وزیر امور خارجه آمریکا با طرح ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: آمریکا تلاش دارد تا یک توافق فراگیری با ایران امضا کند؛ توافقی که نه تنها برنامه هسته‌ای بلکه برنامه موشکی و دیگر فعالیت‌های "بی‌ثبات کننده ایران" را شامل شود.

به دنبال امضای توافقی جامع با ایران هستیم/در سایت وزارت خارجه آمریکا برای عقب نشینی ایران شمارشگر معکوس قرار داده‌ایم

قدس آنلاین: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به سوال این رسانه وابسته به عربستان مبنی بر اینکه در پی اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی گزینه های واشنگتن برای مقابله با تهدیدات ایران از سوی حزب الله لبنان و یا شبه نظامیان عراقی وابسته به تهران و یا حوثی های یمن چیست؟ مدعی شد: عملیات آمریکا عیله قاسم سلیمانی جان بسیاری از آمریکایی ها را نجات داد و حاکمیت عراق را حفظ کرد. سردار سلیمانی مسئول کشته شدن بیش از 600 آمریکایی و تعداد بی شماری از عرب های عراق، سوریه و کشورهای دیگر است و زمانی که او را کشتیم به دنبال کشتن افراد بیشتر بود. همانطور که رئیس جمهور دونالد ترامپ تاکید کرد ما با حملاتی که به آمریکا آسیب برساند کنار نمی آییم.

وی در رابطه با حمایت های واشنگتن از نا آرامی های داخلی در ایران هم گفت: همانگونه که پیش از این گفتم، این پیام من به ملت ایران است؛ آمریکا صدای شما را می شنود و آمریکا از شما حمایت می کند و در کنار شما می ایستد، این حمایت ها مهم تر از هر زمان دیگری است به خصوص در مقابله با تظاهرکنندگان توسط نظام.

پمپئو گفت: فشار حداکثری آمریکا برای منزوی کردن ایران تداوم خواهد یافت و فشارهای اقتصادی و بازدارندگی نظامی برای تغییر رفتارهای ایران نیز ادامه دار خواهد بود. آمریکا به در کنار ملت ایران ایستاده و برای تحقق عدالت تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد روابط ریاض و واشنگتن هم گفت: ما مصمم هستیم که امنیت مردم آمریکا و امنیت ملی آمریکا را تضمین کنیم و این مساله نیازمند شرکای قابل اعتماد برای تحقق ثبات در خاورمیانه است. عربستان سعودی نقش محوری در این راستا ایفا می‌کند و این شراکت مهم و راهبردی محافظت خواهیم کرد. همچنین عربستان تلاش های آشکاری برای ایجاد ثبات اقتصادی در عراق و مقابله با اقدامات ایران دارد.

پمپئو در رابطه با قطعنامه شورای امنیت در مورد ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران که در ماه اکتبر آینده به پایان می رسد هم گفت: آمریکا به مساله تضمین ممانعت از دست‌یابی ایران به امکان خرید و فروش سلاح پایبند است زیرا این امر به ایران کمک می کند تا به ایجاد بی ثباتی در منطقه ادامه دهد و درگیری و خشونت را افزایش دهد. در اوت گذشته در شورای امنیت صحبت کردم و بر اهمیت تمدید این ممنوعیت علیه ایران تاکید کردم و به اعضای شورای امنیت گفتم تا زمانی که ایران رفتارهای بی ثبات کننده خود را متوقف نکند، شورای امنیت باید به این ممنوعیت ها ادامه دهد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: در صفحه وزارت خارجه در اینترنت ساعتی داریم که شمارش معکوس می کند تا زمان باقی مانده برای عقب نشینی ایران نشان داده شود و ایران بار دیگر به این ممنوعیت ها دچار نشود. آمریکا تلاش دارد تا توافق فراگیری با ایران امضا کند؛ توافقی که نه تنها برنامه هسته ای بلکه فعالیت های بی ثبات کننده ایران، برنامه موشکی ایران و حمایت از تروریسم و فعالیت های منطقه ای آن ها را نیز شامل می شود. ساده بگویم، ایران باید همانند یک کشور عادی رفتار کند و تحقق این مساله سخت نیست.

به گزارش ایسنا، پیش از این محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در  کنفرانس امنیتی مونیخ خروج آمریکا از برجام به منظور دستیابی به توافقی جدید را محکوم کرد و گفت: آمریکا باید به میز مذاکره بازگردد. ترامپ می‌پندارد که نظام ما در حال سقوط است و گمان می‌کنند که قرار است در این شرایط با ایران مذاکره کنند. آن‌ها چهل و یک سال است که خواهان تغییر نظام بوده‌اند اما تا به حال نتوانسته‌اند به خواسته خود برسند.
 
ظریف با اشاره به حمله بزدلانه آمریکا به خودروی سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: آمریکا یک حمله بزدلانه در نیمه شب علیه یک ماشین که ژنرال ما در آن بود انجام داد و ما به این حمله پاسخ دادیم. ما به آن پایگاه‌ آمریکایی که باعث و بانی این مسئله بود حمله کردیم، البته قبل از حمله دولت عراق را در جریان قرار داده بودیم. این اقدام آمریکا تروریستی بود و خشم مردم ایران را برانگیخت.

انتهای پیام

برچسب‌ها