پس از آنکه ماجرای صدور کیفرخواست «افساد فی‌الارض» هفت نفر از مدیران سابق نهادهایی مانند: اداره‌کل دامپزشکی استان، شبکه دامپزشکی مشهد و مؤسسه صنعتی گوشت مشهد و... که در پرونده واردات گوشت‌های آلوده به صورت سازمان‌یافته موجبات تهدید علیه بهداشت‌عمومی را فراهم نموده بودند پیگیری و رسانه‌ای شد، اواسط هفته گذشته برای اطلاع از روند رسیدگی این پرونده بااهمیت با رئیس دادگاه‌عمومی و انقلاب مشهد گفت‌وگو کردیم.

پرونده گوشت‌های آلوده در حال رسیدگی در دادگاه

عقیل رحمانی/

پس از آنکه ماجرای صدور کیفرخواست «افساد فی‌الارض» هفت نفر از مدیران سابق نهادهایی مانند: اداره‌کل دامپزشکی استان، شبکه دامپزشکی مشهد و مؤسسه صنعتی گوشت مشهد و... که در پرونده واردات گوشت‌های آلوده به صورت سازمان‌یافته موجبات تهدید علیه بهداشت‌عمومی را فراهم نموده بودند پیگیری و رسانه‌ای شد، اواسط هفته گذشته برای اطلاع از روند رسیدگی این پرونده بااهمیت با رئیس دادگاه‌عمومی و انقلاب مشهد گفت‌وگو کردیم.

**یادآوری تخلفاتی که کم از جنایت نبود

سال ۹۴ یک گزارش ساده مردمی به حوزه دادستانی استان منعکس شد که در متن آن به فعالیت‌های مشکوک و سودجویی‌های برخی افراد ذی‌نفوذ اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌رضوی اشاره شده بود. در پی آن و با ورود قاطع قاضی‌صادقی، دادستان وقت مشهد به ماجرا و صدور دستورات در مورد زوایای مختلف آن در شعبه ۷۵۱ دادسرای ناحیه ۷ مشهد و توسط قاضی امیرحسین جوانبخت مورد بررسی قرار گرفت، پرده از اقدام‌های هولناک و سازمان یافته‌ای که توسط برخی مدیران ارشد وقت دامپزشکی استان(درچند سال صورت گرفته بود) برداشته شد که مستقیماً امنیت‌غذایی شهروندان را با خطر روبه‌رو کرده بود.

در این پرونده که سازمان اطلاعات سپاه هم مأمور بررسی دقیق و نفوذ به باند مذکور شده بود، پس از ماه‌ها تلاش مشخص شد که مدیران مذکور مستقیماً در ماجرا دست دارند که در ادامه هفت نفر که در میان آن‌ها برخی مدیران‌وقت فعال در حوزه دامپزشکی و ... بودند، دستگیر شدند.

در ردگیری نخستین اقدام‌های مجرمانه متهمان پرونده مشخص شد

۳۰هزارکیلوگرم گوشت‌آلوده از مرز سیستان وبلوچستان به صورت غیرقانونی وارد کشور و در یک سردخانه دپو شده بود که با دستور قضایی محموله توقیف می‌شود و قرار می‌شود محموله آلوده در چندمرحله به واحد رندرینگ(کوره معدوم‌سازی) منتقل و نابود شود، اما کمی بعد مقام قضایی با بررسی اسناد و صورتجلسه‌ها پی می‌برد که هیچ محموله‌ای در تاریخ‌های اعلام شده معدوم نشده و صورتجلسه‌های ارسالی حمل محموله به محل معدوم‌سازی از اساس کذب بوده و هیچ خودرویی محموله‌هایی را که آلوده به (توتال کانت) و (ای کولای) بودند را برای معدوم‌سازی اصلاً بارگیری نکرده است!

درادامه یک محموله آلوده دیگر هم وارد کشور می‌شود که با درصد دقیق ماجرا، محموله ۲۵تنی که امضای مدیران مذکور پای آن بود هم شناسایی می‌شود.

از سوی دیگر مشخص شد اعضای این باند هزارعدد از اجزای حرام دامی را که به صورت غیرمجاز در سردخانه کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد نگهداری می‌شد را از محل خارج کردند که محموله در ایست‌وبازرسی شاهرود توقیف می‌شود.

**آلوده‌کردن محموله گوشت سپاه توسط مجرمان

همچنین در تاریخ ۲۸/۱۱/۹۵ نیروهای سازمان اطلاعات سپاه خراسان‌رضوی متوجه شدند مرکزخرید سپاه پس از وارد کردن محموله گوشت به داخل کشور لاشه‌ها را برای انجام فرایند کشتارگاهی تحویل مؤسسه صنعتی گوشت مشهد می‌دهد، اما با دستور رئیس وقت مؤسسه کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد و همراهی برخی دیگر از مدیران مؤسسه مذکور، لاشه‌های انگلی را جایگزین لاشه‌های سالم می‌کنند و آن‌ها را بسته‌بندی می‌کنند.

پرونده جرایم سازمان‌یافته مسئولان وقت شبکه دامپزشکی استان، شهرستان و... هر روز سنگین‌تر می‌شد و تا آنجا پیش رفت  که معلوم شد آن‌ها دست به اقدام‌های مجرمانه دیگری نظیر نادیده گرفته آلودگی (سالمونلا) محموله گوشت ۶۲۲ لاشه‌ای وارداتی و فروش قسمتی از آن در بازار، فروش ۶۵ تن دنبه آلوده، فروش ۲۴۰ هزارلیتر سرم غیرقابل مصرف، کشتار بیش از حد دام مولد، صادرکردن ۷۵ تن مرغ آلوده و برگشت خوردن آن و... زده بودند.

**قاطعیت دادستانی در مواجهه با پرونده‌های سلامت‌محور

برهمین اساس بود که پرونده ۱۸جلدی مدیران مذکور در مرحله بازپرسی روند قضایی‌اش پس از ۱۸ ماه به پایان رسید و برهمین اساس و با توجه به مستندات، اعترافات متهمان، گواهی شهود و ... برای هفت نفر از متهمان پرونده با هویت‌های (م. ر)، (م. الف)، (ب. خ)، (م. ب)، (ج. ع)، (ح. ع) و (ح. الف)، با توجه به ماده ۲۸۶ قانون مجازات‌اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ و ماده ۱۰۶۸۸ بزه انتسابی، کیفرخواست «افساد فی‌الارض» در نظر گرفته شد و از سوی دادستان وقت هم مورد تأیید قرار گرفت.

حال پس از گذشت حدود یک سال از انتشار گزارش مذکور و صدور کیفرخواست برای متهمان و همچنین پاسخ به مطالبه مردمی به سراغ قاضی باخدا، رئیس دادگاه‌های انقلاب مشهد رفتیم و در این زمینه با وی گفت‌وگو کردیم.

رئیس محاکم انقلاب مشهد در پاسخ به پیگیری‌های صورت گرفته، عنوان کرد: پرونده گوشت‌های آلوده پس از ارجاع به یکی از شعبات دادگاه انقلاب مشهد، رسیدگی به آن به صورت دقیق در دستور کار قرار گرفته است.

قاضی باخدا ادامه داد: روند رسیدگی به این دست پرونده‌ها معمولاً کمی زمان می‌برد، از همین رو رسیدگی به تمامی زوایای آن همچنان در شعبه مذکور در حال پیگیری است.

برچسب‌ها