کتاب‌های برگزیده در جشنواره شهرفجر همیشه آینه شعر ما در سال گذشته و نمونه‌ای برای شعر کشور در سال آینده است. به همین دلیل اطلاع از کم و کیف آثار بررسی شده در این جشنواره همواره مورد توجه و اهمیت بوده است.

باید داوری قالب‌های شعری جدا باشد

قدس آنلاین: کتاب‌های برگزیده در جشنواره شهرفجر همیشه آینه شعر ما در سال گذشته و نمونه‌ای برای شعر کشور در سال آینده است. به همین دلیل اطلاع از کم و کیف آثار بررسی شده در این جشنواره همواره مورد توجه و اهمیت بوده است. حمیدرضا شکارسری از داوران بخش شعر بزرگسال جشنواره شعرفجر درباره کیفیت مجموعه‌های شعر این دوره جشنواره شعرفجر، گفت: ما مثل هر سال شاهد کتاب‌های خوبی در قالب‌های کلاسیک و نو بودیم و البته در کنار این‌ها با کتاب‌های بسیار ضعیف و همچنین تعداد زیادی از کتاب‌های باکیفیت متوسط، روبه‌رو بودیم.

شکارسری با بیان اینکه نباید هر سال در انتظار یک انقلاب بزرگ در ادبیات و شعر باشیم و این انتظار بسیار آرمان‌گرایانه است، ادامه داد: امسال شاهد یک تحول عظیم، ظهور و بروز فرم و ساختارهای عجیب و پیچیده و یا چیزی از این قبیل نبودیم، اما با توجه به تعداد آثار خیلی خوب، مثل سال‌های قبل، کار انتخاب نهایی بسیار دشوار شد، چون فاصله بین آثاری که به مرحله نهایی رسیده بودند خیلی‌کم بود. در نتیجه خواسته یا ناخواسته بخشی از مسئولیت انتخاب کتاب‌های برگزیده با توجه به ذوق داوران انجام شد و خوشبختانه چون داوران از نحله‌های مختلف فکری بودند و هر کدام در قالب‌های مختلف شعری دارای تجربه بودند، با بحث و بررسی‌های طولانی گزینش نهایی نزدیک به صواب بود.

باید به انتقادها توجه کرد

داور جشنواره شعر فجر در پاسخ به نقدهایی که به محدود بودن آثار برگزیده در جشنواره شعر فجر در سال‌های اخیر مطرح می‌شود، بیان کرد: ما با دو مسئله مواجه هستیم. نخست داوران باید براساس آیین‌نامه و اساس‌نامه جشنواره عمل کنند و در نتیجه یک یا در نهایت دو کتاب به عنوان اثر برگزیده انتخاب شوند و مسئله بعدی این است که جشنواره شعرفجر، جانشین انتخاب کتاب سال شده است . در انتخاب کتاب سال هم نمی‌توانیم تعداد برنده‌ها را زیاد کنیم، چون هدف جایزه کتاب سال، فرهنگ‌سازی برای شعر سال بعد است. اگر نقدی به جشنواره شعرفجر وارد است به دلیل جانشینی شعرفجر بر جایزه کتاب سال است.

شکارسری در ادامه افزود: اتفاقاً امسال گروه داوری به نقدهایی که به داوری سال‌های پیش شده بود توجه داشت و ما هم به مسئولان برگزاری و اتاق فکر جشنواره اعلام کردیم که باید داوری قالب‌های شعری جدا باشد و کتاب‌ها در قالب‌های مختلف شعری بررسی شوند. به هر حال هر چند که جشنواره شعرفجر جانشین کتاب سال در بخش شعر شده، اما این مسئله به سال‌های گذشته برمی‌گردد و باید این نقص برطرف شود.

این شاعر و منتقد اظهار امیدواری کرد با پیشنهادهای داده شده هیئت‌داوران به مسئولان جشنواره، جشنواره شعرفجر در سال‌های آینده با تغییرات مثبتی روبه‌رو شود و بتواند نظر شاعران را جلب کند.

برچسب‌ها