهمن ۵۷ و با ورود امام(ره) به ایران آغاز شد. ۴۱ سال پیش، مثل امروز، ۱۳ بهمن ۵۷، خبرنگاران داخلی و خارجی در «مدرسه علوی» به دیدار امام(ره) رفتند. این دیدار را با حساب و کتاب‌های امروزی، می‌شود نخستین نشست مطبوعاتی یا مصاحبه مطبوعاتی امام(ره) در ایران دانست. در ادامه برخی از عناوین خبری، خبرهای کوتاه و... را که خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلف داخلی از روز ۱۳ بهمن ۵۷ و این دیدار منتشر کرده‌اند، می‌خوانید: « - مصاحبه مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه بامداد در مدرسه علوی محل اقامت حضرت امام برگزار شد.

- در محوطه حیاط مدرسه علوی هزاران تن اجتماع کردند که با دادن شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نسبت به امام خمینی، رهبر شیعیان جهان ابراز احساسات می‌کردند.

- امام خمینی در مصاحبه اعلام کردند: به‌زودی دولت جمهوری اسلامی را معرفی خواهند کرد.

- آیت الله خمینی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که شاپور بختیار نخست وزیر اظهار تمایل کرده است که با شما گفت و گو کند، گفتند: تا زمانی که بختیار استعفا ندهد و حکومت خود را غیرقانونی نداند با وی مذاکره نخواهد کرد.

- امام خمینی در ادامه بیان کردند: ما می‌خواهیم به طور مسالمت‌آمیز عمل کنیم و به دولت هم نصیحت می‌کنیم، ولی اگر بختیار بخواهد علاوه بر پشتیبانی انگلیس و آمریکا برای سرکوب مردم از اسرائیل هم نیرو بیاورد اعلام جهاد خواهیم کرد.

- کلیه افراد خارجی همه به طور آزاد در ایران زندگی خواهند کرد مگر اینکه وجود آن‌ها برای کشور و دولت مضر تشخیص داده شود.

- برادران اهل سنت برای ما عزیز هستند و آن‌ها را از خودمان می‌دانیم و آنچه را برای خودمان می‌خواهیم برای اقلیت‌های مذهبی نیز خواستاریم».

خبرگزاری‌های خارجی هم با این عناوین و اخبار، مصاحبه‌ها را پوشش دادند: «خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از بختیار اعلام کرد: طرفداران آیت الله خمینی می‌توانند فریاد بزنند، غوغا کنند، توهین کنند، این کار چیزی را ثابت نمی‌کند، اما اینکه چندین میلیون تن برای استقبال از آیت‌الله به تهران آمدند، مبالغه‌آمیز است!

این خبرگزاری همچنین تهدیدهای عوامل باقی مانده رژیم را هم منتشر کرد که امیران ارتش گفته‌اند اگر آیت الله خمینی بر خلاف قانون اساسی اقدامی کند، آن‌ها دست به اقدام خواهند زد!

رادیو مسکو ضمن اعلام خبر مصاحبه امام(ره) این خبر را نیز خواند که دانشجویان ایرانی ساکن آمریکا به دلیل مداخله آمریکایی‌ها در امور داخلی ایران، در برابر کاخ سفید اجتماع کردند.

خبرگزاری رویترزهم اعلام کرد: دولت اسرائیل از بازگشت آیت الله خمینی به ایران ابراز نگرانی کرده و گفت ممکن است ورود آیت الله خمینی به ایران باعث بروز تندروی‌های همراه با خشونت شود و کوشش‌های صلح خاورمیانه را به خطر بیندازد»!

 مهم‌ترین و داغ‌ترین خبرهای داخلی دیگری که روز ۱۳ بهمن ۵۷ منتشر شد، از قرار زیر بود:

«- سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد دفتر حفاظت وزارت کشور منحل شد و کارمندان آن به قسمت‌های دیگر آن وزارتخانه منتقل شدند.

- سخنگوی وزارت کشاورزی و عمران روستایی اعلام کرد بر اساس تصمیم متخذه دفتر حفاظت، این وزارتخانه و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه آن از امروز منحل شد.

- سرپرستی‌های مدارس ایرانی در بعضی کشورها منحل شد.

- به دستور محمد امین ریاحی، وزیر آموزش و پرورش از امروز به منظور صرفه‌جویی در اعتبارات و حذف سازمان‌های تجملی، سرپرستی‌های مدارس ایرانی در امارات عربی متحده، قطر، بحرین، کویت و ترکیه منحل می‌شود.

- مأموریت کارکنان وزارت آموزش و پرورش در خارج از کشور از چهار سال به سه سال تقلیل می‌یابد و مأموران زائد این سرپرستی‌ها که منحل شد بلافاصله به تهران احضار می‌گردند.

- شروع مجدد کار اداره‌ها و سازمان‌ها در شهرستان‌ها و استان‌ها

- کارکنان سازمان اتوبوسرانی کرمانشاه و حومه پس از ۴۰ روز اعتصاب به سر کار خود بازگشتند.

- کارمندان ادارات استان یزد به علت رکود امور جاری دچار کم کاری هستند و نیز پیمانکاران اغلب طرح‌های عمرانی در دست اجرا را به علت نداشتن پول تعطیل کردند.

- اجتماعی با شرکت کارکنان صنعت نفت در محل پالایشگاه اصفهان برپا شد و آنان همبستگی اقشار ملت را تا پیروزی نهایی مورد تأکید قرار دادند».

برچسب‌ها