کتاب «امام رضا(ع)، مامون و موضوع ولایتعهدی» توسط به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر شد.

کتاب«امام رضا(ع)، مامون و موضوع ولایتعهدی» منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین،  این اثر به قلم سید غنی افتخاری نوشته شده و به بیان ویژگی‌های یکی از دوره‌های افتخارآمیز تاریخ تشیع، دورۀ امامت امام رضا(ع) می‌پردازد که در شرایط سختِ سیاسی اجتماعی و فرهنگی دوران هارون‌الرشید و مأمون عهده‌دار مقام امامت بودند.
این کتاب در ۶ فصل به معرفی عباسیان، شرایط سیاسی و اجتماعی امامان معصوم(ع)، عملکرد مامون در برابر امام رضا(ع)، زمینه‌هایی که باعث تسریع سیاست پلید مأمون شد و ... می‌پردازد.
نویسنده سعی کرده با تکیه بر منابع تاریخی به تجزیه و تحلیل سیاست مامون مقابل امام رضا(ع) بپردازد و به سوالاتی از جمله چرا مامون سیاست تسامح را در برابر امام و شیعیان در پیش گرفت؟ آیا گرایش وی به علویان راهکاری برای برون رفت از مشکلات جامعه بود یا مسئله‌ای اعتقادی به شمار می‌آمد؟ آیا گرایش وی به علویان و قیام‌های آنان در شهرهای مدینه، کوفه و حجاز شرایطی را به وجود آورد تا مامون شیوه جدیدی در پیش گیرد و پس از فائق شدن بر شرایط ماهیت پلید خود را آشکار کند؟ پاسخ دهد.
 در مقدمه کتاب نویسنده می‌گوید: «مأمون برخلاف سیاست خلفای گذشته، خود را علوی می‌خواند و به امام(ع) اظهار ارادت ظاهری نشان می‌داد و مدعی بود که امر خلافت را باید به یک علوی شایسته‌تر از خود واگذار نماید. اما امام رضا(ع) از همان ابتدا بر سیاست و توطئه‌های مأمون واقف بود و همواره با بیانات روشنگرانه در محافل علمی وسیاسی، در برنامۀ عید فطر در شهر مرو، درحدیث سلسلۀالذهب، مناظره‌ها و...، مأمون را در رسیدن به اهدافش ناکام و نیات پلید او را آشکار می‌کرد».
 کتاب «امام رضا(ع)، مامون و موضوع ولایتعهدی» در قطع رقعی و شمارگان هزار نسخه منتشر شده و در فروشگاه‌های به‌نشر در مشهد و سراسر کشور به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

منبع: آستان نیوز 

برچسب‌ها