از دیرباز گفته‌اند کسی که خربزه می‌خورد پای لرزش هم می‌ایستد؛ این تفسیر شرح کوتاهی از حال و هوای ضد صهیونیستی این روزهای موجود در فلسطین اشغالی و افزایش عملیات‌های مقاومتی علیه اشغالگران به‌ویژه پس از مطرح شدن توطئه آمریکایی «معامله قرن» است.

خیزش علیه «معامله قرن»

مهدی خالدی/

از دیرباز گفته‌اند کسی که خربزه می‌خورد پای لرزش هم می‌ایستد؛ این تفسیر شرح کوتاهی از حال و هوای ضد صهیونیستی این روزهای موجود در فلسطین اشغالی و افزایش عملیات‌های مقاومتی علیه اشغالگران به‌ویژه پس از مطرح شدن توطئه آمریکایی «معامله قرن» است. هنوز دو هفته‌ای از رونمایی ترامپ از دسیسه جدیدش در مورد فلسطین موسوم به معامله قرن نمی‌گذرد که آتش خشم مردم فلسطین در مورد این طرح اشغالگرانه در مناطق مختلف کرانه باختری زبانه کشیده و با انجام چند عملیات مقاومتی، گریبان صهیونیست‌ها را گرفت. هشتم بهمن بود که آمریکا از طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» رونمایی کرد و فلسطینی‌ها اعلام کردند در مقابل آن خواهند ایستاد. اما در این میان واکنش «جرد کوشنر» مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا به افزایش عملیات‌های ضدصهیونیستی در اراضی اشغالی جالب بود. داماد یهودی ترامپ با تبرئه خود، دوباره توپ را در زمین تشکیلات خودگردان فلسطین انداخته و مدعی شد «محمود عباس» مسئول خشونت‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی است.

عملیات مقاومتی در قدس و مسجدالاقصی

فلسطینی‌ها روز پنجشنبه در اعتراض به معامله قرن آمریکا، دو عملیات استشهادی علیه نظامیان صهیونیست انجام دادند. نخستین پاسخ فلسطینیان به این تجاوزها از سوی یک جوان فلسطینی صورت گرفت که هنوز هویت وی مشخص نیست. این جوان شجاع، شماری از نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی را با تنها سلاحی که در اختیار داشت یعنی خودرو زیر گرفت که در آن ۱۵ نظامی صهیونیست زخمی شدند. حال دو نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است. روزنامه «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرد این عملیات، نظامیان تیپ «گولانی» که در حال بازگشت از یک مراسم بوده‌اند را هدف گرفته است. تیپ گولانی معروف به تیپ شماره یک رژیم صهیونیستی است و از آن‌ها در مأموریت‌های مهم استفاده می‌شود.

در دومین عملیات نیز یک جوان فلسطینی در منطقه «باب الاسباط» مسجدالاقصی با استفاده از سلاح سرد عملیاتی علیه نظامیان صهیونیست انجام داد و بر اثر آن، یک مأمور صهیونیست زخمی شد و خود جوان که از اراضی اشغالی ۱۹۴۸ بود به شهادت رسید. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین از زخمی شدن یک نظامی خود طی تیراندازی در نزدیکی شهر «رأس کرکر» واقع در غرب رام‌الله خبر داد. بر اساس این گزارش، تیراندازی از داخل یک خودرو صورت گرفته و این خودرو به سرعت مکان را ترک کرده است. شبکه «الجزیره» اعلام کرد، وضعیت نظامی صهیونیستی که در این تیراندازی زخمی شده، خطرناک است. این فرد با استفاده از یک بالگرد نظامی به بیمارستان منتقل شد.

این در حالی است که تعداد شهدایی که مردم فلسطین در دو روز گذشته در راستای مقابله با تجاوزهای صهیونیست‌ها تقدیم کرده‌اند (با احتساب به شهادت رسیدن عامل حمله به نظامی صهیونیست در عملیات مسجدالاقصی) به چهار تن افزایش یافت. در این راستا پس از آنکه نظامیان رژیم اشغالگر برای تخریب خانه اسیر «احمد جمال القبع» به جنین در کرانه باختری یورش بردند، درگیری‌های شدیدی میان آن‌ها و جوانان فلسطینی آغاز شد. نظامیان صهیونیست برای متفرق کردن فلسطینی‌ها از گلوله جنگی استفاده کردند که در اثر آن «یزن منذر ابوطبیخ» (۱۹ ساله) به شهادت رسید و هفت نفر دیگر زخمی شدند. همچنین یک پلیس تشکیلات خودگردان به نام «طارق بدوان» که در درگیری‌های بامداد جنین زخمی شده بود، ساعاتی بعد بر اثر شدت جراحت‌ها به شهادت رسید. عصر روز چهارشنبه نیز «محمد سلمان طعمه الحداد» نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی بر اثر اصابت گلوله به قلبش در منطقه «باب الزاویه» شهر الخلیل به شهادت رسیده بود.

انقلاب مستمر تا آزادسازی فلسطین

همراستا با این تحولات، گروه‌های مقاومت فلسطین، تشدید اقدامات ضد صهیونیستی را بیانگر مخالفت مردم فلسطین با طرح معامله قرن ترامپ و حمایت آن‌ها از مقدسات قلمداد کرده‌اند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) خروش ضدصهیونیستی جوانان فلسطینی در کرانه باختری را انقلاب مستمر و پاسخ عملی ملت فلسطین تا آزادسازی آن از چنگ اشغالگران توصیف کرد. حماس تأکید کرد: «این انقلاب توهمات رژیم اشغالگر و آمریکا را درباره امکان عملی کردن معامله قرن ترامپ بر هم زد، زیرا پاسخ مردمی تعیین‌کننده بود».

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای تصریح کرد، عملیات انجام شده در قدس که منجر به زخمی شدن ۱۵ نظامی اشغالگر شده، آغاز رویارویی جدید با عنوان مقابله با طرح معامله قرن ترامپ و حمایت از مقدسات است.

برچسب‌ها