در شبی باشکوه برای کوهنوردی و با حضور چهره‌های مطرح این رشته ورزشی همچون عظیم قیچی ساز، فرخنده صادق، جلال چشمه قصابانی، حسین مقدم و حسین بهمنیار فاتحان قلل هیمالیا، از هیمالیانورد مطرح پاکستانی محمد علی سدپارا در مشهد تجلیل شد.

فتح هیمالیا با رمز یا حسین(ع)

عباسعلی سپاهی یونسی/

 در شبی باشکوه برای کوهنوردی و با حضور چهره‌های مطرح این رشته ورزشی همچون عظیم قیچی ساز، فرخنده صادق، جلال چشمه قصابانی، حسین مقدم و حسین بهمنیار فاتحان قلل هیمالیا، از هیمالیانورد مطرح پاکستانی محمد علی سدپارا در مشهد تجلیل شد.

مراسم تجلیل از محمد علی سدپارا را بنیاد نیکوکاری حرکت انسانی با همراهی هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی خراسان رضوی تدارک دیده بود و جواد نوروزی مدیر بنیاد حرکت انسانی و دارنده نشان پلنگ برفی در شروع برنامه که در هتل پارس برگزار شد گفت: حرکت بنیاد انسانی دو سال و نیم قبل از قله اورست شروع شد چرا که معتقد بودیم هدف بنیاد آن قدر والاست که باید از بلندترین نقطه زمین هم شروع بشود و خوشحالیم که در همه این مدت کوهنوردان این مهربان‌ترین آدم‌ها در کنار بنیاد و حرکت‌های خیرخواهانه بنیاد بوده اند.

نوروزی در ادامه با بیان اینکه در این مدت بنیاد ۱۲۰ حرکت انسانی را در چهار استان کشورمان رقم زده است ادامه داد: خوشحالم که امشب میزبان محمد علی سدپارا هستیم کسی که بزرگان کوهنوردی جهان او را به ماشین پاکستان می‌شناسند و توانسته است ۱۱ قله ۸ هزار متری و از جمله نانگاپاربات را در چهار فصل و از جمله زمستان و برای نخستین بار در بین کوهنوردان جهان صعود کند.

*صعود در منفی ۵۲ درجه

ادامه برنامه را شنونده حرف‌های محمد علی سدپارا بودیم تا از صعود سخت خود در زمستان به نانگاپاربات معروف به کوه قاتل حرف بزند. او می‌گوید من کارم را با شرپایی شروع کردم اما در سال ۲۰۰۴ یکی از کوهنوردان با گفتن اینکه من قوی هستم مسیر کوهنوردی را برایم باز کرد.

او در ادامه از سختی‌های نخستین صعودهایش گفت، از زمانی که کفش و لباس مناسبی نداشت، از تلاشش برای صعود به نانگاپاربات در زمستان ۲۰۱۵ آن هم در هوای منفی ۵۲ درجه که موفق به انجام آن نشد و از سال ۲۰۱۶ که توانست به نانگاپاربات صعود کند و نخستین کوهنوردی بشود که توانسته است این کوه را در زمستان صعود کند.

*نذر امام حسین(ع)

محمد علی سدپارا از عشق و علاقه‌اش به ائمه اطهار به عنوان یک مسلمان هم گفت که با تشویق انبوه حاضران در برنامه روبه رو شد. او گفت: وقتی برایم در صعود مشکلی پیش می‌آید، نذر می‌کنم و نذر من به نام امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) است. در صعودهایی که داشته‌ام همیشه پرچمی متبرک به نام امام حسین را بر فراز قله‌ها به اهتزاز درآورده‌ام و امشب هم خوشحالم که به همت بنیاد حرکت انسانی توانستم به آرزویم برسم و به مشهد بیایم و بتوانم به زیارت امام رضا(ع) و همچنین زیارت امام حسین(ع) هم بروم.

*تجلیل بزرگان از سدپارا

درادامه شب تجلیل از محمد علی سدپارا به شنیدن حرف‌های کوتاه عظیم قیچی ساز، فرخنده صادق، حسین بهمنیار، رضا زارعی رئیس فدراسیون کوهنوردی کشور  و دیگر مسئولان حاضر در جلسه گذشت البته با یادی از زنده یادان مرتضی غلامپور، عباس جعفری و مهدی عمیدی. پایان بخش برنامه تجلیل از سنگنوردان خراسانی و کوهنوردان میهمان است و آن‌گاه پایان برنامه برای مردی که از شرپایی در کوهستان کارش را شروع کرد و تاکنون ۱۱ قله بالای ۸هزارمتر را صعود کرده است. مردی که در حرف‌هایش گفت: روزی که کارم را به عنوان کوهنورد و نه شرپا شروع کردم، نه لوازم مناسب داشتم و نه تجربه کافی اما امروز رؤیای من ادامه این مسیر است. معتقدم که اگر چه خیلی وقت‌ها نگاه‌ها به انگلیسی‌ها و آمریکایی‌هاست که می‌توانند کارهای بزرگ را انجام بدهند اما ما مسلمانان الگویی به نام ائمه را داریم که با توسل به آن‌ها می‌توانیم هر قله‌ای را فتح کنیم.

برچسب‌ها