قاضی بهشتی‌توندری، دادیار حوزه معاونت‌اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق‌عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان‌رضوی از انسداد ۳۵۸ حلقه چاه غیرمجاز در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۸ خبر داد.

۳۵۸ حلقه چاه غیرمجاز پُر شد

عقیل رحمانی/

 قاضی بهشتی‌توندری، دادیار حوزه معاونت‌اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق‌عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان‌رضوی از انسداد ۳۵۸ حلقه چاه غیرمجاز در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۸ خبر داد.

خطر برداشت بی‌حساب و کتاب منابع آبی

قاضی بهشتی‌توندری در این زمینه اظهار کرد: آب‌های زیرزمینی یکی از منابع مهم کشور است که حفظ و صیانت از آن از وظایف وزارت نیرو است. این مقام قضایی ادامه داد: حفر و بهره‌برداری از چاه‌های غیرمجاز با توجه به وضعیت منابع آبی موجود و تنش‌های آبی در ادوار گذشته در دشت مشهد و ... موجب وارد آمدن خسارات جبران‌ناپذیری خواهد شد که فرونشست زمین و افت شدید تراز منابع آبی زیرزمینی یکی از آن موارد است.

دادیار حوزه معاونت‌اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق‌عامه دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان بیان کرد: پُر و مسلوب‌المنفعه نمودن چاه‌های غیرمجاز بدون شک دارای منفعت عمومی است، زیرا افراد این دوران و حتی آیندگان، خواستار حفظ و صیانت از این منبع حیاتی بوده و خواهند بود، در غیر این صورت منابع آبی زیرزمینی به شدت کاهش یافته و مشکلات آن دامنگیر آحاد جامعه خواهد شد.

ماجرای صرفه‌جویی ۱۸میلیون مترمکعبی در سال

وی صیانت از منابع‌آبی را یکی از مصادیق بارز حقوق عامه دانست و اظهار کرد: در سطح استان ۱۶ هزارو ۶۲۷حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد. از سوی دیگر طبق بررسی‌های دقیق صورت گرفته در این بین ۶ هزارو۲۴۱ حلقه چاه غیرمجاز هم در سطح استان وجود دارد. با توجه به این توضیحات و در پی اجرای چندین طرح ویژه در ۹ ماه ابتدای سال جاری، ۳۵۸ حلقه چاه غیرمجاز در حوزه تحت‌پوشش امور منابع آب مشهد با دستورات قضایی صادره پُر و مسلوب‌المنفعه شده است. به واسطه این اقدام صورت گرفته، از برداشت غیرمجاز منابع آبی زیرزمینی با حجم بیش از ۱۸میلیون مترمکعب جلوگیری و به نوعی صرفه‌جویی شد.

قاضی بهشتی‌توندری همچنین از توقیف چندین دستگاه حفاری غیرمجاز خبر داد و در این زمینه  اظهار کرد: در بررسی‌های میدانی صورت گرفته ۱۲دستگاه مخصوص حفاری که به صورت غیرمجاز نصب شده بود شناسایی و در ادامه جمع‌آوری شد. در مقابل هم ۱۳۸ کنتور برق نیز روی چاه‌های غیرکشاورزی نصب شده بود که اقدام‌های قانونی در این زمینه هم در دستور کار قرار گرفت.

وی ضمن اشاره به اهمیت حفظ منابع آبی استان اظهار کرد: با دستورات دادستان محترم عمومی و انقلاب مرکز استان، پیگیری ویژه مقوله چاه‌های غیرمجاز در دستورکار معاونت‌اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق‌عامه استان قرار گرفته و دستورات لازم در این راستا به شرکت آب منطقه‌ای دراین خصوص داده شده و امیدواریم با همکاری و هم‌افزایی لازم از خسارت‌های بیشتر به منابع آبی استان جلوگیری شود.

برچسب‌ها