اهواز- محل دفن زباله‌های شهری ایذه طی سال‌های گذشته با مشکلات بسیاری روبرو بوده است و حتی موجب شده تا پای شهردار به دادگاه بازشده و یک سال حبس تعزیری برای وی در نظر گرفته شود اما باوجود اعمال قانون اما هنوز این مشکل به دلیل نبود زیرساخت لازم لاینحل مانده است!

زباله‌های «ایذه» سر گردانند

قدس آنلاین-گروه استان ها:پیش‌ازاین زباله‌های شهری و روستایی ایذه در محل دفن زباله در روستای «راسوند» انجام می‌شد اما تابستان امسال اهالی روستا از تخلیه زباله در این مکان جلوگیری کردند.

اهالی روستاهای راسفند و نوترکی در ایذه، شامگاه هشتم تیر امسال، با مسدود کردن جاده مانع از تخلیه زباله توسط شهرداری در اطراف روستاهای خود شدند و اعلام کردند که جمعیت ۸ هزارنفری در این منطقه ۲۹ سال است که منتظر تحقق وعده مسئولان برای ساماندهی محل دفن زباله است.

اگرچه مخالفت اهالی روستاهای راسفند و نوترکی با تخلیه زباله در سایت دفع زباله راسفند موجب انباشت زباله در سطح شهر و ایجاد مناظر زشت و بوی نامطبوع در نقاط مختلف شهر شد اما درنهایت این پافشاری موجب شد تا مسئولان به‌طور موقت به‌عنوان راه‌حل جایگزین زباله‌ها را در یک مکان جدید واقع در نزدیکی قبرستان «روضه‌الزهرا» ایذه و معروف به کوره‌های آجرپزی دفن کنند که حالا این تصمیم نیز مشکل‌ساز شده است.

آنچه گذشت

زباله‌های ایذه که به‌طور غیراصولی در سایت راسوند دفن می‌شد موجب شد تا صدای اهالی این منطقه درآمده و با در اختیار گرفتن وکیل از شهرداری شکایت کنند.

بسیاری از مردم راسفند و نوترکی ایذه و دهیاران به دلیل تهدید بهداشت عمومی  و سوزاندن زباله و آمیختن زباله‌های عفونی با عادی و آلودگی آب‌های زیرزمینی از شهردار وقت شکایت کردند.

این شکایت درنهایت موجب شد تا شعبه دادگاه کیفری۲ اهواز، شهردار وقت ایذه را به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی و دفن غیراصولی زباله شهری به یک سال حبس تعزیری، محکوم کند اما این حکم پایان این ماجرا نبود.

پرونده جدید

پس از ماجرای راسوند شورای تأمین وقت ایذه در اردیبهشت‌ماه سال جاری در جلسه‌ای که ظاهراً مسئولان وقت محیط‌زیست در آن حضور نداشتند، بنا به تبعات اجتماعی که در روستای راسوند ایجادشده بود، تصمیم گرفت که تخلیه زباله شهری ایذه حداقل برای مدت یک ماه در محلی به نام «کوره‌ها» انجام شود اما اکنون پس از ۹ ماه همچنان زباله‌های شهری در این مکان تخلیه می‌شود و حالا یک‌بار دیگر محیط‌زیست دست به شکایت برده تا در خصوص محل جدید دفن نیز از طریق دستگاه قضایی وارد بحث شود.

در همین راستا اگرچه شهرداری ایذه مدعی است با مجوز شورای تأمین شهرستان زباله‌ها را در محل جدید دفن می‌کند، اما مسئولان محیط‌زیست ادعا می‌کنند چنین مصوبه‌ای به دست آن‌ها نرسیده است.

تخلیه زباله بدون مجوز

در همین راستا رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ایذه بابیان اینکه  تخلیه زباله‌های شهری ایذه در محدوده شهری و در مجاورت قنات‌های قدیمی انجام می‌شود مدعی است: شهرداری مجوزی برای تخلیه زباله‌ها در این مکان ندارد.

احمد امیری در این رابطه اظهار می‌کند: محل دفن قبلی زباله در راسوند مشکلات زیادی داشت اما واقعیت این بود که حداقل یک محل آلوده می‌شد اما در حال حاضر زباله‌های شهری ایذه در محلی به نام " کوره‌ها " و زباله‌های روستاها نیز در مکان‌های دیگر تخلیه می‌شود و شاهد پراکندگی دفن زباله در شهرستان هستیم.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه شورای تأمین وقت ایذه در اردیبهشت‌ماه سال جاری در جلسه‌ای که مسئولان وقت محیط‌زیست حضور نداشتند بدون کارشناسی تخلیه زباله شهری ایذه  را برای مدت یک ماه  به این محل انتقال داد که اکنون پس از ۹ ماه همچنان دفن زباله در آن ادامه دارد.

وی عنوان می‌کند: همین موضوع موجب شده تا برای حل این مشکل باری دیگر نسبت به پیگیری قضایی اقدام کنیم.

برچسب‌ها