خیلی‌ها معتقدند «جنگ» زشت‌ترین دستاورد آدم‌ها از ابتدای خلقتشان تا همین الان محسوب می‌شود. تحفه‌ای که تا امروز میلیون‌ها و شاید میلیاردها نفر را قربانی قدرت‌طلبی عده خاصی کرده است.

بزدل‌هایی از اورشلیم

قدس آنلاین: خیلی‌ها معتقدند «جنگ» زشت‌ترین دستاورد آدم‌ها از ابتدای خلقتشان تا همین الان محسوب می‌شود. تحفه‌ای که تا امروز میلیون‌ها و شاید میلیاردها نفر را قربانی قدرت‌طلبی عده خاصی کرده است. قبل از اینکه خیال کنید با یک مطلب کلیشه‌ای و شعارزده طرف هستید، اجازه دهید برویم سراغ اصل مطلب. اینکه تقریباً در تمام جنگ‌های معاصر -که تقریباً بزرگ‌ترین جنگ‌های تاریخ بشریت هم محسوب می‌شوند- بانیان جنگ حتی برای حفظ ظاهر هم که شده، حساب غیرنظامی‌ها را از نظامی‌ها جدا کرده‌اند. مردم عادی، زنان و کودکان، مراکز بهداشتی و درمانی، هواپیماهای مسافربری و... همیشه جزو خط‌ قرمزهای ارتش کشورهای مختلف بوده‌اند. تاریخ جنگ‌های معاصر مثل جنگ جهانی دوم را که زیرورو کنید، با انبوهی از رخدادهای عجیب و غریب مثل فداکاری خلبان جنگی برای نجات هواپیمای مسافربری دشمن، نجات جان مردم عادی کشور دشمن توسط سربازهای رقیب و فوتبال بازی کردن غیرنظامیان با نظامیان دشمن مواجه می‌شوید! این روزها اگرچه «جنگ» های مستقیم و رودررو احتمالاً برای همیشه منقرض شده‌اند، اما انگار جان آدم‌ها هم به همان نسبت برای بعضی از سیاستمدارها بی‌اهمیت شده‌اند. گواه این ادعا هم فقط تحریم‌های ناعادلانه علیه مردم عادی، به خاک و خون کشیدن غیرنظامیان در خاورمیانه و موارد مشابه نیست. جدیدترین نمونه آن لو رفتن ترفند نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی برای ورود به خاک کشورهای بیگانه است که پس از فرود اضطراری پرواز تهران-دمشق در پایگاه نظامی روس‌ها در سوریه، حسابی در فضای رسانه‌ای دنیا سروصدا به راه انداخته است.

تهران-دمشق

ماجرا از دو روز پیش آغاز شد. رسانه‌های آن‌طرف آبی با ذوق و شوق اعلام کردند که ماجرای اشتباه انسانی در شلیک به پرواز اوکراینی، یک بار دیگر تکرار شده است. این بار اما نه در خاک ایران، بلکه در خاک سوریه. رسانه‌ها چپ و راست به نقل از منابع ناشناس اعلام می‌کردند که پرواز تهران-دمشق توسط پدافند هوایی سوریه هدف قرار گرفته است. چند ساعت بعد اما رسانه‌های روسی اعلام کردند پرواز تهران-دمشق به طور معجزه آسایی از شلیک پدافند هوایی سوریه جان سالم به در برده و در پایگاه نظامی روس‌ها در سوریه فرود اضطراری انجام داده است.

از آنجایی که هنوز هیچ‌کس دلیل اصلی شلیک پدافند هوایی سوریه به هواپیمای مسافربری ایرانی را نمی‌دانست، رسانه‌های غربی شروع به موج‌سواری روی این واقعه کردند. برخی از کانال‌های ضدانقلاب در تلگرام هم مدعی شدند ایرباس ۳۲۰ ایران با ۱۷۲ مسافر به دلایل سیاسی توسط سوری‌ها هدف قرار گرفته، اما خلبان توانسته هواپیما را نجات دهد و آن را در پایگاه «حمیمیم» در استان «لاذقیه» سوریه که در اختیار ارتش روسیه است، به زمین بنشاند.

سپر انسانی

چند ساعت بعد از انتشار شایعات مختلف درباره این ماجرا و پس از سخنرانی سخنگوی وزارت دفاع روسیه، مشخص شد که ارتش رژیم صهیونیستی از عصر روز جمعه حملات هوایی‌اش به دمشق را آغاز کرده بوده و تا زمان فرود اضطراری هواپیمای مسافربری ایرانی در پایگاه نظامی روسیه، حدود ۱۶ موشک به اطراف دمشق شلیک کرده است. باقی ماجرا را هم از زبان ژنرال «ایگور کُناشنکوف» سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه بخوانید: «از ساعت ۲ صبح روز جمعه، چهار جنگنده نیروی هوایی F-۱۶ اسرائیل بدون ورود به حریم هوایی سوریه با شلیک هشت موشک هوا به زمین به حومه دمشق حمله غافلگیرانه‌ای انجام دادند. نیروهای ارتش دولتی سوریه هم در جریان دفع حمله هوایی اسرائیل به طور فعال از سامانه‌های موشکی پدافند هوایی استفاده کردند. همزمان با آن، تحلیل داده‌های سیستم کنترل عینی وضعیت هوایی نشان داد که در زمان حمله هواپیماهای جنگنده اسرائیلی به حومه دمشق، در مجاورت فرودگاه بین‌المللی دمشق، یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس-۳۲۰ در حال پرواز است. این تنها به لطف اقدامات ضربتی مأموران مراقبت پرواز فرودگاه دمشق و استفاده کارآمد از سیستم خودکار کنترل ترافیک هوایی بود که ما موفق شدیم هواپیمای مسافربری ایرباس-۳۲۰ را از تیررس پدافند هوایی سوریه خارج کرده و آن را در نزدیک‌ترین فرودگاه ذخیره یعنی پایگاه هوایی حمیمیم روسیه فرود آوریم».

خلاصه تمام صحبت‌های بالا این می‌شود که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از هواپیمای کشورمان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند!

ترفند بزدلانه

بد نیست اما بدانید که این اولین بار نیست که ارتش رژیم صهیونیستی از این روش برای حمله‌هوایی به مواضع دشمنش استفاده می‌کند. شهریورماه سال گذشته هم دقیقاً همین اتفاق برای هواپیمای کوچک روسی با ۱۵ سرنشین رخ داد و سامانه روسی اس- ۲۰۰ که در اختیار پدافند سوریه است، به اشتباه به این هواپیما شلیک کرد و موجب مرگ هر ۱۵ سرنشین آن شد. هرچند اسرائیلی‌ها هیچ وقت زیربار مسئولیتشان در سقوط هواپیمای روسی نرفتند، اما سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با استفاده از خط تماس اضطراری، روس‌ها را «گمراه» کرده‌اند و در حالی که هواپیماهای اسرائیلی در لاذقیه (غرب) در حال عملیات بوده‌اند، در خط تماس گفته‌اند که در شمال سوریه هستند!

با این همه کارشناس‌های نظامی روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» اعلام کرده‌اند که هواپیمای مسافربری ایرانی فقط چند ثانیه با فاجعه فاصله داشته است و درواقع نجات این هواپیما چیزی شبیه به معجزه محسوب می‌شود! از آن طرف اسرائیلی‌ها اما هنوز نسبت به جو منفی رسانه‌ای که از دو روز پیش بر علیه‌شان راه افتاده است، واکنشی نشان نداده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع روسیه اما درباره ترفند بزدلانه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی برای ورود به خاک دشمن، گفته است: «عملیات جنگ هوایی ستاد مشترک ارتش اسرائیل که در آن‌ها از هواپیماهای غیرنظامی مسافربری برای پوشاندن یا مسدود کردن اقدامات تلافی‌جویانه نیروهای پدافند هوایی سوریه استفاده می‌شود، دارد به یک ویژگی بارز عملیات نیروی هوایی اسرائیل تبدیل می‌شود. چنین عملیات نظریه‌پردازان نظامی اسرائیلی، متأسفانه جان صدها نفر از غیرنظامیان بی‌گناه را به خطر انداخته و این نکته را به هیچ وجه در نظر نمی‌گیرند».

برچسب‌ها