گرچه موضوع ادغام دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی از حدود اوایل دهه ۹۰ مورد بحث و بررسی مسئولان بوده اما این موضوع از ابتدای سال ۹۸ بود حالت جدی‌تری به خود گرفت و با موافقت وزارت نیرو ادغام این دو شرکت در سراسر کشور وارد مرحله عملیاتی شد.

وضعیت آب ۲۱ شهر استان در وضعیت قرمز و زرد

هاشم رسائی‌فر/

گرچه موضوع ادغام دو شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی از حدود اوایل دهه ۹۰ مورد بحث و بررسی مسئولان بوده اما این موضوع از ابتدای سال ۹۸ بود حالت جدی‌تری به خود گرفت و با موافقت وزارت نیرو ادغام این دو شرکت در سراسر کشور وارد مرحله عملیاتی شد.

تاکنون این اتفاق در چهار استان تهران، اصفهان و آذربایجان‌های شرقی و غربی افتاده است و به مرور در بقیه استان‌ها شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی با یکدیگر ادغام خواهند شد.

دیروز در نشست رسانه‌ای مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان رضوی با خبرنگاران سید ابراهیم علوی؛ مدیرعامل این شرکت از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی خراسان رضوی تا یک ماه آینده خبر داد. هر چند که به گفته علوی این ادغام یک استثنا دارد و همچنان امور آب و فاضلاب شهر مشهد به صورت مجزا از سیستم استانی کار خودش را ادامه خواهد داد با این تغییر که این بار نام شرکت آب و فاضلاب مشهد به شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد تغییر خواهد کرد و امور آب و فاضلاب روستاهای تابعه شهرستان مشهد نیز زیرمجموعه این شرکت قرار می‌گیرند.

وی گفت: ما در استان به جز شهر مشهد که شرکت مستقلی دارد، در ۷۵ شهر در حال خدمات‌رسانی هستیم. جمعیت زیر پوشش شهرها یک میلیون و ۷۷۶ هزار نفر بوده که تقریباً ۱۰۰ درصد جمعیت شهری زیر پوشش قرار دارند.

آبیاری ۲۰۰ روستا با تانکر

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی گفت: ۲۰۰ روستا در این استان با تانکر آبیاری می‌شود که ۱۱۵ روستا از این تعداد زیر پوشش این شرکت هستند.

علوی افزود: برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی به روستاها باید از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات لازم جذب شود.

وی ادامه داد: طول شبکه آب در روستاهای استان حدود ۲۴ هزار کیلومتر است که به علت فرسوده بودن شبکه ۳۰درصد آب هدر می‌رود.

وی اظهار کرد: از نظر جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب ۹۷ درصد روستاها از این شاخص بهره‌مند هستند. آب مورد نیاز روستاییان استان از یک هزار و ۱۵ حلقه چاه، ۲۰۴ چشمه و ۸۳ رشته قنات تأمین می‌شود.

وی در خصوص افتتاح پروژه‌های دهه فجر گفت: در حوزه آب و فاضلاب شهری ۱۶ عنوان پروژه در شهرستان‌های مختلف با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ‌تومان به بهره‌برداری خواهد رسید. در روستاها تعداد پروژه‌ها بیشتر است که ۲۸ پروژه در سطح استان در بخش روستایی با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد که ۱۶ شهرستان و ۵۴ روستا از آن بهره‌مند می‌شوند و جمعیت بهره‌مند ۶۰ هزار نفر در سطح استان است.

۵ شهر در وضعیت قرمز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان رضوی در ادامه گفت: از نظر تأمین آب در استان پنج شهر در وضعیت قرمز و ۱۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند که از این تعداد شهرهای نیشابور، تربت‌جام، گلبهار، مشهدریزه و شاندیز شرایط ویژه‌تر و قرمز دارند، یعنی علاوه بر کلینیک در ICU نیز هستند. ۱۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند، یعنی تولید و نیاز آن‌ها سر به سر است.

وی در پاسخ به پرسش قدس مبنی بر اینکه چه میزان آب برای این شهرها مورد نیاز است، اظهار کرد: ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برای جبران کمبود آب در شهرهایی که در شرایط قرمز هستند و امکان دارد برخی از شهرهایی که در شرایط زرد هستند با آن مواجه شوند مورد نیاز است که پروژه‌هایی در نظر گرفتیم تا کسری ۱۵۰ لیتر بر ثانیه را تأمین کنیم که تابستان مشکل نداشته باشیم.

میزان هدررفت آب

علوی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰درصد هدررفت آب داریم. ۵۰درصد از آب بدون درآمد هدررفت واقعی و ۵۰درصد نیز هدررفت ظاهری بوده که در مجموع حدود ۳۰درصد می‌شود. برای کاهش این هدررفت با شبکه فرسوده مواجه هستیم، ۵۰درصد شبکه آب ما فرسوده است که معادل ۱۵ هزار کیلومتر است.

وی در خصوص انشعابات غیرمجاز عنوان کرد: انشعابات غیرمجاز کشف شده در سال ۹۷، ۲هزار و ۸۱ فقره بوده و در ۱۰ ماهه سال ۹۸، ۵۶۸ فقره کشف و تبدیل به مجاز شده است.

وی در خصوص بودجه سال ۹۸ گفت: امسال تخصیص بودجه پایین بوده و در بهترین حالت ۳۰درصد است. تخصیص پروژه‌های نفتی ما صفر است.

برچسب‌ها