دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، از انعقاد قرارداد دو نیروگاه یک هزار و ۷۰ مگاواتی با کشور روسیه خبر داد و گفت: حدود دو ماه قبل، عملیات بتن ریزی قسمت اصلی این رآکتور به ارزش حدود ۱۰ میلیارد دلار آغاز شد و تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از دو نیروگاه ۱۰۷۰ مگاواتی تا سال ۱۴۰۴

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر زارعان که برای افتتاحیه پنجاه و دومین نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای کشور به مشهد سفر کرده است، در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران، از انعقاد قرارداد دو نیروگاه یک هزار و ۷۰ مگاواتی با کشور روسیه خبر داد و اظهار کرد: حدود دو ماه قبل عملیات بتن ریزی قسمت اصلی این رآکتور به ارزش حدود ۱۰ میلیارد دلار آغاز شد و تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه امروز هیأتی از اتحادیه اروپا برای مذاکره به ایران می‌آیند، خاطرنشان کرد: قطعا یکی از مسائلی که در این سفر درباره آن گفت‌وگو می‌کنند، در زمینه هسته‌ای است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با تاکید بر خودکفایی بیش از پیش در صنعت هسته‌ای، افزود: هر آنچه که کشور نیاز داشته باشد و هرآنچه که مورد نیاز باشد، خودمان با استفاده از ظرفیت داخلی باید طراحی کنیم و بسازیم، چون اعتماد به بیگانه نداریم؛ به طور مثال پیرامون نیروگاه اتمی بوشهر در حوزه هزار مگاوات، اگر کشور بیگانه اراده کند که سوختش را بعد از گارانتی به ما ندهد چه تضمینی هست که کار نیروگاه تعطیل نشود؟

زارعان عنوان کرد: به همین دلیل ما چرخه سوخت را بومی کردیم و بعد از اینکه گارانتی نیروگاه به اتمام برسد و احتمالا روس‌ها سوخت به ما نفروشند، ما از مجتمع‌های ساخت خودمان استفاده می‌کنیم. تاریخ این را اثبات کرده است که به بیگانه نباید اعتماد کنیم و باید خودمان برحسب نیاز، بسازیم و طراحی کنیم و به هیچ وجه به بیگانه اعتماد نداریم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور خاطرنشان کرد: ما تا به امروز برحسب تصمیم نظام، پنج گام برداشتیم که حاکی از آمادگی جمهوری اسلامی است که بلافاصله به گذشته برگشتیم و امروز ظرفیت غنی‌سازی ما حتی بیشتر از قبل برجام است، به طوری که ما قبلاً روزانه ۷.۵ کیلوگرم تولید می‌کردیم ولی امروز خوشبختانه می‌توانیم روزانه بیش از ۱۰ کیلوگرم اورانیوم زیر پنج درصد را غنی‌سازی، تولید و استفاده کنیم.

وی در خصوص کاربردهای جانبی صنعت هسته‌ای هم توضیح داد: دانش هسته‌ای نه فقط در حوزه تولید برق بلکه می‌تواند در سایر صنایع هم اثرگذار باشد، ولی ماموریت اصلی سازمان انرژی اتمی تولید برق پاک و رادیو دارو برای بیش از یک میلیون نفر جهت تشخیص و درمان و بحث میکروب‌زدایی و سامانه‌های پرتودهی است و به عبارتی تولید علم و تبدیل به فناوری است، همچون ایزوتوپ‌های پایدار که در عرصه صنعت و پزشکی اثرگذار است.

زارعان افزود: ما امروز جزو دهمین کشور دارنده این تکنولوژی هستیم که در فردو با همکاری کشور روسیه این مهم محقق شد و فاز دوم ایزوتوپ‌های پایدار در فردو در روزهای آینده عملیاتی خواهد شد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور افزود: ما در ۶۷ روز آینده شاهد رونمایی از آخرین نسل سانتریفیوژهای بومی و مواد اولیه با سوی ۵۰ خواهیم بود.

وی در تشریح اهمیت این اتفاق، ابراز کرد: اگر برای تامین یک نیروگاه قدرت در سال، ۲۷ تن اورانیوم غنی شده نیاز داشته باشیم با ماشین‌های فعلی و IR۱ نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، بنابراین روی ماشین‌هایی با سوی بالاتر اقدام کردیم، که هر کدام ۵۰ برابر ماشین‌های نسل اول است و می‌توانیم اورانیوم غنی شده زیر پنج درصد را بر حسب نیازمان با این ماشین‌ها تولید کنیم.

زارعان تاکید کرد: جمهوری اسلامی در طراحی و ساخت انواع سوخت‌های هسته‌ای مثل نیروگاه بوشهر یا نیروگاه‌های تحقیقاتی مثل اراک، خودکفاست و ما پنجمین کشور دارنده این فناوری هستیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی کشور هدف از برپایی این نمایشگاه را اینطور عنوان کرد: این نمایشگاه را برای ارتباط صنعت هسته‌ای با مراکز علمی پژوهشی ایجاد کردیم تا ملت شریف ایران بداند این سختی‌ها و تحریم‌ها را بابت چه دستاوردهای مهمی تحمل می‌کند و با خودباوری و خدا باوری جوانان ایرانی توانستند از صفر تا صد این صنعت را با تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی تولید کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها