سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: در ۱۰ماهه سال جاری، حدود ۱۹۰ هزار دام در این شهرستان به صورت رایگان واکسینه و مایه‌کوبی شدند.

واکسیناسیون حدود ۱۹۰ هزار دام در خوشاب

به گزارش قدس آنلاین، محمود ترخاصی با بیان اینکه حفظ و حراست از سرمایه‌های دامی کشور از وظایف سازمان دامپزشکی کشور است، اظهار کرد: صنعت دام و طیور کشور بعد از نفت بزرگترین سرمایه کشور به شمار می‌آید و پرسنل دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک بین دام و انسان هستند.

سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب افزود: واکسیناسیون دام‌ها کار سخت، فنی و صحرایی است، افراد شاغل در اکیپ‌های واکسیناسیون در معرض بیماری‌های ستون فقرات و بیماری‌های مشترکی چون تب مالت و… هستند.

ترخاصی با اظهار اینکه واکسیناسیون دام‌ها طی سال مطابق پروتکل مدیریت بیماری‌ها اجرا می‌شود، تصریح کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری بالغ بر ۷۴ هزار دام سبک (گوسفند وبز) علیه بیماری آبله به صورت صددرصد رایگان واکسینه وهمچنین تعداد ۶۰ هزار و ۵۶ رأس دام علیه بیماری شاربن (سیاه زخم) به صورت رایگان مایه کوبی شده اند.

وی اضافه کرد: در بحث مبارزه بیماری طاعون نیز ۵۱ هزار و ۶۶۹ رأس گوسفند و بز واکسینه شده و در جهت جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی بالغ بر ۶۰ هزار رأس دام سبک و چهار هزار و ۴۳۲ نوبت سرواکسیناسیون در دام سنگین را دارند.

سرپرست شبکه دامپزشکی خوشاب اضافه کرد: تعداد ۶۱۵ قلاده سگ گله و نگهبان به صورت رایگان علیه بیماری مهلک هاری واکسینه شده‌اند و تعداد ۱۹۵ رأس گاو ماده مورد تست و خون‌گیری تشخیص بیماری بروسلوز قرار گرفته‌اند که از این میان یک مورد مثبت بیماری شناسایی و از گله حذف شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها