رئیس قوه قضائیه در مراسم پایانی راهپیمایی ۲۲ بهمن در حرم مطهر رضوی گفت: امروز در دنیا مستقل‌ترین کشور، ایران اسلامی است که اساس آن بر پایه رأی مردم است.

ایران اسلامی مستقل‌ترین کشور دنیا /خواست مردم   شکل گرفتن نهادها در سطح تراز انقلاب  اسلامی است

به گزارش قدس آنلاین،رئیس قوه قضاییه با اشاره به حضور خود در جوار حرم نورانی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و در جمع با صفای مردم عزیز مشهد مقدس و زائرین بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج (ع) در روز ۲۲ بهمن ۹۸، گفت: اجتماع عظیم و راهیپمایی میلیونی امروز در ایران اسلامی فقط یادآور سالگرد ۲۲ بهمن ۵۷ نیست؛ بلکه امروز، خود در تاریخ انقلاب شکوهمند ما، نقطه عطف و یک انقلاب بوده که مبتنی بر همان انقلاب ۵۷ و با تاکید بر همان اصول و مبانی است.

وی با بیان اینکه راهپیمایی ۲۲ بهمن امروز سخن نو و پیام‌های جدید دارد، افزود: این حضور وحماسه، آثار و پیام‌های زیادی همراه خود دارد. آثارآن روز ۲۲ بهمن، اعلام پایان حکومت ستمشاهی و آغاز حاکمیت‌ الله بر سرنوشت جامعه اسلامی و اعلام پایان استبداد و استعمار آمریکایی و سلطه بیگانگان بود؛ اما راهپیمایی امروز پیامی نو در بستر گام دوم انقلاب دارد.

آیت‌الله ابراهیم رییسی افزود: در بستر گام دوم سخن بسیار است؛ سخن اول در بستر گام دوم انقلاب اسلامی، سخن از بیرون راندن آمریکایی‌ها از منطقه است. اراده ملت‌های منطقه و دولت‌های مستقل منطقه بر این تعلق گرفته است که منطقه باید زندگی اش را بدون حضور آمریکایی‌ها و مستکبرین ادامه یابد.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه یوم الله روز جلوه قدرت خدا از غیر مجرای طبیعی و عادی است، افزود: بر بستر یوم الله ۲۲ بهمن روزهای الهی و خدایی بسیاری در این کشور شکل گرفت و شکل می‌گیرد. یوم الله حضور میلیونی مردم عزیزمان در تشییع پیکر سپهبد شهید سرافرازمان سلیمانی خود یوم اللهی مبتنی بر همین ۲۲ بهمن ۵۷ بود. روز در هم کوبیده شدن پایگاه دشمنان انقلاب اسلامی و شکسته شدن ابهت پوشالی آمریکایی‌ها در هدف قرار دادن پایگاه و مرکز آن‌ها یک روز خدایی و جلوه قدرت خدا مبتنی بر همین انقلاب شکوهمند اسلامی بود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه خواست میلیونی مردم، نظامی مبتنی بر دین و آموزه‌های دینی و بر پایه عقلانیت، عدالت، اخلاق و معنویت است، گفت: شکل گرفتن نظامی مبتنی بر عبودیت خداوند، کرامت انسان، روش و سبک زندگی اسلامی از مبانی اصلی شکل گرفتن انقلاب اسلامی بود.

وی با تاکید بر اینکه برای شکل گرفتن همه این مبانی باید پررنگ‌تر، پرجلوه‌تر و اساسی‎تر در جامعه تلاش شود، تصریح کرد: جامعه مبتنی بر انقلاب شکوهمند اسلامی از اهداف مهمی بود که بر زبان مردم عزیز جاری شد و آن را فریاد زدند.
مستقل‌ترین کشور بدون وابستگی به شرق یا غرب بر روی این کره زمین ایران اسلامی است

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه آنچه مردم ما فریاد زدند، عبارت بود از استقلال، گفت: امروز کدام کشور در این کره زمین مستقلانه برای منافع خود تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند؟ مستقل‌ترین کشور بدون وابستگی به شرق یا غرب بر روی این کره زمین ایران اسلامی است که اساس آن بر رای مردم و بر اساس حاکمیت احکام نورانی اسلام، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: اغلب انقلاب‌ها و شاید همه آنچه به نام انقلاب از آن یاد می‌کنیم، اگر بتوان نام آن‌ها را در دنیا انقلاب گذاشت، خیزش‌ها، حرکت‌ها و نهضت‌ها بعد از گذشت چند سال و بعد از گذشت مدتی از اهداف و آرمان‌هایشان فاصله می‌گیرند؛ اما امروز مردم مشهد، مردم سراسر استان خراسان رضوی و مردم ایران اسلامی همان را فریاد می‌کنند که در ۲۲ بهمن ۵۷ می‌خواستند. شعارها، نگاه‌ها، آرمان‌ها ذره‌ای عوض نشده است. مردم همواره بر همان آرمان‎ها که آرمان‌های الهی است، پافشاری دارند و خواست مردم همان اصول و مبانی است که بر آن اساس انقلاب شکل گرفت. این اصول همواره پایدار است و مردم بر همین اصول و مبانی اصرار دارند.
خواست مردم تشکیل سازوکارهایی در تراز انقلاب است

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز خواست مردم و انقلابیون شکل گرفتن نهادها، سازمان ها و ادارات و ساز و کارهایی تراز انقلاب شکوهمند اسلامی است، تصریح کرد: خواست مردم این است که همه نهادها، سازمانها، ادارات و دستگاه‌های منسوب به انقلاب اسلامی و این کشور در تراز انقلاب اسلامی و تراز اهداف بلند نظام شکوهمند اسلامی باشد؛ لذا در گام دوم پیرایش از هرگونه آلودگی، نا سلامتی و فساد خواست جدی مردم انقلابی ماست. خواست مردم این است که سازمان، اداره، مجلس، دولت، دستگاه قضایی و نهادهای انقلاب اسلامی مبتنی بر اساس انقلاب شکوهمند اسلامی باشد.

وی خواست امروز مردم در بستر گام دوم انقلاب اسلامی را شکل گرفتن همه اجزای نظام در تراز اهداف بلند اسلامی دانست و گفت: در این دهه که دهه پیشرفت و عدالت است، پیشرفته شدن کشور با مصرف محصولات پیشرفته اتفاق نمی‌افتد.

آیت الله رییسی با بیان اینکه کشور پیشرفته از طریق دوستی با کشورهای پیشرفته شکل نمی‌گیرد، تصریح کرد: خیلی‌ها امروز در عالم با کشورهای به ظاهر توسعه یافته دوست هستند؛ اما ما توسعه و پیشرفت را فقط در حوزه صنعت، الکترونیک، تکنولوژی، فناوری نمی‌دانیم؛ بلکه توسعه یافتگی باید در پرتو عدالت باشد تا در کام مردم شیرین بیاید.

رییس قوه قضاییه بیان داشت: ما توسعه یافتگی را در پرتو تامین هرچه نیاز انسان است، می‌دانیم و اگر تامین هرچه نیاز انسان است، شکل گرفت آن کشور توسعه یافته می‌شود.

وی افزود: یکی از نیارهای مهم انسان، توجه به معنا، خدا و قانون خداست و در این جهت کمیت آن‌ها لنگ است و نتیجه جدایی بین معنویت و سیاست امروز در عالم، همین وضعی است که امروز در جهان می‌بینید. ۷۰ سال ظلم به مردم فلسطین، لبنان و کشورهای منطقه نتیجه جدایی بین معنویت و سیاست است.

آیت الله رییسی تصریح کرد: ساخت کلاهک‌های هسته‌ای، ظلم به مردم کشورهای مختلف در عالم، کشورگشایی‌ها، قتل و غارت‌ها و خونریزی‌ها، محصول جدایی سیاست از معنویت است و امام(ره) پرچم پیوند بین سیاست و معنویت را برافراشت.

رییس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) می‌خواست بین سیاست و معنویت پیوند برقرار کند و پیام امام(ره) در بیست و دوم بهمن ۵۷ این بود و تاکید همین است.

تعامل و ارتباط با دنیا جزءِ اصول کار ماست

وی اظهار کرد: آنچه امروز از بیان رهبر معظم انقلاب و جانشین بر حق امام(ره) می‌شنوید دقیقا مبتنی بر همین این است که امروز دنیا بداند ما می‌خواهیم نظامی مبتنی بر دین، آموزه‌های دینی و با دوری از مستکبرین بسازیم که اساس آن تعالی، کرامت و جایگاه عظیم انسان معاصر باشد.

آیت‌الله رییسی با تاکید بر اینکه ارتباط با کشورهای پیشرفته، انسان را پیشرفته نمی‌کند، گفت: ارتباط با همه کشورهایی را که با ما دشمنی نمی‌کنند، به هیچ عنوان نفی نمی‌کنیم. حتما تعامل و ارتباط با دنیا جزءِ اصول کار ماست و از این امر ابایی نداریم و در این چهل ساله با حفظ عزت، حکمت و مصلحت همواره این ارتباطات در زمره مبانی کاری ما بوده است.

رییس قوه قضاییه در ادامه گفت: باید دید که چه چیزی کشور را پیشرفته می‌کند. پیشرفت در دهه پیشرفت و کرامت نه فقط آوردن محصولات پیشرفته یا مصرف زدگی و نه ارتباط با کشورهای به ظاهر توسعه یافته است؛ بلکه آنچه که می‌تواند کشور را پیشرفته کند، توانمند شدن در تولید کالا و علم و فناوری خواهد بود.


وی ادامه داد: در این جهت مقتدای بصیرت آفرین ما به دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی، مردم و عموما دولتمردان، توصیه می‌کنند گام‌ها را در این مسیر استوار برداشته و کشور را پیشرفته کنید.
عدالت شنیدنی نیست؛ بلکه عدالت چشیدنی است

آیت‌الله رییسی با تاکید بر ضرورت توجه به عدالت، گفت: عدالت از اهداف مهم امام (ره) و از محورهای با اهمیت قانون اساسی و از مطالبات جدی مردم است. سخن از عدالت توصیفی نیست؛ اگر بخواهیم در مورد عدالت سخن بگوییم، خیلی می‌توان حرف زد و بسیار میتوان کتاب و مقاله نوشت؛ اما حال سخن از عدالت اجرایی و اثباتی است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: زمانی که می‌گوییم عدالت، یعنی عدالت شنیدنی نیست؛ بلکه عدالت چشیدنی است؛ یعنی مردم باید کامشان به اجرای عدالت شیرین شود؛ لذا قانون عادلانه، اجرای عادلانه و قضاوت عادلانه و تقسیم همه ظرفیت‌ها در کشور مبتنی بر عدالت، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: آنچه ما در مورد عدالت می‌گوییم و این کشور می‌خواهد به دنبال اجرای این اصل مهم باشد، عدالت در حوزه اقتصادی، اجتماعی، قضایی، فرهنگی و در همه حوزه هاست؛ البته گام‌هایی در این مسیر برداشته شده؛ اما انتظار آن است در گام دوم انقلاب اسلامی تاکید همه حوزه‌ها بر اجرای اصل مهم و اساسی عدالت باشد.
آیت‌الله رییسی بیان داشت: آنچه در این جهت بسیار برای ما اهمیت دارد، آن است که حرکت در این عرصه آفاتی نیز دارد که باید به آن‌ها توجه شود.

وی افزود: در جریان بیان مطالباتی که چندماه پیش در کشور اتفاق افتاد، مردم خواسته‌هایی داشتند؛ اما وقتی احساس کردند دشمن، دشمنی می‌کند، سریع اعلام موضع کردند و در میدان، دشمن را تنها گذاشتند و این نشان آن است که مردم ما دشمن شناس و دشمن ستیز هستند.
مردم در تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی اثبات کردند که رای‌شان به مقاومت است

رییس قوه قضاییه گفت: روی سخن ما با آفتی به نام تفکر و اندیشه غیرانقلابی است. تفکر و اندیشه غیرانقلابی کار را مشکل می‌کند و به جای آنکه در حوزه اقتصاد به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مستقل بیاندیشد، به اقتصاد وابسته می‌اندیشد و نگاه او به اقتصاد پویا، بالنده و مقاومتی نیست؛ نگاه او به سیاست، سیاست انقلابی از موضع انقلابی نیست؛ بلکه پیامی که می‌دهد، نه پیام مقاومت، بلکه پیام مذاکره است.

آیت الله رییسی ادامه داد: مردم در تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی اثبات کردند که رای‌شان به مقاومت است؛ نه به مذاکره.

در این لحظه حاضران فریاد تکبیر سرداده و شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل طنین افکن شد.

وی تاکید کرد: نگاه غیر انقلابی به فرهنگ، نگاهی بدون توجه به مبانی غنی فرهنگ اسلامی و فرهنگ ایرانی و تمدن مثال زدنی خودمان است. ما در مدنیت خودمان جلوه‌های بسیار داریم که در دنیا قابل عرضه است. امروز تمدنی که ایران اسلامی از آن برخوردار بوده، تمدنی مثال زدنی است. این فرهنگ غنی انسان ساز، قهرمان ساز و مجاهد پرور است و یک نسخه آن حاج قاسم سلیمانی می‌شود؛ یک نسخه‌ش شهید حججی و نسخه‌هایی از آن مدافعان حرم می‌شوند. اینگونه چهره‌های ماندگار کم نیستند و هرکدام در جامعه الگو هستند.

آیت الله رییسی گفت: نگاه غیرانقلابی به جای آنکه امیدش به فرهنگ غنی اسلامی و ایران عزیزمان و داشته‌های بسیار ما در کشور باشد، نگاهش به دستان و چشمان دیگران است.

آیت‌الله رییسی با بیان اینکه امروز پشتوانه برای هر حرکت انقلابی در کشور وجود دارد، خطاب به راهپیمایان اظهار کرد: امروز حضور شما اتمام حجت برای همه مسئولان و دست اندرکاران است. مسئولان و دست اندرکاران و امثال بنده بدانیم که امروز کشور برای هر حرکت انقلابی ماندگار آمادگی دارد و برای ادامه مبارزه با فساد و هرگونه ناسلامتی که با چهره تابناک انقلاب سازگاری ندارد، مردم پشتیبان عزیز و عظیمی هستند.

رییس قوه قضاییه در ادامه پیام‌های ۲۲ بهمن ۹۸ مبتنی بر پیام‌های ۲۲ بهمن ۵۷ را مورد تبیین قرار داد و به «ایرانی قوی» به عنوان اولین پیام اشاره کرد.

وی در زمینه نحوه تحقق این موضوع، ایمان قوی، اعتقاد و باور عمیق، اعتقاد راسخ به انقلاب شکوهمند اسلامی و آثار و برکات این نهضت، مقاوم ظاهر شدن در مقابل دشمنان در همه عرصه‌ها، قوی شدن در حوزه اقتصاد، تولید و سرمایه گذاری و در حوزه نظامی و عملیات نظامی را مورد اشاره قرار داد.

آیت الله رییسی خاطرنشان کرد: کار لجستیک، پشتیبانی، اقسام علوم و فنون نظامی و قوت این قضیه بسیار می‌تواند در برابر دشمنان بازدارندگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دشمن می‌داند که ایران اسلامی امروز قوی است، تاکید کرد: اینکه امروز دشمن بر ما نمی‌تواند هجوم بیاورد، آیا به این دلیل است که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند؟ خیر؛ او می‌خواهد؛ اما نمی‌تواند؛ همانطور که در منطقه، دشمن خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم.

رییس قوه قضاییه افزود: قوی شدن یک منظومه به هم پیوسته از علم و عمل، اجرای قوی در میدان و قوی ظاهر شدن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است. اگر در حوزه اقتصاد قوی شویم، چه باک است که در تجارت بین المللی و در حوزه‌های دیگر ظاهر شویم؛ ولی اگر قوی نباشیم مانند تیمی است که به عرصه بین‌المللی می‌رود و شکست می‌خورد و برمی‌گردد.
تنها راه پیش روی ما فقط مقاومت و ایستادگی است

آیت‌الله رییسی ادامه داد: امروز در حوزه‌های مختلف مانند علم و فناوری، نانو تکنولوژی و فناوری‌های نوین کشور ما قدم‎های بسیار ارزشمندی برداشته و در این حوزه‌ها حرف برای گفتن داریم و دنیا هم می‌داند که در این حوزه‌ها قوی هستیم.

وی بیان داشت: در گام دوم، پیام ۲۲ بهمن ۹۸، قوی شدن ایران اسلامی در همه عرصه‌ها و مقاومت بی، چون و چرا در مقابل دشمنان خواهد بود.
رییس قوه قضاییه خطاب به مسئولان کشور، تاکید کرد: در هر حوزه‌ای که قوی ظاهر شوید، از پشتیبانی مردم مطمئن باشید.
آیت الله رئیسی ادامه داد: در این ایام و در ماه‌های اخیر آنچه برآورد ماست، این است که مردم نگاهشان در مبارزه با دشمنان به مقاومت و ایستادگی فعال است. حضور مردم در عرصه‌های مختلف رای به مقاومت و ایستادگی بود. دشمن در این می‌دمید که مردم ایران در این ایستادگی سودی نخواهند داشت؛ اما مردم عزیز ما اثبات کردند که تنها راه پیش روی ما فقط مقاومت و ایستادگی است.

وی با تاکید بر اینکه در این مسیر عقبگرد، سیر ارتجاعی و ایستایی و توقف نداریم، گفت: هیچ راهی جز پیشرفت و جلو رفتن نداریم؛ چون راهی برای عقبگرد و سیر ارتجاعی نیست.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: درجا زدن و توقف در راهبرد ما نیست. راهبرد نظام اسلامی آنچنان که مقتدای ما و امام و پیشوای بزرگ ما فرمودند، راه ایستادگی و مقاومت است. دشمنان می‌خواستند با بعضی از هواپرستی‌ها و غفلت‌ها در درون؛ شایعه سازی‌ها و شایعه پراکنی‌ها در برون و سایت‌ها و فضاهای مجازی، گسترش فساد را به جامعه القاء کنند و مردم را ناامید کنند که همه جا را فساد گرفته است؛ در حالی که امروز ادراک مردم ما این است که بر اساس آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی، هیچگونه فسادی در هاضمه انقلاب قابل پذیرش نیست.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: دشمن می‌خواست القایی در ذهن مردم ایجاد کند که فساد همه جا را گرفته است و همه مرتکب فساد هستند؛ بطوری که برخی افراد علیه یکدیگر مطالبی را مطرح می‌کردند و از این رهگذر نگرانی و دغدغه برای برخی پیش آمد؛ اما خوشبختانه امروز به برکت هدایت‌های رهبری معظم انقلاب اسلامی، حضور مردم و اقدامات مجاهدان در این عرصه، نگاه مردم آن است که در ذات انقلاب اسلامی مبارزه با فساد نهاده شده است و مردم به هیچ عنوان اجازه نخواهند داد فساد در هیچ کجای این نظام لانه کند.

آیت الله رئیسی در ادامه تصریح کرد: حضور قوی، اقدام قوی و اعلام نظر قوی می‌تواند کشور قوی را شکل دهد و مجلس قوی با رای قوی مردم شکل می‌گیرد. باید چند روز دیگر پای صندوق‌های رای رفت و انتخاب نمایندگانی متعهد، انقلابی، متدین و دلداده به ارزش‌های انقلاب و دارای دغدغه دین و دغدغه مردم، می‌تواند یک مجلس انقلابی را شکل دهد.

وی با بیان اینکه شکل گرفتن مجلس انقلابی پشتوانه بسیاری از اقدامات در کشور و جزو جلوه‌های قدرت خواهد بود؛ تصریح کرد: آنچه به ما تکلیف کرده اند، این است که تلاش کنیم در جهت شکل گرفتن ایران قوی، با ایران قوی و مقاوم در ذهن دشمنان تهدید یا خدای نکرده خیال جسارتی نخواهد آمد؛ لذا در ۲۲ بهمن ۹۸ در کنار مضجع نورانی امام رضا (ع) و ارواح مطهر شهیدان که ناظرند بر اعمال ما، پیمان می‌بندیم با همه وجود و قدرت در جهت شکل دادن آنچه خواست مردم، انقلاب و نظام و رهبری است، انشاءالله تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: بدانید دشمنان به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی هستند و می‌خواهند مردم ناامید شوند و به آینده امیدوار نباشند و آینده را تیره و تار بپندارند. این سلاح دشمن و شیطنت دشمنان است؛ در حالی که پیام انقلاب اسلامی پیام امید و امید آفرینی است. در این کشور هر کس با سخن، با عمل و با اقدام مردم را امیدوار کند، در جهت راهبرد انقلاب اسلامی حرکت کرده است و هرکس با سخنش، عملش و رفتارش مردم را مایوس کند، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد، در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

آیت الله رئیسی در ادامه به بیان خاطره‌ای پرداخت و افزود: آن زمان که توفیق خدمتگزاری در این آستان نورانی را داشتم و خادم این آستان بودم، رهبر معظم انقلاب در ایام عید مشرف بودند. در همین ایام یک نوجوانی خدمت ایشان رسید و گفت: آقا اوضاع را چگونه می‌بینید؟

وی افزود: اگر یادتان باشد یکی دو سال قبل وضعیت اقتصادی وضعیت خاصی شد و مردم گله‌مند بودند و شرایط اقتصادی خاصی بر کشور حاکم شد؛ اما حضرت آقا بدون آنکه ذره‌ای تامل کنند، فرمودند: "آینده کشور را بسیار روشن، درخشان و نورانی می‌بینم. "
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: امروز ما چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب را گرامی می‌داریم و آینده این نهضت بسیار بسیار نورانی و روشن است.

وی خطاب به خانواده شهدا گفت: خون فرزندان شما آثار بسیاری داشته است. امام حسین (ع) خونش را داد و از عالم جهل زدایی کرد و امروز خون فرزندان خانواده‌های شهدا جهل زدایی کرده است؛ اما تفاوتش با جاهلیت آن زمان آن است که این جاهلیت، جاهلیت مدرن است و همراه با خود ایسم و علم و فناوری دارد.

آیت الله رییسی خطاب به خانواده شهدا، بیان داشت: خون فرزندان شما، کار خود را در منطقه و عالم انجام داده است؛ چراکه به ثارالله متصل شده است و خدا از خون امام حسین (ع)، حضرت قاسم ابن الحسن (ع)، حضرت علی اصغر (ع) و حضرت علی اکبر (ع) نخواهد گذشت و از خون شهید سلیمانی و مدافعان حرم و اشک چشم‌های فرزندان شهدا نمی‌‎گذرد.

وی بیان داشت: یقین بدانید برکات خون مطهر شهدا و شهید سلیمانی به خروج آمریکایی‌ها از منطقه و آزادی مردم منطقه از دست سلطه گران، همبستگی هرچه بیشتر مردم ایران و عراق و مسلمان جهان و منطقه و افزایش روحیه مبارزه با دشمن و تنفر عمومی نسبت به آمریکایی‌ها خواهد انجامید.
منبع: میزان

برچسب‌ها