همزمان با گرامیداشت ایام‌ الله دهه فجر، میزگرد علمی- تخصصی با عنوان «منزلت تربیت در منظومه اخلاق اسلامی» به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

میزگرد علمی- تخصصی با عنوان «منزلت تربیت در منظومه اخلاق اسلامی» برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست که با حضور جمیله علم‌الهدی دانشیار دانشگاه علوم تربیتی شهید بهشتی، حبیب رحیم پور ازغدی سردبیر مجله تلویزیونی زاویه و جمعی از محققان و پژوهشگران در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش های اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک ایام چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به نقش و تاثیر انقلاب اسلامی در عرصه تعلیم و تربیت و دستاردهای آن اشاره کرد.
وی تعلیم و تربیت را دلیل بعثت انبیاء الهی دانست و ابراز کرد: رسالت و ماموریت آغازین و محوری انبیاء الهی حوزه تعلیم و تربیت بوده است که این رسالت و همچنین تاثیر فرهنگ اجتماعی قرآن کریم را می‌توان زمینه‌ساز انقلاب اسلامی دانست.
این مقام مسئول تصریح کرد: از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، حرکت و تداوم انقلاب اسلامی  بر پایه مفاهیم معرفتی و معنوی قرآنی و تاثیر فرهنگ نبوی در جامعه پایه‌گذاری شده و نخستین پیام امام راحل و آخرین بیانیه بلند جمهوری اسلامی ایران که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است، یک فصل قابل توجهی از عرصه‌های تربیت را به ما نشان می‌دهد.

فضای انقلاب؛ عرصه جلوه‌هایی از تربیت عقلانی
وی عنوان کرد: با بن‌مایه‌های معرفتی که در آغاز انقلاب وجود داشت جلوه‌هایی از تربیت اخلاقی همچون فرهنگ اخوت و مواسات که از نمادهای جامعه اسلامی است رشد کرد و  فضای انقلاب در آغازین روزها، عرصه‌های جریان استدلال و پرسشگری و همچنین جلوه‌هایی از تربیت عقلانی بود.
مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در ادامه خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب، جریان مطالعه استدلال و گفت و گو بر پایه فرهنگ و منطق رشد کرد و انجمن‌ها، جریان زنده مساجد و نمازجمعه پویا جلوه‌هایی از حرکت‌های تربیتی بودند که در متن مردم به وجود آمده و رشد و نمو کردند.
حجت‌الاسلام مرویان حسینی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز عرصه‌های جدی و مهم‌تری از حقیقت تربیت اسلامی همچون فداکاری، هجرت، مبارزه در راه خدا، مواجه شدن با مفهوم مرگ و... و. شکل گرفت؛ انقلاب بیش از هر عنصر دیگری عنصر تربیت را رشد و توسعه داد و از مهم‌ترین جلوه‌های مفاهیم تربیتی دوران دفاع مقدس بود.
وی با اشاره به اینکه سردار سلیمانی تربیت یافته مکتب امام خمینی(ره) بود، گفت: مفاهیم تربیتی، مردمی، جهادی، استکبار ستیز بودن و... در شخصیت این شهید بزرگوار جمع شده بود و با این ویژگیها بود که مردم او را دوست داشتند و به دل آنان نشسته بود.

بررسی نسبت آموزش و پروش با الگوی توسعه و پیشرفت
محسن نوغانی دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این نشست، به تبیین موضوع «نسبت تربیت، توسعه و پیشرفت در منظومه انقلاب اسلامی» اشاره کرد و گفت: الگو و راهبرد توسعه و پیشرفت بر پایه گفتمان انقلاب اسلامی و مولفه‌های اساسی آن همچون عدالت، معنویت و دینداری، بسط و تعمیق آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و از همه مهمتر تاسیس تمدن نوین اسلامی یکی از چالش‌های اساسی در حوزه سیاستگذاری کلان در نظام جمهوری اسلامی از بدو تاسیس تا کنون بوده است.
وی ادامه داد: در این میان آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی با الگوی توسعه و پیشرفت و همسازی و هماهنگی مورد توجه بوده است.
این استاد دانشگاه در ادامه با پاسخ به این سوال که آیا آموزش پرورش نهاد است یا نظام آموزشی؟ گفت: نگاه ما به آموزش پرورش، نهادی نیست؛ خواستگاه نهاد، نیازهای درون‌سازی است که در بستر تحول جامعه رخ می‌دهد؛ نهاد یک پروسه تاریخی درون‌زا است و انعطاف‌پذیری بالایی دارد.
وی ذات انقلاب اسلامی را فرهنگ دانست و تصریح کرد: انقلاب‌هایی همچون فرانسه و روسیه کمتر فرهنگی بوده و بیشتر در حوزه چالش‌های اقتصادی و سیاسی هستند؛ اما انقلاب اسلامی کاملا رنگ فرهنگی دارد و یکی از ریشه های آن چالش سنت و مدرنیته است.
وی با بیان اینکه ما الگوی مدونی برای علوم انسانی نداریم، افزود: راه اصلاح نظام آموزش و پرورش سند بنیادین تحول است، از این رو صاحب‌نظران تعلیم و تربیت باید طرح واره مشخصی برای علوم انسانی ارائه دهند.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها