شهرستان سبزوار در مجاورت کویر قرار دارد از گذشته دور درختان تاغ در عرصه‌های منابع طبیعی آن کشت شده که امروز حفظ و حراست از این تاغزارها عامل مهمی در مقابله با ریزگردها در سبزوار به شمار می‌رود.

تاغزارها عامل مهم مقابله با ریزگردها در سبزوار

به گزارش قدس آنلاین، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: منطقه حارث‌آباد در بیابان‌های جنوب شهرستان سبزوار از نخستین نواحی در سطح کشور در دهه ۴۰ و ۵۰ بود که برای کنترل ریزگردها و جلوگیری از حرکت شن‌های روان، کاشت تاغزار در آن آغاز شده بود.

عباس‌علی کیانی‌فرد افزود:۵۰ هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی سبزوار تاغزار هستند که این درختان در تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از گرد و غبار نقش موثری دارند.

 وی اظهار کرد: ۸۰۰ هزار هکتار از مساحت شهرستان سبزوار را عرصه منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و از این مقدار ۵۰ هزار هکتار زیر پوشش  تاغزارهاست.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار افزود: یکی از مشکلات مهم این نهاد در حراست از عرصه منابع طبیعی به ویژه تاغزارها، قاچاق چوب است چنان‌که طی سال‌های گذشته قاچاق چوب تاغ با هدف تهیه زغال تهدید اصلی تاغزارهای سبزوار بوده است.

کیانی‌فرد مطرح کرد: معضل منابع طبیعی سبزوار در خصوص حراست از تاغزارها و عرصه‌های منابع طبیعی کمبود نیروهای یگان حفاظت است که پایش تمام منطقه تحت پوشش را کمی دشوار کرده است.

وی ادامه داد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار سال‌های اخیر برای حراست از تاغزارها علاوه‌بر فرهنگ‌سازی و برخورد سخت با قاچاقچیان چوب به جوامع محلی متوسل شده است و با کمک اهالی روستاهای منطقه از این عرصه‌ها مراقبت می‌کند.

کیانی‌فرد گفت: یکی دیگر از اقدامات توزیع ۴۲ دستگاه آبگرمکن خورشیدی رایگان در روستاهای مجاور تاغزارهای سبزوار در بهمن سال گذشته بود تا با جایگزینی سوخت فسیلی علاوه‌بر کمک به معیشت ساکنان حاشیه از تخریب منابع طبیعی و اراضی ملی جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: همچنین آذرماه سال جاری همزمان با طرح ملی نهضت سبز نهال‌کاری عملیات کاشت نهال در سطح ۳۸۰ هکتار از مناطق بیابانی و عرصه‌های طبیعی سبزوار آغاز شد که این طرح به تقویت پوشش گیاهی منطقه بیابانی سبزوار کمک می‌کند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها