رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ورود ویروس کرونا به ایران را شایعه خواند و گفت: تاکنون هیچ موردی درخصوص ابتلا به این ویروس مشاهده و گزارش نشده است.

تکذیب شایعه عدم پذیرش بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها

قدس آنلاین: رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ورود ویروس کرونا به ایران را شایعه خواند و گفت: تاکنون هیچ موردی درخصوص ابتلا به این ویروس مشاهده و گزارش نشده است.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر کیانوش جهانپور در تشریح این خبر با مغرضانه خواندن نیات کسانی که چنین موضوعاتی را در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مطرح می‌کنند، افزود: آنچه دروغ بودن این شایعات را اثبات می‌کند گذشت زمان است. در واقع همان طور که زمان نشان داد موارد قبلی صحت نداشته است، بعدها مشخص می‌شود ادعای امروز آن‌ها مبنی بر مشاهده مواردی مشکوک به ویروس کرونا در کشور کذب محض است.

وی با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت در صورت مشاهده هر موردی از ابتلا به ویروس کرونا بلافاصله و بدون هیچ پنهان‌کاری، موضوع را اعلام می‌کند، تصریح کرد: چون این وزارتخانه به دنبال این است که با افزایش حساسیت‌ها نسبت به این ویروس، انگیزه افراد را برای رعایت نکات بهداشتی و مقابله با آن ارتقا دهد.

وی با بیان اینکه اعلام ابتلای یکی از شهروندان به ویروس کرونا از سوی وزارت بهداشت در واقع به معنای اعلام خطر است، اضافه کرد: این گونه حساسیت مردم بیشتر می‌شود و مشارکتشان در مسیر کاهش شیوع و انتشار بیماری هم بیشتر خواهد شد؛ بر این اساس این موضوع که کسی به ویروس کرونا مبتلا شده اما موضوع اعلام نشده است به هیچ وجه صحت ندارد. شایعه چنین چیزی نشان از رفتارهای زشت و ناپسند و مغرضانه بعضی افراد در فضای مجازی است که متأسفانه علاج آن به مراتب مشکل‌تر از علاج ویروس کروناست.

وی اگرچه ورود ویروس کرونا به کشور را کاملاً رد کرده است اما گفت: تا کنون مردم ۱۹ کشور شاهد ورود ویروس کرونا به کشورشان بوده‌اند، بنابراین قاعدتاً احتمال اینکه در روزهای آینده این ویروس وارد ایران هم شود وجود دارد. یعنی عدم ورود این ویروس تا کنون به کشور به معنی عدم ورود آن در آینده نیست؛ به همین دلیل نظام سلامت کشور تمام تلاش خود را می‌کند تا ضمن کُند کردن روند ورود این ویروس به کشور از شیوع آن جلوگیری کند.

وی از آمادگی کامل وزارت بهداشت برای مواجهه با ویروس کرونا خبر داد و تصریح کرد: عمده تمرکز ما بر پیشگیری و کند کردن ورود ویروس به کشور و محدودیت انتشار آن است. بر همین اساس نیز غربالگری و مراقبت‌ها در همه مرزهای زمینی، هوایی و دریایی کشورمان در حال انجام است و از سوی دیگر تمهیدات لازم را برای مدیریت بیماری از نظر تشخیص آزمایشگاهی، درمان‌های حمایتی و نگهدارنده و... اندیشیده‌ایم.

وی در خصوص شایعه عدم پذیرش بعضی از بیماران مشکوک به ویروس کرونا از سوی برخی از بیمارستان‌های کشور هم گفت: به‌طور قطع افراد مورد نظر مشکوک به کرونا نبوده‌اند و به همین دلیل پذیرش نشده اند. ضمن اینکه قرار نیست بیماران مشکوک به این ویروس توسط همه بیمارستان‌ها پذیرش شوند. یعنی اگر حتی یک مورد مبتلا شده باشد نباید آن را به سایر بیماران انتقال داد. برای پذیرش مبتلایان احتمالی به این ویروس بیمارستان‌های معین در همه شهرستان‌ها مشخص شده است؛ از این رو افراد مشکوک نباید سرخود به هر بیمارستانی مراجعه کنند. در واقع اگر پزشک یا مرکز درمانی، با مشاهده علائم و شرح حال بیماری او را مشکوک به کرونا ویروس تشخیص دهد با مرکز بهداشت شهرستان تماس می‌گیرد و این مرکز سایر مراحل را هدایت می‌کند تا اقدامات لازم برای مراقب‌های بهداشتی خاص و اخذ نمونه آزمایشگاهی صورت گیرد؛ اگر آزمایش‌ها مثبت باشد در بخش ایزوله منفی بیمارستان معین اقدامات درمانی صورت می‌گیرد.

وی در خاتمه از تعیین بیمارستان معین در همه شهرستان‌های کشور برای پذیرش مبتلایان احتمالی به ویروس کرونا خبر داد و گفت: در تهران یک بیمارستان دولتی و یک بیمارستان خصوصی انتخاب شده تا اگر مرکز بهداشت مورد مشکوکی تشخیص داد به بیمارستان معین انتقال یابد.

برچسب‌ها