وقتی قیمت اجناس بالا می‌رود خیلی‌ها به دنبال این هستند تا اقلام مورد نظرشان را با قیمتی پایین‌تر در بازار پیدا کنند. این همان مدیریت اقتصاد در خانواده است. این اتفاق خیلی مواقع برای اقلام اساسی و خوراکی مردم می‌افتد که در این شرایط رقابت عرضه‌کنندگان در بازار بر سر قیمت‌هاست.

ارزانی؛ طعمه جدید قصاب‌های بدون مجوز برای مشتریان

هاشم رسائی‌فر/

 وقتی قیمت اجناس بالا می‌رود خیلی‌ها به دنبال این هستند تا اقلام مورد نظرشان را با قیمتی پایین‌تر در بازار پیدا کنند. این همان مدیریت اقتصاد در خانواده است. این اتفاق خیلی مواقع برای اقلام اساسی و خوراکی مردم می‌افتد که در این شرایط رقابت عرضه‌کنندگان در بازار بر سر قیمت‌هاست.

در چنین بازاری بعضاً دیده می‌شود برخی از سودجویان اقدام به عرضه مواد غذایی می‌کنند که قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت‌هایی دارد که در بازار وجود دارد. یکی از این دست اقلام مصرفی در بازار، گوشت قرمز است که گاهاً در یک زمان قیمت‌هایی متفاوت دارد.

بعضاً دیده می‌شود قیمت گوشت به فرض مثال در یک منطقه از شهر کیلویی ۸۰ هزار تومان است و همان گوشت نوسان‌های قیمتی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان نیز دارد و کمتر از حتی نرخ مصوب بازار است! این موضوع در شهرهای بزرگ در مناطق حاشیه شهر و جاهایی که قصابی‌ها و مغازه‌های بدون مجوز فعالیت دارند بیشتر دیده می‌شود و در شهرها و شهرستان‌های کوچک‌تر البته فراوانی بیشتری دارد. فروش گوشت‌های چرخ کرده نیز داستانی متفاوت و قدیمی دارد که هنوز که هنوز است سامان نگرفته است.

•        دام‌هایی به نام ارزانی

با اینکه عرضه گوشت چرخ‌کرده بدون بسته‌بندی و به صورت فله ممنوع است خیلی راحت می‌شود قصابی‌هایی را در شهر پیدا کرد که گوشت را بدون توجه به مشکل قانونی‌اش به مشتری می‌فروشند در این فقره نیز در بیشتر مواقع مشتری گول قیمت را می‌خورد و بی‌خبر از کیفیت و سلامت گوشتی که خریده، آن را به خانه می‌برد.

داستان فروش کله و پاچه نیز شبیه به موضوع فروش گوشت چرخ کرده است. کله و پاچه در صورتی باید به مشتری عرضه شود که در بسته‌بندی‌های کاملاً بهداشتی و تاریخ‌دار بدون اینکه یخ‌زدگی داشته باشد به فروش برسد در حالی که به فور می‌شود قصابی‌ها و مواد پروتئین فروشی‌هایی در سطح شهرها پیدا کرد که این موضوع را جدی نمی‌گیرند و به سبک قدیم کله و پاچه را به مشتری می‌فروشند.

آن گونه که عنوان شد معضل فروش گوشت قرمز خارج از سیستم نظارتی در قصابی‌های بدون مجوز در شهرستان‌ها بیشتر از مرکز استان است که در برخی از مناطق این موضوع شرایط خاص خودش را پیدا کرده و قصابی‌های پرتعدادی که در روستاهای اطراف شهر فعالیت دارند ضرورت ساماندهی قصابی‌های این چنینی را بیشتر از قبل نمایان می‌کند.

•        هشدار به قصابی‌های بدون مجوز

رئیس مرکز بهداشت کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: براساس آمار ۵۵ قصابی در روستاها زیر نظر مراکز بهداشتی درمانی هستند، همچنین بیشتر قصابی‌های روستایی زیر نظر مرکز بهداشتی درمانی روستای کسرینه و فروتقه هستند.

مجتبی قائمی بیان کرد: در روستای کسرینه ۱۳ قصابی و فروتقه ۲۶ قصابی در سامانه ثبت شده و نظارت می‌شوند، از ۲۶ واحد قصابی در روستای فروتقه ۱۳ قصابی در خود فروتقه و ۱۳ قصابی دیگر مربوط به روستای فدافن است. مسئولیت نظارت بر این قصابی‌ها با دامپزشکی است، مسئولان این قصابی‌ها باید هر چه سریع‌تر نسبت به گرفتن مجوزهای لازم اقدام کنند.

همچنین رئیس دامپزشکی کاشمر گفت: بر اساس آخرین آمار در روستاهای کسرینه، مغان، فروتقه، فدافن، تربقان و زنده‌جان ۴۴ لاشه در روز کشتار می‌شوند.

محمد عارفی بیان کرد: بیشترین کشتار مربوط به روستای فروتقه با ۱۷ لاشه در روز است که در پنج واحد قصابی فعال انجام می‌شود، همچنین در روستای فدافن ۹ واحد قصابی فعال هستند که به طور متوسط ۹ لاشه در روز کشتار دارند.

وی از فعال بودن چهار قصابی در روستای کسرینه و یک قصابی در روستای مغان خبر داد و افزود: اگر چه چهار سال پیش میزان کشتار دام در شهر ریوش ۱۵ تا ۲۰ لاشه بود ولی اکنون به دلیل مسائل اقتصادی و اینکه مردم منطقه مصرف گوشت گاوی خود را از کاشمر تأمین می‌کنند اکنون ۶ لاشه در روز بیشتر کشتار نمی‌شود.

عارفی اظهار کرد: قصابی‌ها براساس پروانه باید موظف شوند کشتار روزانه خود را در کشتارگاه کاشمر انجام دهند در غیر این صورت باید تعطیل شوند.

•        ضرورت جلوگیری از فعالیت قصابی‌های غیربهداشتی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر همچنین اظهار کرد: چون در روستاها کشتار دام در محل قصابی انجام می‌شود به همین دلیل موجب کاهش قیمت گوشت شده است، اگر قرار باشد دام برای کشتار به کشتارگاه کاشمر و سپس به پیش‌سرد برود و مهر دامپزشکی زده شود قطعاً موجب افزایش قیمت گوشت خواهد شد.

محمدرضا پورکاویان عنوان کرد: کشتار به این صورت در روستاها کاملاً غیربهداشتی است و مورد تأیید نیست، گاه قصاب‌ها کارت و پروانه بهداشت نیز ندارند اما به دلیل پایین‌تر بودن قیمت نسبت به داخل شهر باید شرایط ادامه فعالیتشان بدون اینکه موجب افزایش قیمت گوشت شود، فراهم گردد.

وی بیان کرد: باید تمامی قصابی‌های فعال در روستاها شناسایی و آمار دقیقی داشته باشیم، اکنون بسیاری از قصابی‌های روستایی ناشناخته هستند، همچنین بیشتر قصابی‌های بخش کوهسرخ نیز در اتاق اصناف فاقد شناسنامه هستند که می‌طلبد ابتدا قصابی‌های این بخش شناسایی شوند و سپس پروانه فعالیت برای آن‌ها صادر شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر تصریح کرد: اگر چه برخی مواقع مرکز بهداشت به دلیل اینکه قصابی‌ها شرایط دریافت پروانه را ندارند از صدور مجوزهای لازم برای آنان ممانعت می‌کند اما باز هم مشاهده می‌شود تا زمانی که پروانه در حال صدور است، قصابی همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

وی تأکید کرد: باید تصمیم‌گیری شود که اگر قصابی‌ها در روستاها غیربهداشتی هستند، از فعالیت آنان جلوگیری به عمل آید.

•        فعالیت قصابی‌های متعدد در فروتقه و فدافن

در همین خصوص بخشدار مرکزی کاشمر نیز گفت: چند سال است مشکل قصابی‌های غیرمجاز که در محل کشتار می‌کنند، وجود دارد. هر روز صبح که دهیار روستا از خواب بیدار می‌شود در فروتقه و فدافن، یک واحد قصابی جدید در روستا شروع به کار می‌کند.

سعید چیتی مطرح کرد: باید در این خصوص تصمیم قاطع گرفته شود، بسیاری از قصابی‌ها در روستاها پروانه کسب ندارند، کشتار بسیار بیشتر از آنچه گفته می‌شود، انجام می‌شود.

وی گفت: ضرورت دارد در راستای ساماندهی و نظارت بر فعالیت واحدهای قصابی به ویژه در روستاها اقدامات اساسی و جدی از سوی دستگاه‌های متولی و ناظر انجام شود، در حال حاضر مهم‌ترین علت مراجعه مردم به روستاها برای تأمین گوشت قرمز، پایین بودن قیمت حدود ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلو است.

برچسب‌ها