پس از ماه‌ها وقت کشی و فرصت سوزی سرانجام فدراسیون فوتبال از نام سرمربی تیم ملی رونمایی کرد تا یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های فوتبالی را وارد کند!

قدس آنلاین: پس از ماه‌ها وقت کشی و فرصت سوزی سرانجام فدراسیون فوتبال از نام سرمربی تیم ملی رونمایی کرد تا یکی از بزرگ‌ترین شوک‌های فوتبالی را وارد کند!

انتخاب دراگان اسکوچیچ کروات به عنوان جانشین مارک ویلموتس به قدری عجیب و دور از انتظار بود که حتی حامیان مربی خارجی هم به این اتفاق ایراد گرفتند و مسئولان فدراسیون فوتبال را به خاطر این بی تدبیری و انتخاب دم دستی مورد سرزنش قرار دادند. اما در عوض باندهای مافیایی و دلالی فعال در حوزه فوتبال از این اتفاق به شدت استقبال کردند چون با این انتخاب از هم اکنون می‌توانند نفوذ خارق العاده ای در حوزه فوتبال ملی داشته باشند.

*تعجب اروپایی‌ها و اعراب

حتی رسانه‌های خارجی نیز از این اتفاق شوکه بودند و با انتشار مطالب و گزارش‌های انتقادی در رسانه‌های خارجی این اتفاق را یک ضربه مهلک به فوتبال ایران توصیف کردند.

رسانه‌های بلژیکی و ایتالیایی که حالا فوتبال ایران را به دقت مورد ارزیابی قرار می‌دهند در صف نخست منتقدان اسکوچیچ قرار گرفتند. مفسران عرب زبان فعال در حوزه خلیج فارس نیز از این انتخاب شگفت زده شده بودند و فوتبال ایران را در آستانه یک شوک جدید فوتبالی دانستند و مدعی شدند اسکوچیچ با کارنامه ای ضعیف حالا سکاندار یکی از مهم‌ترین تیم‌های ملی فوتبال آسیا شده است!

*کدام کارنامه درخشان؟

اما یکی از پرسش‌های کلیدی چهره‌های شاخص فوتبال ایران این بود که اسکوچیچ بر اساس کدام شاخصه و معیار به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شده است؟ مربی نه چندان موفق کروات در طول حضورش در فوتبال ایران هیچ موفقیت شاخصی کسب نکرده است. ناکامی با خونه به خونه بابل، ملوان بندرانزلی به شدت مورد اشاره منتقدان بود، از طرفی دیگر بد عهدی وی به مفاد قراردادش با صنعت نفت آبادان دیگر نقطه تاریک مربیگری وی در رزومه کاری اش بود، او از دو هفته پیش بارها بیماری و مشکلات خانوادگی‌اش را بهانه کرد تا از این تیم لیگ برتری پر طرفدار جدا شود اما به یکباره پس از جدایی از جمع آبادانی‌ها سر از کادر فنی تیم ملی درآورد تا مشخصه همه این‌ها بهانه ای برای جدایی بوده تا به یکی از بزرگ‌ترین افتخارات دوره مربیگری‌اش دست پیدا کند.

*زیر چتر دلال‌ها

جدا از کارنامه ضعیف و غیر قابل دفاع این مربی کروات یکی از ضعف‌های بزرگ وی نفوذ جریان دلالیسم روی اوست، اسکوچیچ در فصول گذشته برای آنکه با پیشنهادهای رنگارنگ رو به رو شود انعطاف مطلوبی مقابل جریان دلالیسم داشت از این رو بزرگ‌ترین نگرانی جامعه فوتبال این است که این روند در برهه کنونی هم تداوم داشته باشد و تیم ملی بازیچه استفاده ابزاری چنین جریانی شود.

*هدف دم‌دستی

اظهارات این مربی در نخستین موضع گیری اش پس از انتخاب به عنوان سرمربی جدید تیم ملی هم بسیار عجیب بود، اسکوچیچ بزرگ‌ترین هدف خود را راهیابی تیم ملی به جام جهانی قطر دانست و مدعی شد باید این کار بزرگ را انجام دهد، در حالی که در دوره حضور کارلوس کی روش مردم ایران و مسئولان نواندیش فدراسیون و وزارت ورزش توقع صعود از تیم کی روش به دور دوم رقابت‌های جام جهانی را داشتند، اما حالا ماجرا به قدری اسفناک و تأمل برانگیز شده که یک مربی معمولی کروات هدف بزرگ فوتبال ایران را صعود به جام جهانی می‌داند.

*دست گل مدیریت

مدیران فدراسیون که هفته‌ها برای انتخاب سرمربی تیم ملی فرصت سوزی کردند متهمان ردیف نخست این پرونده هستند. آن‌ها امروز با پنهان شدن پشت نام اسکوچیچ تنها به این فکر می‌کنند که شاید بتوانند چند هفته بیشتر پشت میز مدیریت خود باقی بمانند. ضعف مدیریت، نبود نظارت کافی و دخالت‌های غیر مسئولانه مدیران ارشد وزارت ورزش و بلاتکلیفی ریاست فدراسیون از جمله عواملی بودند که فوتبال ملی ایران را به چنین وضعیتی گرفتار کردند.

برچسب‌ها