۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 691875

وعده کاهش قیمت خودروها که درهفته‌های اخیر از سوی وزیر صمت به مردم داده شد، نه‌تنها به کاهش قیمت منتهی نشد، بلکه افزایش ۳ تا ۲۰ میلیونی قیمت در خودروهای تولید ملی نشان داد سیاست‌های غلط دولت همچنان عامل ناآرامی بازار خودرو است.

وعده کاهش قیمت خودروها که درهفته‌های اخیر از سوی وزیر صمت به مردم داده شد، نه‌تنها به کاهش قیمت منتهی نشد، بلکه افزایش ۳ تا ۲۰ میلیونی قیمت در خودروهای تولید ملی نشان داد سیاست‌های غلط دولت همچنان عامل ناآرامی بازار خودرو است. سیاست‌های غلط پولی و مالی دولت در همه حوزه‌ها خود را نشان می‌دهد، بازار خودرو نیز از این تورم عقب نمانده است. با آنکه خودروساز زیان می‌کند، اما حضور دلالان و دست‌های پشت پرده نشان‌دهنده سودی است که برخی از جهش قیمت‌ها و تورم و نابسامانی بازار خودرو به جیب می‌زنند.

سیاست‌های اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز به تورم دامن زده است. تا زمانی که تورم ۴۰ درصدی بر کشور حاکم باشد کالایی مانند خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در بازارهای دلالی که با بی‌نظارتی‌ها مواجه است، شاهد افزایش قیمت خواهد بود. از سوی دیگر وزارت صمت مدعی افزایش روزانه ۲ هزار خودرو به سیستم تولید خودرو داخلی است. اگر خوشبینانه این موضوع را مورد تحلیل قرار دهیم می‌توان گفت در صورت تولید روزانه ۲ هزار خودرو، یا ماشین‌ها به بازار نمی‌رسد یا بازار تولید روزانه ۲ هزار خودرو را مقطعی می‌داند، بنابراین بدبینی به تولید و نحوه ورود آن به بازار مصرف، مانع کاهش قیمت‌ها ناشی از افزایش تولید خودرو می‌شود.

به نظر می‌رسد آنچه درباره افزایش تولید خودرو رسانه‌ای می‌شود، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد یا ناشی از عدم‌اعتماد مردم به خودروسازان است که در گذشته‌ها با به جای نیاوردن تعهد در قبال مشتریان، سرمایه ‌اجتماعی را زدوده و مردم اعتماد به تولیدکننده را از دست داده‌اند. ضرر و زیان شرکت‌های خودروساز نیز بر دامنه مشکلات افزوده است. عدم پرداخت وام توسط شرکت‌های زیان‌ده خودروساز نیز بر دامنه تورم و تبعات بعدی آن بر بازار خودرو و سایر بازارها می‌افزاید، بنابراین موارد عنوان شده عواملی بر افزایش تورم و تشدید آن در کشور شده‌اند.

به نظر می‌رسد با وجود ادعای افزایش تولید خودرو حتی اگر افزایشی هم صورت گرفته باشد، بیشتر از سال گذشته نیست. حتی اگر نسبت به سال گذشته هم افزایش تولید داشته باشند، باز نسبت به تجمیع بازار در سال ۹۶ به شدت کاهش تولید دارند، به نحوی که تولید خودرو از ابتدای سال ۹۸ تاکنون نسبت به سال‌های گذشته نیز کاهش داشته است، هر چند ممکن است ۲۰ روز یا یک ماه تولید اضافه شده باشد، اما تولید اضافه یکی دو ماه نمی‌تواند جوابگوی نیاز بازار و عبور از تورم ایجاد شده و شکستن حباب‌ها باشد.

برچسب‌ها