کمتر از یک هفته تا شروع ماه پایانی سال باقی است و مردم و بازار شب عید مواد غذایی در انتظار تحقق وعده‌های مسوولان؛ وعده‌هایی که حکایت از آرامش بازار، کافی بودن ذخایر، نظارت‌های قاطعانه و برخورد با متخلفان گران‌فروش دارد.

وعده های کهنه درآستانه سال نو

قدس آنلاین:  کمتر از یک هفته تا شروع ماه پایانی سال باقی است و مردم و بازار شب عید مواد غذایی در انتظار تحقق وعده‌های مسوولان؛ وعده‌هایی که حکایت از آرامش بازار، کافی بودن ذخایر، نظارت‌های قاطعانه و برخورد با متخلفان گران‌فروش دارد.

وعده‌های مسوولان برای کنترل بازار شب عید البته تازگی ندارد و در تمام این سال‌ها از دولتی به دولت دیگر و از هر مسوولی به مسوولی دیگر ثابت بوده اما آن چه امسال را از دیگر سال‌ها متفاوت می‌سازد، تورم سنگین یک سال اخیر در حوزه مواد خوراکی و غیرخوراکی و خدمات و تحمیل این تورم بر معیشت مردم  است.

 وعده‌های تکراری دولت برای کنترل بازار

بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هدف تنظیم بازار شب عید، تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره، برگزاری حراج و فروش فوق‌العاده و تشدید بازرسی و نظارت ویژه ایام پایانی سال و عید نوروز در دستور کار قرار گرفته و هماهنگی‌های لازم با واحدهای تولیدی صنفی و صنعتی برای حضور حداکثری در نمایشگاه‌ها صورت گرفته است ضمن اینکه برای تأمین مایحتاج مردم در بخش کالاهای اساسی، عرضه ذخایر کالاهای اساسی و ضروری نیز مدنظر است.

بر همین اساس، اقلام و مایحتاج ضروری، مشمول حفظ تعادل و کنترل قیمت‌ها در بازار ایام پایانی سال تعیین شده که بر این اساس، اقلام پروتئینی اعم از گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ، اقلام اساسی و مواد غذایی اعم از نان، برنج، روغن نباتی، شکر، حبوبات، ماکارونی و رب گوجه فرنگی، پوشاک، کیف و کفش، لبنیات شامل شیر، پنیر، کره و ماست، شیرینی جات، خشکبار و آجیل، میوه شامل سیب و پرتقال، مواد شوینده و بهداشتی، تایر خودرو و روغن موتور و نیز سوخت نظیر بنزین، گازوئیل و کپسول گاز مایع تحت نظارت قرار دارد.

توزیع میوه و تره بار هم در روزهای منهتی به سال جدید، با نظارت صورت خواهد گرفت. بر اساس وعده وزارت صمت در نمایشگاه‌های امسال، کالاهای خارجی عرضه نخواهد شد و در صورت عرضه کالای خارجی، غرفه عرضه کننده بسته خواهد شد.

به گفته سخنگوی ستاد تنظیم بازار کشور بازار در حال حاضر، روندی عادی و آرامی را طی می‌کند که این آرامش با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بیشتر احساس خواهد شد چرا که برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در ستاد تنظیم بازار مصوب و به استانداران به عنوان روسای کارگروه‌های تنظیم بازار استان های سراسر کشور ابلاغ شده است.

محمدرضا کلامی به تدارک کالا به میزان کافی اشاره و اضافه می‌کند: جدا از نمایشگاه های بهاره فروش های فوق العاده هم در آستانه سال نو در کشور دایر خواهد شد و دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تعزیرات حکومتی، دادستانی‌ها و دیگر دستگاه‌های مسوول طرح تشدید بازرسی نظارت و کنترل را پس از اصلاح قیمت بنزین در بازارآغاز و همچنان در این مسیر مشغول فعالیت هستند و تشدید بازرسی‌ها در روزهای پایانی سال به موجب تصویب ستاد تنظیم با قوت و قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

اظهارات این مقام مسوول در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی هم از توزیع ۲۵ هزار تن سیب و ۳۵ هزار تن پرتقال تامسون شمال و جنوب در شب عید خبر داده است.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان هم از اجرای طرح ویژه «نظارت بر بازار ایام پایانی سال» در از ابتدای اسفند ماه خبر داده که با حضور بازرسان این سازمان حمایت، بسیج اصناف و اتحادیه‌های صنفی به اجرا درخواهد آمد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از مردم می خواهد، کالای بدون برچسب قیمت نخرند. عباس تابش تاکید می گوید: قصد داریم از ظرفیت گسترده تمامی اقشار مردمی در نظارت بر بازار استفاده کنیم و بر این اساس اجرای طرح «پویش بدون قیمت نخریم» را آغاز کرده و از تمامی مردم می‌خواهیم تا در ایام پایانی سال تنها از فروشگاه‌هایی خرید کنند که کالاهای آنها برچسب قیمت دارد.

به باور وی هر مغازه‌ای که کالای بدون قیمت عرضه می‌کند، حتماً قصد گران‌فروشی و اجحاف به مصرف‌کنندگان را دارد.

 تزریق به موقع کالا، تضمین کننده کنترل بازار

وعده‌های مدیران دولتی برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان در روزهای پرتقاضای پایان سال در حالی است که رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی بر این باور است که تزریق به موقع کالا به بازار، تضمین کننده تحقق وعده‌های مسوولان است و نه دستور به بازار!

محمد آقا طاهر به خبرنگار ما می‌گوید: آن چه مسلم است این که انبارهای کالا پر است و اگر مشکلی در ترخیص به موقع از سوی گمرک و بنادر نباشد، افزایش قیمت و کمبودی در بازار تا پایان سال نخواهیم داشت.

وی تاکید می‌کند: افزایش قیمت کالاهای خوراکی در طول سال اعمال شده و اگر کالا به اندازه کافی و به موقع تزریق شود، دلیلی برای موج تازه گرانی وجود ندارد اما واقعیت این است که دولت با دستور و وعده نتوانست گرانی های ناشی از گرانی بنزین را کنترل کند و برای شب عید هم قطعا با دستور و شعار نمی توان بازار را کنترل کرد.

بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای گروه خوراکی در دی ماه امسال با کاهشی ۴ دهم درصدی نسبت به دی ماه سال قبل به  ۲۴ درصد رسیده است. این در حالی است که بسیاری از صاحب‌نظران افزایش حداقل ۷۰ درصدی تورم گروه مواد خوراکی را تا پایان سال پیش‌بینی کرده بودند و اقتصاددانان متعددی هم بر این باورند که نرخ تورم واقعی گروه مواد غذایی با توجه به سهم مصرف (نان، برنج و غلات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، گوشت ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ، روغن و چربی‌ها، میوه‌ها، سبزی‌ها، خشکبار، حبوبات و قند و شکر) بیش از ۱۵۰ درصد است و آمار رسمی ارائه شده در این خصوص فاقد اعتبار و از واقعیت بازار به دور است.

در حالی که امسال، حداقل حقوق کارگران با ۵/۳۶ درصد افزایش یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان تعیین شده، کارشناسان نسبت به تشدید بحران های معیشتی و تغذیه ای اقشار ضعیف هشدار می دهند و معتقدند اگر نظارت بر بازار شب عید آن طور که باید نباشد، فضایی مساعد برای افزایش بیش از پیش قیمت مواد خوراکی و کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها ایجاد می شود

برچسب‌ها