۱۹ بهمن ۱۳۵۷، نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به ملت پیوسته و با حضور در محضر امام خمینی(ره)، سندی از حماسه و ایمان را به ثبت رساندند. این روز، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و ارتش بود. همافران که جمعی از نظامیان متعهد نیروی هوایی بودند به دیدار امام رفتند و همبستگی خود را برای همیشه اعلام کردند از آن به بعد، این روز باشکوه به نام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نام‌گذاری شد.

رمز پیروزی ما تاکتیک، جسارت و ایمان است

قدس آنلاین:  ۱۹ بهمن ۱۳۵۷، نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به ملت پیوسته و با حضور در محضر امام خمینی(ره)، سندی از حماسه و ایمان را به ثبت رساندند. این روز، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و ارتش بود. همافران که جمعی از نظامیان متعهد نیروی هوایی بودند به دیدار امام رفتند و همبستگی خود را برای همیشه اعلام کردند از آن به بعد، این روز باشکوه به نام نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نام‌گذاری شد.

با پرواز زندگی می‌کنم

به دیدار فرمانده پایگاه شکاری شهید حبیبی خراسان رضوی می‌روم. ماحصل این گفت‌وگوی چند ساعته با او که خودش را سرباز این کشور، متولد سال ۵۴ در بیرجند معرفی می‌کند را با هم می‌خوانیم.

سرتیپ دوم خلبان حمید مصطفوی سال ۷۲ وارد دانشگاه هوایی در رشته خلبانی شده است و در پایگاه‌های هوایی مختلفی ازقبیل پایگاه هشتم شکاری اصفهان، پایگاه چهارم شکاری دزفول و پایگاه شکاری بیرجند خدمت کرده است. همچنین از سال ۷۹ در کسوت استاد خلبان مشغول به آموزش پرواز و فن خلبانی به خلبانان نیروی هوایی می‌شود.

از کودکی‌اش که می‌پرسم، در پاسخ می‌گوید: در کودکی همیشه تصورم این بود که خلبان می‌شوم و رشته تحصیلی دوره دبیرستانم را ریاضی انتخاب کردم.

او ادامه می‌دهد: با پرواز زندگی می‌کنم، چراکه پرواز با هواپیمای شکاری فقط خودت هستی، پرنده‌ات، کشور و خدا. بهترین وجه آن هم این است که می‌دانی برای امنیت کشور و حراست از ناموست گام برمی‌داری.

می‌پرسم در هنگام پرواز استرس دارید و تا به حال در پرواز دچار مشکلی شده‌اید که بعد از آن دیگر نخواهید این کار را ادامه دهید که او لبخندی می‌زند و می‌گوید: مشکل در حین پرواز پیش می‌آید، اما هیچ‌گاه از انتخاب این کار پشیمان نشده‌ام. به اعتقاد من بدترین چیز برای یک خلبان اجازه نداشتن برای پرواز است.

خلبان، امنیت، پنج دقیقه

فرمانده پایگاه شکاری شهید حبیبی خراسان رضوی درباره وظیفه نیروی هوایی می‌گوید: اگر مردم کشور در هر شرایطی با آرامش زندگی می‌کنند و به کسب و کار می‌پردازند، بخشی از آن به‌واسطه پایگاه‌های هوایی کشور است. وی اظهار می‌کند: در همین پایگاه خلبان‌هایی هستند که شبانه‌روز آماده رزم‌اند و هواپیماهایی که مسلح هستند با عشق به ایجاد امنیت برای این کشور در هر لحظه آمادگی کافی دارند و اگر خطری آسمان ما را تهدید کند در کمتر از پنج دقیقه در هر ساعتی از شبانه‌روز خلبان‌های ما تیک‌آف می‌کنند و به مصاف دشمن می‌روند.

سرتیپ دوم خلبان حمید مصطفوی تأکید می‌کند: با قاطعیت اعلام می‌کنم این ظرفیت در پایگاهمان وجود دارد و تمرین‌های پروازی روزانه برای تقویت توان رزمی‌مان مرتب انجام می‌شود. این تمرین‌ها تفاوتی در زمان صلح و جنگ ندارد، زیرا این آمادگی همیشه باید وجود داشته باشد و ماهم به پاس محبت و ارادتی که مردم به نیروی هوایی دارند، هرچه در توان داریم، یعنی جانمان را برای امنیت کشور خواهیم گذاشت تا گزندی به آن‌ها نرسد و به آن نیز افتخار می‌کنیم.

عکس تاریخی بیعت خلبانان با امام(ره)

وی درباره نام‌گذاری روز نیروی هوایی در ۱۹ بهمن نیز می‌گوید: کار خاصی در آن روز در سال ۵۹ انجام و عکس تاریخی آن دیدار در روزنامه کیهان چاپ شد. بیعت کارکنان نیروی هوایی با امام بود عکس که چاپ شد روز بعد از آن بیعت، بختیار که بر مسند حکومت بود، گفت این عکس جعلی است و امکان ندارد ارتش به امام پیوسته باشد. این تصویر در تاریخ کشور ماندگار شد، چراکه تمام امید رژیم پهلوی به ارتش شاهنشاهی آن زمان بود. مردم به خیابان‌ها آمده بودند و وقتی نیروی هوایی به عنوان پیشقراول در نیروهای مسلح به امام و مردم پیوست، در واقع کمر رژیم پهلوی شکست.

حضرت امام این عکس را تأیید کردند و این نقطه عطفی برای تسریع بخشیدن پیروزی انقلاب در۲۲بهمن شد. اما بعد از ۱۹ بهمن و پیروزی انقلاب، زمان زیادی نگذشته بود که دشمنان ما برای آنکه انقلاب را متوقف کنند، ساکت ننشستند و چون منافعشان در این کشور بود، به دنبال آن بودند که انقلاب به شکست منجر شود. از این رو دست به ترور و اقدام‌های خاص زدند و کمتر از دو سال از این انقلاب نگذشته بود که فردی مانند صدام را تحریک کردند تا جنگ علیه کشورمان را شروع کند.

معجزه بزرگ کمان ۹۹

فرمانده پایگاه شکاری شهید حبیبی خراسان رضوی تصریح می‌کند: نخستین کاری که صدام در شروع جنگ تحمیلی انجام داد به تقلید جنگ اعراب و اسرائیل تصمیم گرفت نیروی هوایی را از صحنه نبرد حذف کند، از این رو شروع به بمباران برخی فرودگاه‌ها و پایگاه‌های کشور کرد، اما با آمادگی که نیروی هوایی داشت به سرعت باندها ترمیم شد و کمتر از دو ساعت بعد از تجاوز رژیم بعثی، چند فانتوم از دو پایگاه نیروی هوایی به پرواز درآمد و اولین سیلی را نیروی هوایی به رژیم بعثی عراق زد.

وی درباره معجزه نیروی هوایی در روز اول جنگ، خاطرنشان می‌کند: آن کار بزرگ تاریخی را که رهبرمعظم انقلاب به عنوان معجزه از آن یاد کردند، طرح کمان ۹۹؛ حمله ۱۴۰ فروند هواپیمای شکاری بمب‌افکن نیروی هوایی بود که به مصاف مواضع دشمن رفت. این سناریویی بود که در نیروی هوایی تعریف شده و در زمان خاص باید استفاده می‌شد. در روز اول مهرماه ۵۹، طراحی شده و کاری بزرگ انجام شده بود و حضرت آقا که به عنوان نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند از آن به عنوان معجزه بزرگ نام بردند؛ ۲۰۰ فروند از نیروی هوایی که صدام می‌خواست آن‌ها را از بین ببرد. این ۲۰۰ فروند پرواز کردند که تعدادی از آن‌ها هواپیماهای ترابری و سوخت رسان و ۳۳۰ که کار پشتیبانی را انجام می‌دادند. ۱۴۰ فروند وارد عراق شدند و مواضع حساس را بمباران کردند.

وظایف نیروی هوایی در دفاع مقدس

وی خاطرنشان می‌کند: در طول جنگ تحمیلی، نیروی هوایی همراه ملت بود و در پیروزی انقلاب کسی یا گروهی نمی‌تواند ادعا کند این پیروزی منحصر به یک نیرو بوده است، این پیروزی به مدد ایثار و جانفشانی همه اقشار ملت ایران انجام شد که نیروی هوایی هم تکلیف خودش را ادا کرده و به عنوان پیشقراول به نیروهای مسلح پیوست تا جایی که نیروی هوایی در هیچ عملیاتی نبوده که نقشی نداشته باشد. در بحث ترابری رزمندگان اسلام از سراسر کشور به صحنه نبرد، هواپیماهای ۷۴۷ و سایر هواپیماهای ترابری نیروی هوایی گاهی درهمین مشهد تا ۵۰۰ رزمنده را در کمتر از دو ساعت به اهواز و کردستان و...اعزام می‌کردند. همچنین در بحث مجروحان و یا شهدا وظیفه انتقال سریع آن‌ها را از مناطق جنگی به شهرهای مختلف برعهده داشته است و... .

جهاد خودکفایی، اعجاز علم

از این خلبان پیشکسوت شهرمان درباره وضعیت این نیروی ارزشمند دفاعی کشور می‌پرسم که بیان می‌کند: بعد از جنگ هم اتفاق‌های بسیاری توسط نیروی هوایی رقم خورد و اشاره می‌کنم به بحث جهاد خودکفایی که این اعجازعلمی رخ داده است، زیرا نیروی هوایی دانش محور، علم محور و تجهیزات محور است. بیشتر کارکنان آن تحصیلکرده هستند. اعجاز علم و تجربه جنگ موجب شد پس از جنگ دست به کارهای بزرگی بزنیم که خودش بهینه‌سازی رادارها و تسلیحات را به همراه داشت و در نهایت منجر به تولید هواپیماهای شکاری و بمب‌افکن شد که هر کشوری این تکنولوژی را ندارد.

تولید هواپیمای شکاری و بمب‌افکن

سرتیپ دوم خلبان مصطفوی درباره هواپیماهای شکاری توضیح می‌دهد: هواپیمای شکاری یعنی هواپیمایی که دیوار صوتی را بشکند، زیرا تولید هواپیماهای سبک کارچندان سختی نیست. از طرفی هنگامی که دیوار صوتی شکسته شود قوانین آیرودینامیکی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و مؤلفه‌های زیادی باید در تولید این هواپیما رعایت شود که خوشبختانه درحال حاضر در کشور ما این نوع هواپیما تولید می‌شود.

او وضعیت فعلی هواپیمای شکاری بمب‌افکن که یک تکنولوژی بسیار ویژه محسوب می‌شود را مطلوب اعلام می‌کند و می‌افزاید: ما به این تکنولوژی دست یافته‌ایم و هواپیمای شکاری کوثر را که سال گذشته رونمایی شد و خط تولیدش فعال است، نمونه‌ای از این ادعاست.

وی خاطرنشان می‌کند: گروهک‌های مختلف و معاندین زیادی هستند که به هر نحوی می‌خواهند به ما آسیب بزنند، اما برای همه آن‌ها نیروی هوایی طرح‌های آماده دارد و ثابت هم کرده است، مانند فرود اجباری هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی که یکی از افتخارات نیروی هوایی بود.

حریفمان را می‌شناسیم

وی در پاسخ به این پرسش که اگر نقش پدافند را کنار بگذاریم وضعیت نیروی هوایی ما چگونه است؟ اظهار می‌کند: حریفمان را باید بشناسیم و می‌دانیم سلاحش از ما بیشتر و پیشرفته‌تر است، اما اینکه کم بیاوریم این‌گونه نیست، چراکه ثابت شده است ما داشته‌ای داریم و آن‌ها فاقد آن هستند، قدرت ایمان که برگرفته از مکتب عاشورای امام حسین(ع) است که آن‌ها به شدت از این قدرت ما در هراسند و اگر می‌توانستند صدمه‌ای بزنند، مسلماً این کار را می‌کردند تا جایی که در اطراف ما مانند افغانستان، خلیج فارس، عراق و... پایگاه‌های زیادی دارند و وظیفه ما این است که اشراف کامل به تجهیزات و تسلیحاتشان داشته باشیم و برابر آن‌ها بتوانیم سناریوهایی را بنویسیم و طراحی کنیم تا به موقع بتوانیم آن سیلی را که می‌خواهیم بزنیم. این تکلیف ماست. ما آن‌ها را رصد می‌کنیم و متناسب با آن، خودمان را آماده می‌کنیم. بخشی از این آمادگی به تجهیزات برمی‌گردد که هواپیماهای ما به‌روز است و بخشی از آن، خود نیروی انسانی و تاکتیک‌هایی است که نیروی انسانی باید داشته باشد و بتواند از آن استفاده کند.

وی تأکید می‌کند: هدف مشترک همه نیروهای مسلح ایجاد امنیت است و هر کسی در حوزه شرح وظایف خودش این کار را انجام می‌دهد. در حوزه پشتیبانی نیروی هوایی کارهای ارزنده‌ای انجام شده است که منحصر به ماست شامل برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های لازم برای زمان‌هایی که کشور در بحران‌هایی مثل سیل، زلزله قرار می‌گیرد، است. اعزام کادر پزشکی، اقلام لازم و... که می‌تواند در شرایط سخت با سرعت توسط نیروی هوایی انجام شود.

فرمانده پایگاه شکاری شهید حبیبی استان با توجه به تحریم‌ها در بحث تعمیرات و پشتیبانی نیروی هوایی، بیان می‌کند: در بحث تعمیرات و پشتیبانی هر هواپیما کار عملیاتی لازم است که پیش ازانقلاب، آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دانند کارکنان نیروی هوایی کارها را خودشان انجام بدهند، اما با همت و پشتکار جهاد خودکفایی انجام شد و اولین نیرویی که این جهاد خودکفایی را انجام داد، نیروی هوایی بود. این کار فنی شروع شد تا جایی که هواپیماهایمان در سر زمان‌هایی که مشخص است، اورهال می‌شوند. یعنی تمام اجزای مختلف هواپیما باز شده و کارهای فنی انجام و دوباره در خط قرار می‌گیرند که این انجام این کار به چند هزار ساعت و چندین ماه برای هر هواپیما لازم است. در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و در خیلی از تجهیزات نیز هواپیما بهینه می‌شود. مثلاً رادار و برخی از تجهیزات در همان اورهال با علم و تجهیزات، تحقیقات و بررسی صورت می‌گیرد.

رمز پیروزی فقط سلاح نیست

وی با ذکر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس، بیان می‌کند: صدام سال۶۱ اعلام کرد که اجلاس سران غیر متعهد را در عراق برگزار خواهد کرد. آن زمان جنگ بود برخی از کشورها معتقد بودند به دلیل جنگ این اجلاس برگزار نشود و یا در کشور دیگری برگزار شود، اما صدام گفته بود بعد از مسکو امن‌ترین شهر دنیا به لحاظ پدافندی بغداد است و هیچ امکان نفوذی در این شهر نیست و اگر هواپیمایی بخواهد وارد رینگ پدافندی شود قبل از ورود به عراق منهدمش می‌کنیم. صدام گفته بود هر خلبان ایرانی که بتواند وارد آسمان بغداد شود، حقوق یک ماه کل نیروی هوایی عراق را به او جایزه می‌دهم. شهید دوران که یکی از خلبان‌های بسیار با ارزش کشورمان بود و در مکتب امام درس آموخته بود، اعلام کرد که نمی‌گذارد این اجلاس در بغداد برگزار شود.

او تاکتیکی انجام داد که نه تنها وارد آسمان بغداد شد، بلکه پالایشگاه الدوره را ابتدا مورد هدف قرار داد و با یک حرکت استشهادی ساختمان محل اجلاس را هم منهدم کرد.

او در این عملیات به شهادت رسید، اما رمز پیروزی ما تکنیک، تاکتیک، جسارت و ایمان او بود. رمز پیروزی ما تنها سلاح نیست، زیرا در نبرد، نیروی انسانی و مهارت بسیار دخیل است. آن سال این اجلاس در دهلی نو برگزار شد و پیکر شهید دوران بعد از چند سال به ایران بازگشت و در شیراز دفن شد.

نیروی الهی

حالا او یادآور می‌شود: ما یک برگ برنده و افتخاری از حضرت امام(ره) داریم که نیروی هوایی را به عنوان نیروی الهی اعلام کردند. جمله‌ای که سال‌ها قبل امام فرمودند. این کلیدواژه است در واقع این فرمایش امام هم یک افتخار و هم یک تکلیف است که ما باید آن ارزش را حفظ کنیم.

برچسب‌ها