نمایشگاه انفرادی نقاشی ‌خط با عنوان «خیرکثیر» به مناسبت سالروز میلاد فرخنده حضرت فاطمه(س) عصر امروز در نگارخانه رضوان مشهد افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه مجموعه آثار نقاشی ‌خط محسن توسلی، هنرمند برجسته مشهدی با موضوع حضرت فاطمه‌زهرا(س) به نمایش گذاشته می‌شود.

نقاشی خط هایی برای «خیر کثیر»

قدس آنلاین: نمایشگاه انفرادی نقاشی ‌خط با عنوان «خیرکثیر» به مناسبت سالروز میلاد فرخنده حضرت فاطمه(س) عصر امروز در نگارخانه رضوان مشهد افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه مجموعه آثار نقاشی ‌خط محسن توسلی، هنرمند برجسته مشهدی با موضوع حضرت فاطمه‌زهرا(س) به نمایش گذاشته می‌شود.

محسن توسلی متولد سال ۱۳۴۷ در مشهد است. او دارای مدرک کارشناسی پرستاری بوده و خوشنویسی را زیر نظر آقایان مرتضی روحانی، حسین ترمه‌چی، عبدالصمد صمدی و سیدمحمد حسینی موحد آموخته است. توسلی تاکنون بیش از۲۵ نمایشگاه انفرادی داخلی  و خارجی (ترکمنستان) برگزار کرده و در بیش از ۳۰نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی از جمله ترکیه، بنگلادش، پاکستان و... شرکت کرده است.

همچنین کسب رتبه اول در سه دوره جشنواره کریمه اهل‌بیت(ع)، رتبه اول هنرهای تجسمی فجر (۱۳۸۷)، رتبه برتر در چندین دوره جشنواره هنرهای تجسمی شیراز(جشنواره هنری امام‌رضا(ع)، برگزاری چند دوره وُرک‌شاپ هنری) در کارنامه هنری این خوشنویس دیده می‌شود.

توسلی بیشتردر زمینه نقاشی خط با رویکرد دینی فعالیت کرده و مجموعه سه جلدی را با عنوان «آرام‌دل» با موضوع طراحی گرافیکی لفظ جلاله «الله» تألیف و به چاپ رسانیده است.

مطالعه هنرمند و خلق آثار تأثیرگذار

این خوشنویس در ابتدای صحبت‌هایش توضیحاتی راجع به نمایشگاه «خیرکثیر» ارائه داد. وی گفت: همیشه تلاش کرده‌ام نمایشگاه‌هایم از نظر فرم، محتوا و اجرا متفاوت باشد. در نمایشگاهی که امروز عصر با موضوع حضرت‌فاطمه(س)   افتتاح می‌شود همین مسئله مدنظرم بود و حدود ۶۰ اثر از آثار جدید و قدیمی‌ام در حالی به نمایش گذاشته شده که متفاوت بودن در چیدمان، محتوا و اجرا به چشم مخاطب می‌آید.

توسلی که ۳۰ سال تجربه فعالیت در نقاشی خط را دارد و معمولاً مضامین مذهبی را دستمایه خلق آثارش قرار می‌دهد، در پاسخ به این پرسش که هنر خوشنویسی تا چه اندازه می‌تواند به شناخت شخصیت‌هایی مانند حضرت‌فاطمه(س) و سیره زندگی ایشان منجر شود، بیان کرد: این موضوع به هنرمند بستگی دارد. هنرمند اگر پیش از خلق هر اثر در خصوص سیره و شخصیت ائمه‌اطهار(ع) مطالعه گسترده‌ای انجام دهد و سیر تاریخی زندگی ایشان را در ذهن خود مرور کند، می‌تواند با ایده و خلاقیت خود آثاری خلق کند که مخاطب را با ابعاد تازه‌ای از شخصیت و سیره ائمه‌اطهار(ع) آشنا کند.

ضرورت معرفی هنرمندان به جهان اسلام توسط مسئولان

این هنرمند فعال در عرصه نقاشی خط  به جایگاه خوب و ارزشمند هنرمندان نقاشی خط و سایر رشته‌های هنرهای تجسمی در مشهد اشاره کرد و یادآور شد: مشهد پس از تهران جایگاه خوبی در عرصه هنرهای تجسمی دارد و از این نظر در کشور پیشتاز است. هنرمندان مشهدی  در هر کدام از رشته‌های هنرهای تجسمی در کشور شناخته شده هستند که این موضوع بسیار مهم و قابل‌توجه است.

توسلی در ادامه صحبت‌هایش به ضرورت معرفی هنرمندان ایرانی به جهان اسلام توسط مسئولان اشاره کرد. این هنرمند معتقد است: ناآشنایی مسئولان مرتبط با هنر و هنرمند موجب شده هنر ایران دچار آسیب‌های بسیاری شود. وی توضیح داد: متأسفانه بسیاری از مسئولان هنری نه‌تنها سابقه‌ای در این حوزه ندارند، بلکه با هنر آشنا نیستند و بسیاری از آن‌ها برای تماشای آثار هنری به نمایشگاه‌ها نمی‌روند. در این شرایط برای این مسئول چه انگیزه‌ای وجود دارد که دغدغه معرفی هنر و هنرمند کشورش را به خارج از مرزهای ایران داشته باشد؟

توسلی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مردم را با هنر آشتی داد تا به آثار هنرمندان توجه کنند و هنر ایرانی به منازل راه پیدا کند، گفت: به نظرم بازهم این موضوع به رفتار مسئولان بستگی دارد، چون آن‌ها می‌توانند از طریق خرید آثار هنری هم اقتصاد هنر را ارتقا دهند و هم در زمینه توجه مردم به آثار هنری فرهنگ‌سازی کنند. البته همه این‌ها موجب تعامل مسئولان با هنرمندان و مردم می‌شود.

گفتنی است، نمایشگاه نقاشی خط «خیرکثیر» امروز عصر ساعت ۱۸ در نگارخانه رضوان افتتاح می‌شود. نگارخانه رضوان  در خیابان کوهسنگی ۱۷ واقع است.

برچسب‌ها