یک کارشناس فضای مجازی گفت: سواد رسانه‌ای موجب مصونیت فرزندان از آسیب‌های فضای مجازی می‌شود.

سواد رسانه‌ای موجب مصونیت فرزندان از آسیب‌های فضای مجازی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا دُرّی در کارگاه مشاوره گروهی فضای مجازی و سواد رسانه‌ای که به همت مرکز مشاوره آستان قدس رضوی و با حضور جمعی از خادمیاران حرم مطهر برگزار شد، به تبیین اهمیت سواد رسانه‌ای پرداخت.
وی با بیان اینکه کسب سواد رسانه‌ای به ویژه توسط والدین یکی از ضرورت‌های زندگی امروز است، اظهار کرد: در فضای مجازی بازی‌هایی وجود دارد که به طور ناخودآگاه مبانی تربیتی غرب از جمله خانواده‌گریزی را در بین فرزندان ما رواج می‌دهد.
دری یکی از بخش‌های سواد رسانه‌ای را سواد بصری دانست و عنوان کرد: اگر ما بخواهیم مطلبی را در فضای مجازی منتشر کنیم باید چهار اصل را رعایت کنیم که این چهار اصل عبارتند از:کوتاه بودن، ساده بودن، جذاب بودن و زود منتشر کردن آن مطلب.  
 وی یکی از موارد مهم در فضای مجازی را، توجه به رنگ‌ها معرفی کرد و گفت: رنگ‌ها در زندگی ما نقش مهمی ایفا می‌کنند چرا که به وجود آورنده احساس هستند و یک عنصر زیبایی محسوب می‌شوند.
این استاد دانشگاه افزود: در فضای مجازی نیز مانند فضای واقعی زندگی ما هر رنگ احساس خاصی را به ما منتقل می‌کنند چرا که رنگ‌ها قدرتمندترین و اولین موضوعی هستند که در دید ما قرار می‌گیرند. بنابراین کسانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند برای انتشار مطالب مهم به رنگ‌بندی صفحه، رنگ خط و ... توجه دارند.
وی اضافه کرد: وقتی در فضای مجازی به یک تصویر نگاه می‌کنیم هشتاد درصد تفکر ما معطوف به رنگ آن تصویر می‌شود و این امر در موضوعات مختلف از جمله موضوعات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار است.
دری ابراز کرد: رنگ عنصری است که در ایجاد آرامش، آسایش، هیجان، عشق، نفرت و... نقش مهمی دارد. به عنوان مثال رنگ زرد نشانه شادی و نشاط است. به همین دلیل در فضاهای بازی کودکان مانند پارک‌ها بیشتر از این رنگ استفاده می‌شود.
وی از رنگ قرمز به عنوان رنگ احساس و جلب توجه یاد کرد و گفت: قرمز رنگی است که به انسان انرژی درونی بیشتری می‌دهد و به شدت اشتها آور است.
این استاد دانشگاه در ادامه به ویژگی‌های رنگ آبی اشاره  و بیان کرد: آبی در فضای مجازی نیز مانند فضای واقعی زندگی انسان نماد آرامش است به همین خاطر رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم است.
گفتنی است، کارگاه‌های مشاوره گروهی ویژه خادمیاران حرم مطهر رضوی در ایام دهه فجر همه روزه در کلینیک غدیر آستان مهر رضوی واقع در طبقه فوقانی بازار الغدیر حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها