مجموعه «یک روایت معتبر» اثر خواندنی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران و روایت روزها و سال‌هایی است که بر مردم و میهن ما گذشته است، گذشته‌ای که مرور آن چراغی برای راه آینده و اهتزاز پرچم اسلام بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری است.

بازخوانی فصل رویش و خیزش ملت ایران در «یک روایت معتبر»

به گزارش قدس آنلاین، انتشار این مجموعه از تاریخ کشور، روایت اشخاص، وقایع و اماکن بر پایه مستندات تاریخی است که گردآوری و چاپ آن به مناسبت چهل سالگی انقلاب از اواخر سال گذشته توسط به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در قالب ۴۰ جلد با عناوین مختلف آغاز شده است و اینک در چهل و یکمین طلیعه انقلاب اسلامی ایران، ۲۲ جلد از این مجموعه منتشر شده است که خوانندگان با گذر از هر جلد آن با وقایع مختلف انقلاب شکوهمند اسلامی آشنا می‌شوند.
بازخوانی وقایع انقلاب به صورت دقیق در کتاب‌هایی کم حجم
حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در خصوص چگونگی و روند چاپ این مجموعه می‌گوید: «به نشر از سال ۱۳۹۶ با تغییر رویکرد جدی در حوزه محتوایی، موضوع ارزش‌های نظام ولایی و انقلاب اسلامی را جزء موضوعات و رویکرد اصلی خود قرار داد. برای رسیدن به این منظور، طی گفت‌وگوهای مختلف با نویسندگان انقلابی، موضوعاتی از جمله ریشه‌های انقلاب، دستآوردها و شخصیت‌های مؤثر در انقلاب، سیره امام خمینی(ره) برای تدوین و تولید کتاب مشخص شد. طی این سال‌ها، ۷۵ اثر با موضوع انقلاب برای گروه‌های مختلف سنی بزرگسال، کودک و نوجوان در این انتشارات تولید و منتشر شده است که مجموعه «یک روایت معتبر» یکی از مهم‌ترین آثار به‌نشر در زمینه انقلاب است ».
مجموعه «یک روایت معتبر» ماحصل ۱۰ سال تلاش و کار پژوهشی است که بازخوانی روایت اشخاص، وقایع و اماکن ویژه و مهم مرتبط با تاریخ انقلاب اسلامی را در بر می‌گیرد و مخاطب اصلی آن قشر جوان، دانشجو و مخاطب عام است که با تلاش جمعی از نویسندگان منتشر شده است.
به گفته مدیرعامل به‌نشر ، در مجموعه «یک روایت معتبر» جریان‌های پیش و بعد از انقلاب به صورت ریز و دقیق با استفاده از اسناد معتبر آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مراکز تاریخ پژوهشی بررسی و پژوهش شده است، همچنین در این آثار عکس‌های دیده نشده یا کمتر دیده شده از وقایع انقلاب در بین متن‌های کتاب جاگذاری شده است که برای مخاطب جذاب است. مهم‌ترین ویژگی مجموعه کتاب‌های «یک روایت معتبر» روایت وقایع انقلاب با متنی روان است.
او با اشاره به اینکه در مجموعه «یک روایت معتبر» سعی شده، نحوه پرداختن به وقایع انقلابی برای مخاطب جوان و حتی نوجوان جذاب باشد، می‌افزاید: «در این مجموعه بر خلاف آثار تاریخی که بسیار مفصل هستند و مطالعه صفحات زیاد آن از حوصله مخاطب جوان بیرون است، سعی کردیم وقایع انقلاب و حتی معرفی اماکنی که در جریان انقلاب مهم بودند؛ مثل مسجد هدایت، مدرسه رفاه حسینی، حسینیه ارشاد به صورت چکیده در کتابهایی کم حجم برای جوانان بازگو کنیم».
روایت تاریخ انقلاب با نگاهی به اسناد پژوهشی
مهران عباسی، دبیر و طراح مجموعه «یک روایت معتبر» در خصوص این مجموعه، می‌گوید: «یک روایت معتبر» یک مجموعه ۴۰ جلدی درباره وقایع، اماکن و اشخاص مرتبط با انقلاب اسلامی است. مجموعه مطالبی که در این کتاب‌ها ذکر شده، براساس مستندات موجود در کتاب‌ها، اسناد، مصاحبه‌ها، فیلم‌ها و عکس‌هاست و هرکدام از کتاب‌های این مجموعه توسط یک نویسنده یا محقق تهیه شده است».
هر یک از جلدهای این مجموعه، حدود۸۰ صفحه در قطع رقعی است به گفته عباسی، در مجموع هر یک از جلدهای مجموعه«یک روایت معتبر» یک روایت یک دست، مستند، معتبر و مجمل برای مخاطب به شمار می‌رود. در این مجموعه سعی شده عکس مرتبط با موضوع کتاب که کمتر دیده شده، مورد استفاده قرار گیرد، هم چنین عکس‌های تکراری کار نشود، در ضمن عکس‌ها در متن کتاب گنجانده شده است که این امر به تصویر ذهنی مخاطب به درک وقایع کمک می‌کند. مخاطب با اندکی وقت می‌تواند کتاب را مطالعه کند و یک تصویر کلی از وقایع انقلاب داشته باشد.
عباسی با بیان اینکه درمجموعه «یک روایت معتبر» سعی شده وقایع مهم پیش از انقلاب و بعد از آن تا سال۱۳۶۲ برای مخاطب بازخوانی شود ،تصریح می‌کند: «در این اثر سعی کردیم نگاهی دایره االمعارفی و پژوهشی یا تالیفی تحقیقی به تاریخ انقلاب نداشته باشیم ، هر یک از نویسندگان این مجموعه، سعی کرده‌اند، با مطالبی خوش‌خوان، متفاوت با کتاب‌های اسنادی، براساس مستندات واقعی، یک روایت خواندنی برای مخاطبان ارائه دهند که همگان بتوانند آن را مطالعه کنند».

یک روایت معتبر از دیدگاه منتقدان
مجموعه «یک روایت معتبر» روایت روزها و سال‌هایی است که خوب یا بد، خوش یا تلخ بر مردمان و میهنمان گذشته؛ گذشته‌ای که مرور آن چراغ روشن راه آینده است، همان که معمار این بنا در سر داشت تا نایبش پرچم این قافله را به منزل مقصود برساند.
حال باید ببینیم این مجموعه تا چه میزان مورد استقبال کتابخوان‌ها قرار گرفته و تا چه میزان در انتقال این بخش از تاریخ کشور موفق بوده است برای ارزیابی مجموعه «یک روایت معتبر» به سراغ چند تنی از فعالان حوزه کتاب رفتیم تا با نظرات آنان در چاپ این مجموعه آشنا شویم.
محمد آسیابانی، نویسنده، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی درخصوص مجموعه «یک روایت معتبر» میگوید:« یکی از ویژگی خوب مجموعه «یک روایت معتبر» سادگی و روان بودن متن است . من کتاب‌های «یک روایت معتبر درباره مجاهدین خلق»،«یک روایت معتبر درباره مدرسه حقانی»،«یک روایت معتبر در باره مسجد هدایت» را خوانده‌ام ،به نظر مجموعه‌های کامل و بدون نقص بودند . اکثر آثار تاریخی به صورت آکادمیک نوشته شده و مطالعه‌اش برای مردم سخت است، اما در مجموعه«یک روایت معتبر» با استناد به اسناد تاریخی به صورت روان نوشته شده که عموم مردم می‌توانند آن را مطالعه کنند و در جریان تاریخ انقلاب ایران قرار بگیرند، اما در عین حال، با وجود این که این مجموعه کامل است ولی در برخی از جلدها دیده می‌شود که نویسنده به منابع محدودی از تاریخ پژوهشی کشور مراجعه کرده و اطلاعات کاملی را در مورد وقایع به مردم ارائه نمی‌دهد. اگر نویسنده به بررسی‌های بیشتری می‌پرداخت. وقایع انقلاب به صورت دقیق‌تر و کامل‌تر بیان می‌شد. در عین حال عنوان این مجموعه«یک روایت معتبر» برای این کتاب‌ها بسیار صادق است، کیفیت چاپ ، نوع کاغذ و طراحی جلد مناسب است».
حامد صلاحی ، کارشناس ادبی کارگروه شعر و داستان مرکز مطالعات راهبردی هنر و انقلاب و محقق و فعال حوزه کتاب نیز می‌گوید:« مجموعه یک روایت معتبر، حاصل سال‌ها تلاش و پیگیری محققان و نویسندگان جوان کشور ما است که به روایت روزها و سوزهای مردم میهن‌مان در سال‌های پیش از انقلاب پرداخته‌اند که انتشار این کتاب‌ها از سوی به‌نشر اتفاقی مبارک و میمون است. ما در این مجموعه با نویسندگان زیادی روبه رو هستیم که برخی از آن‌ها بسیار برجسته هستند، مثل امیر مهدی نژاد، نویسنده کتاب «یک روایت معتبر درباره‌ی چهار سروده انقلابی» و برخی نیز با این مجموعه شروع به کار کرده‌اند . این همراهی به‌نشر با نویسندگان نوقلم نیز قابل تحسین است».
به گفته صلاحی، به‌نشر برای تدوین این مجموعه از مشاوران برجسته این حوزه هم‌چون محمد قاسمی‌پور مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری و محمدحسن روزی‌طلب، معاون اسناد و کتابخانه مرکز اسناد انقلاب بهره برده است که به کیفیت کار بسیار کمک کرده است. یکی از نقاط عطف این مجموعه ، روایت وقایع انقلاب به صورت کم حجم ، متن یک دست و خوش خوان است که بسیار با ذائقه جوانان مطابق است.
تازه‌های« یک روایت معتبر»
تازه‌ترین‌جلدهای مجموعه «یک روایت معتبر» به شعارهای طنز ایام انقلاب و به حکایت‌های مسجد هدایت اختصاص دارد.‌
«یک روایت معتبر درباره‌ی مسجد هدایت» نوشته حسین یحیوی است که در این اثر، روایت تحولات مسجد هدایت با جلسات آیت الله طالقانی در ۶ فصل همراه با تصاویر قدیمی در ۸۸ صفحه آمده است.
«یک روایت معتبر درباره شعارهای طنز ایام انقلاب» توسط امید مهدی نژاد در ۴ فصل و ۸۸ صفحه به شعارها و اشعار طنز دوران انقلاب و داستان‌های کوتاه مربوط و پیش‌زمینه آن می‌پردازد. در این مجموعه، شعارهایی گردآوری شده‌اند که در زمان طاغوت غیررسمی و غیر مجاز شمرده می‌شدند، وجه مشترک این شعارها طنز آمیز بودن آن‌هاست. برخی از آنها در هجو شاه و وابستگان به رژیم شاهنشاهی ساخته و پرداخته شده‌اند و برخی از طنزی تلخ و عمیق و گزنده برخوردارند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها