زنجان- بنا بر گزارش پلیس راهور در طی ۹ ماه نخست امسال براثر وقوع حوادث رانندگی در سطح جاده‌های ارتباطی استان زنجان ۲۰۵ نفر و در سال ۹۷ تعداد ۲۲۰ نفر کشته شدند که حال این آمارها موجب نگرانی بسیاری از مسئولان شده تا آنجا که استاندار زنجان برای شرکت آزادراه زنجان – تبریز خط‌ونشان کشیده است تا نسبت به اصلاح مشکلات این آزادراه اقدام کند.

بزرگراه زنجان – تبریز در دست‌انداز بی‌توجهی

قدس آنلاین-گروه استان ها : دی‌ماه امسال ۲۰ نفر در مسیرهای ارتباطی این استان براثر حوادث رانندگی جان باختند که ۱۰ نفر کشته‌شدگان مربوط به حادثه سقوط اتوبوس مسافربری اصفهان به تبریز در آزادراه زنجان - تبریز بود.

این استان به لحاظ تردد به‌ویژه خودروهای سنگین رتبه ویژه‌ای دارد و در منطقه شمال غرب کشور رتبه دوم ترددها را به خود اختصاص داده است  و لذا بنا بر گفته مسئولان آزادراه زنجان-تبریز گنجایش این ترافیک سنگین را ندارد.

بنا بر گفته بسیاری از شاهدان عینی و هم‌چنین گزارش پلیس راهور بخشی از این بزرگراه فاقد روشنایی و هم‌چنین جداول و یا حفاظ‌های جداکننده است که این نقیصه‌ها به همراه کیفیت نامناسب آسفالت موجب شده تا ضریب حواس‌پرتی و تصادفات را در این محور افزایش دهد.

کیفیت نامناسب بزرگراه

استاندار زنجان در همین رابطه بابیان اینکه از ۹۵ کیلومتر آزادراه در حوزه استان زنجان فقط ۱۷ کیلومتر روشنایی، ۱۴ کیلومتر جدول جداکننده بتنی داریم اظهار می‌کند: چنانچه روشنایی بیشتر و نیوجرسی بتنی باشد موجب کاهش سوانح جاده‌ای می‌شود.

 فتح‌الله حقیقی با تأکید بر اینکه ایجاد روشنایی و تسریع در اجرای نیوجرسی بتنی باید در آزادراه‌های زنجان انجام و زمان پایان این پروژه‌ها نیز اعلام شود می‌افزاید:  شرکت آزادراه زنجان – تبریز در کمترین اقدام به وظیفه خودکرده چراکه در حال حاضر روسازی آسفالت در این میسر کیفیتی ندارد درحالی‌که این موضوع تعهد شرکت برای این راه ارتباطی است.

به گفته وی، نشست‌ها، ناهمواری‌های متعدد و قابل‌توجهی در حدفاصل کیلومتر ۴۵ تا ۶۰  در آزادراه زنجان – تبریز وجود دارد  که باید در اسرع وقت‌ترمیم و اصلاح شود.

اعلام‌جرم علیه شرکت آزادراه 

استاندار زنجان  بابیان اینکه اختصاص ۱۵ درصد از عوارض خودروهای عبوری برای هزینه این آزادراه هیچ است تأکید می‌کند: چنانچه ظرف یک هفته راهکاری برای اصلاح نشست و ناهمواری‌های متعدد از سوی شرکت آزادراه زنجان - تبریز برای اجرای عملیات انجام نشود و اختصاص ۱۵ درصد از عوارض تغییر داده نشود به حتم از قوه قضائیه درخواست اعلام‌جرم علیه این شرکت می‌کنیم.

حقیقی اظهار داشت: عدم یکسان‌سازی عوارض دریافتی از استفاده‌کنندگان آزادراه زنجان - تبریز در مسیر رفت‌وبرگشت وجود دارد که این مهم به‌شدت مورد اعتراض شهروندان و شورای تأمین استان زنجان است که باید در آن تجدیدنظر شود.

وی بابیان اینکه یکی از مشکلاتی که در آزادراه‌ها داریم نبود مجتمع‌های خدماتی - رفاهی است، اظهار داشت: محورهایی که امکان ایجاد مجتمع‌های خدماتی رفاهی جود دارد باید احصا و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز تشویق‌ها و تخفیف‌های خود را برای راه‌اندازی این‌گونه مجتمع‌های بین‌راهی ارائه کند.

برچسب‌ها